Dit artikel is een gesponsorde bijdrage.

Rotterdam is een sportstad, een stad van handen uit de mouwen, aan de slag en dan het beste uit jezelf halen. Ook in Amsterdam en andere steden zullen ze dat zonder problemen toegeven. Niet alleen kent Rotterdam bekende sportclubs met een prachtige geschiedenis, er worden ook regelmatig grote en kleine sportevenementen georganiseerd. De marathon van Rotterdam is wereldberoemd. Maar denk ook aan de DSW bruggenloop, het NK boksen van 2016 of het wereldkampioenschap short track in 2017. Alle evenementen hebben één ding gemeen: het publiek moet wel weten dat ze georganiseerd worden. Wil een sportevenement veel publiek dat kaartjes koopt, promotiemateriaal afneemt en ook drank en eten aanschaft, dan zal het evenement wel onder de aandacht moeten worden gebracht, en niet alleen in het verenigingsblad.

Een planmatige aanpak
Zeker als er regelmatig evenementen worden georganiseerd, dan is het belangrijk om voor een planmatige aanpak te gaan. Al vanaf het moment dat de datum en de locatie van het evenement bekend zijn, kan je beginnen met de daadwerkelijke promotie ervan. Het is allereerst heel belangrijk om de informatie meteen op je eigen website te plaatsen. Zo laat je niet alleen zien dat jouw website up-to-date is, maar ook dat dit de eerste plaats is waar belangstellenden hun informatie vandaan kunnen halen. Daarnaast is in deze tijd van social media Facebook natuurlijk niet meer weg te denken uit de maatschappij. Ook sportevenementen worden hier vaak groots aangekondigd. Doordat mensen aan kunnen geven dat zij aan het evenement deelnemen, zullen hun vrienden en bekenden wellicht ook belangstelling krijgen en bereik jij als organisator een nog groter publiek. De content op de evenementenpagina is niet helemaal onbelangrijk. Zo komen er meer bezoekers op af wanneer je een winactie aan het evenement verbindt en is het ook belangrijk om te melden als de toegangskaarten voor het sportevenement bijvoorbeeld bijna uitverkocht zijn. Let erop dat jij je richt op je doelgroep: liefhebbers van sport. Dit kan je nog benadrukken door het sportevenement te laten promoten op pagina’s die hier speciaal op gericht zijn.

De kracht van beroemd zijn
Natuurlijk kent iedereen beroemde sporters, zoals Epke Zonderland, Ireen Wüst en Marianne Vos. Reclames waar zij in naar voren komen, zullen bij een groot publiek blijven hangen. Is het mogelijk hen voor jouw vereniging te in te schakelen? Gebruik hen als boegbeeld voor jouw sportevenement. Laat hen vertellen over hun persoonlijke relatie tot het evenement. Hoe zijn deze sporters begonnen? Zijn ze er misschien wel bij? Het is erg belangrijk om deze link te leggen, doordat juist dit andere sporters zal triggeren.

Maak gebruik van YouTube
Niets komt beter binnen dan een filmpje. Waar een tekst in een folder vaak maar oppervlakkig gelezen wordt, kan deze bij een filmpje niet overgeslagen worden. Daarnaast blijft bewegend beeld veel langer hangen in ons brein. Doordat YouTube de mogelijkheid biedt tot ‘volgen’, kan je al snel een trouwe schare ‘fans’ creëren die via dit medium al het nieuws over jouw sportevenement blijft volgen. Daarnaast kan er ook eenvoudig gereageerd worden, waardoor de bezoekers de mogelijkheid hebben om vragen te stellen en er ook onderlinge interactie is.

De beste manier
De beste manier om je sportevenement te promoten is herhaling. Zorg dat je op alle terreinen aanwezig bent. Niet alleen online, maar ook in de ‘echte wereld’ met behulp van traditioneel promotiemateriaal zoals folders, posters en stickers. Zorg dat je potentiële bezoekers niet om jouw sportevenement heen kunnen!

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Rosanne Verhoeven

verenigingsconsulent Charlois en IJsselmonde
Rosanne Verhoeven