Breaking news, een belangrijke wedstrijd, een spannende slotfase, een fraaie actiefoto of de aanmelding van een nieuw lid. Er gebeuren zo veel interessante dingen op de club. In het Handboek Communicatie voor sportverenigingen, dat enkele weken geleden uitkwam, komen vele apps en online tools aan bod die je helpen om de club optimaal in beeld te brengen. In deze blog maak ik een selectie van de 12 handigste en meeste bruikbare.

Facebook, Instagram en Twitter
De meest populaire social media-platforms voor sportverenigingen zijn Facebook, Instagram en Twitter. Benut de club deze platforms? Dan kunnen de apps van deze drie niet op jouw smartphone ontbreken. Zo kan de club snel interessant nieuws of fraaie beelden delen. Ook helpt de app om snel in te spelen op vragen of opmerkingen die anderen aan de club richten. Voor Instagram en Twitter kan een club prima uit de voeten met de standaard apps van deze twee platforms. Voor het beheer van de Facebook-pagina van de vereniging is de app Pagina’s nodig.

Repost
Op Instagram is het niet mogelijk om berichten van anderen te delen onder al jouw volgers. Maar het komt ongetwijfeld voor dat anderen interessante foto’s en video’s over de club op hun Instagram-accounts plaatsen. Het is waardevol om deze af en toe te delen via het account van de club. Dit kan met de aparte app Repost. Tip: bedenk en communiceer een hashtag die anderen kunnen plaatsen bij hun berichten over de vereniging. Daarmee zijn de foto’s over de club goed te vinden.

Bitly
Lange links zijn vaak onhandig. Ze worden ongewenst afgebroken of ze passen niet goed in een bericht of op een poster. Bitly is een app en een website die links kan verkorten. Je kunt een lang internetadres invoeren en met een druk op de knop wordt deze verkleind tot een korte link. Bij Bitly loont het de moeite om gratis een account aan te maken. Als je bent ingelogd, kun je alle links zien die je ooit hebt verkort. Hierbij zijn óók de statistieken per link inzichtelijk. Een andere functionaliteit is de mogelijkheid om de linknaam aan te passen. Standaard maakt Bitly automatisch een link aan, zoals http://bit.ly/1EUJpOX. Als je bent ingelogd, kun je deze handmatig in een beter communiceerbare naam aanpassen, zoals http://bit.ly/clubbereik.

Storify
Storify is een tool (geen app) waarmee je berichten van vele social media-platforms en websites kunt samenvoegen tot één verhaal. Dit verhaal publiceer je via Storify zelf of via de embed-functie op de website van de vereniging. Je kunt een account aanmaken, waarna het mogelijk is om je eigen ‘story’s’ te creëren, delen en bewaren.

Storify kan social media-updates verzamelen van onder andere Facebook, Twitter, Instagram, Google+, YouTube en de fotodienst Flickr. Ook is het mogelijk om artikelen van andere websites toe te voegen aan de story door middel van het inladen van een link. Tussen alle ingeladen berichten kun je zelf toelichtingen te plaatsen. Daarnaast is het mogelijk om een titel en inleiding te plaatsen. Staat iets niet in de juiste volgorde? Door onderdelen te slepen kun je alles naar wens inrichten.

Storify kan de club helpen interessante berichten te filteren uit de informatie die de achterban en media verspreiden over de club. De tool is bijvoorbeeld interessant om in zetten bij bijzondere gebeurtenissen, zoals een aansprekende wedstrijd, een bijzonder evenement of een verbouwing. De club kan hiermee slim de informatie bundelen die anderen – en ook de vereniging zelf – verspreid hebben om een compleet verhaal te communiceren. Het voordeel van het benutten van berichten van anderen over de vereniging is dat de club voor een groot deel niet zelf de afzender is, maar laat zien hoe anderen de club beleven. Uiteraard kunnen tweets, Facebook-berichten en andere updates die de club zelf communiceert, ook onderdeel zijn van een story.

Flipagram
Met de app Flipagram is het mogelijk om met een smartphone eenvoudig een video te maken van foto’s. Het enige dat je hoeft te doen, is een selectie maken van de foto’s en effecten, zoals muziek, timing, tekst en filters, in te voegen. De video wordt vervolgens gecreëerd, waarna deze op verschillende sociale netwerken gedeeld kan worden.

Pic Collage
Soms is het aantrekkelijk om niet een losse foto of een fotoalbum te delen, maar een collage die uit meerdere foto’s bestaat. Er zijn vele tientallen apps waarmee je je eigen fotocollage kunt maken. De app Pic Collage is daar een goed voorbeeld van. Met deze app selecteer je een aantal foto’s, waarna je deze naar hartenlust kunt indelen in een collage. Daarbij kun je de foto’s vergroten en verkleinen, op de voorgrond of juist op de achtergrond zetten en bewerken, zoals effecten toepassen en tekst toevoegen. Naast Pic Collage zijn ook de apps Layout, Diptic en LiPix de moeite waard om fotocollages mee te maken. Deze apps zijn voor de basisfunctionaliteiten, wat voor de gemiddelde sportclub voldoende is, of zelfs in zijn geheel gratis.

Google Foto’s
In mei 2015 lanceerde Google Google Foto’s. Dit programma, dat beschikbaar is als app en als website, is geweldig voor onder meer het opslaan en het maken van selecties van foto’s. Je kunt jouw foto’s, bijvoorbeeld van je smartphone en je computer, automatisch laten opslaan door Google Foto’s of er gericht voor kiezen welke foto’s je er wilt bewaren. In het programma kun je gratis een onbeperkt aantal foto’s opslaan. Voor onbeperkte opslag geldt wel een limiet van maximaal 16 megapixels voor foto’s en maximaal 1080p voor video’s. Grotere bestanden verkleint Google automatisch. Wil je foto’s en video’s ook in groter formaat kunnen opslaan? Dan kun je een (betaald) abonnement afsluiten.

Van de opgeslagen foto’s kun je onder meer albums, collages, video’s en verhalen maken. Je selecteert de foto’s die je wilt bundelen en laat Google hier bijvoorbeeld een video van maken. Dat gaat automatisch, inclusief het toevoegen van effecten en muziek. Bij een verhaal kun je langs foto’s, waaraan je commentaar kunt toevoegen, swipen. Voor alle foto’s geldt dat ze niet openbaar zijn totdat jij besluit ze te delen. Je kunt zowel losse foto’s als albums, collages, video’s en verhalen delen. Dit kan onder meer via Facebook, Twitter, Google+, WhatsApp en e-mail.

Google Foto’s biedt geavanceerde mogelijkheden aan om binnen jouw foto’s te zoeken. Zo kun je zoeken op datum en locatie. Ook kun je zoeken op onderwerpen die op de foto staan. Als je zoekt op ‘fiets’ of ‘strand’ laat Google Foto’s jou alle foto’s zijn waar een fiets of strand op staan afgebeeld. Zonder dat je deze teksten bij het opslaan aan de foto’s hoeft toe te voegen.

Periscope
Met de app Periscope kun je eenvoudig via een smartphone live videobeelden delen. Volgers kunnen de video live meekijken en/of de video tot 24 uur na de uitzending terugkijken. Met Periscope kan de club de achterban live betrekken bij interessante gebeurtenissen. Denk aan live beelden van een penalty, een strafcorner of de laatste paar minuten van een wedstrijd. Of van een feestje, een presentatie van een nieuwe speler, een interview met een trainer, een contractondertekening, enzovoorts.

WhatsApp
WhatsApp is dé app om snel met bekenden af te stemmen. Dat kan zowel één op één als in groepen. Van een groepschat kunnen maximaal honderd personen lid zijn. Een WhatsApp-groep is een geschikt middel voor groepscommunicatie binnen verenigingen. De app kan benut worden voor interne afstemming binnen bijvoorbeeld het bestuur, teams, commissies of een samengestelde groep van meerdere trainers, leiders of aanvoerders. Ook kan de club WhatsApp benutten als helpdest, zoals HC Tilburg doet.

Google Formulieren
Google Formulieren kun je onder meer benutten voor het opstellen en afnemen van enquêtes, zoals een tevredenheidsonderzoek of een communicatie-enquête. Wanneer je een Google-account hebt, kun je via https://docs.google.com/forms/ een enquête aanmaken. Je kunt vragen stellen, toelichtende teksten plaatsen en meerkeuzevelden en open velden voor de antwoorden opnemen. Wanneer je de enquête gereed hebt, kan je een link sturen naar de respondenten. Zij vullen online de antwoorden in. Google verzamelt deze in een spreadsheet. Je kunt de gegevens in de spreadsheet analyseren, maar veel handiger is de ‘summary of responses’. Hier presenteert Google de uitkomsten van jouw enquête in overzichtelijke staaf- en taartdiagrammen.

Bestanden in Google Formulieren kun je delen met meerdere beheerders. Naast enquêtes kan de tool ook gebruikt worden voor het bewaren allerlei soorten informatie in spreadsheets, zoals een mailinglist voor een nieuwsbrief.

Meer apps
Ontbreken er apps en tools in dit overzicht? Laat hieronder in de comments weten welke wat jou betreft ook onmisbaar zijn voor sportclubs.

Meer lezen over communicatie voor sportclubs? Dan is het Handboek Communicatie voor sportverenigingen een aanrader.

Dit artikel van Martin van Berkel werd tevens gepubliceerd in de Sport FM van maart 2016.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Fragette Jagt

Fragette Jagt

verenigingsconsulent Hoek van Holland, Rozenburg, Pernis, Hoogvliet en Centrum