Is jouw club gastvrij? Normaal gesproken zal je antwoorden: ‘Natuurlijk zijn wij gastvrij!’. Maar staat bij de ingang van je vereniging een bord met de tekst ‘Welkom op onze club’? Is bij de entree direct duidelijk waar de gast heen moet? Wordt een sporter bij binnenkomst van het clubhuis opgemerkt, begroet en geholpen met oprechte aandacht? Staan jouw leden open voor binnenkomers en nieuwe leden? Dát zijn kenmerken van gastvrijheid op de club.
De meeste verenigingen hebben moeite leden te binden en behouden en vrijwilligers te vinden. Onder meer vanwege digitalisering is het persoonlijke contact met de leden steeds minder frequent en vervaagt de oprechte aandacht voor de gast/sporter.
Ga maar na… hardlopen kan je met de iPhone en de app van Evy. Ze vertelt je wat je moet doen, dus waarom zou je nog naar de atletiekclub gaan? Een tennisbaan kan je op commerciële parken boeken wanneer je wilt, dus je hoeft geen lid te worden van een club om te kunnen spelen.
Verbinding zoeken
Toch heeft Nederland het hoogste percentage mensen die sporten in verenigingsverband. Sporters zoeken nog steeds verbinding en een vereniging om bij te horen. Wórd dan ook een club die daarin voorziet! Gastvrijheid helpt je daarbij. Juist aandacht en menselijk contact maken het verschil in deze tijd. 6 tips voor meer gastvrijheid op jouw club:
- Kijk eens met de ogen van een nieuwkomer naar je complex.
Voor jou als bestuurder of vrijwilliger is alles heel normaal, maar voor een gast kan het zoeken zijn. Zoeken zorgt voor irritatie. Binnen zeven seconden heeft iemand al een mening bepaald. Ga voor de ingang van het complex staan en kijk naar de entree. Is het duidelijk waar je heen moet?
- Maak mensen achter de bar bewust van hun rol en de waarde die zij hebben voor jouw vereniging.
Als zij gasten op een juiste manier helpen en aandacht schenken, heb je een sporter snel voor je gewonnen. Bedank en complimenteer degenen die jouw vereniging ondersteunen, ook dat is aandacht!
- Vraag mensen niet meteen vrijwilligerswerk te doen.
Leer ze eerst kennen door met ze te praten. Als ze je kennen en vertrouwen, gunnen ze jou uiteindelijk ook hun vrije tijd.
- Zorg ervoor dat het complex er altijd verzorgd uitziet.
Onkruid of onleesbare bordjes? Vermijd het! Creëer je een rookhoek buiten? Doe dat dan niet voor de ingang van het clubhuis.
- Trainers zijn je belangrijkste ambassadeurs in gastvrijheid.
Zij zien de leden vaker dan bestuurders. Ook al komen trainers van buiten of werken ze zelfstandig, voor gasten en leden horen ze gewoon bij jouw club. Maak de trainers hiervan bewust en betrek hen bij de club.
- Zorg voor een glimlach bij de club.
Een glimlach kost niets, maar zorgt wel voor een welkom gevoel!
Wil je meer tips en inspiratie? Bekijk dan hier onze vlogs of ‘Gastvrijheid Top 50’.
Deze blog is geschreven door Etienne Verhoeff en Kyra van Leeuwen, initiatiefnemers van Start2Create. Start2Create organiseert inspiratiesessies en workshops ‘Welkom op de club’ over gastvrijheid op de sportvereniging.