Atomium ’61 hield vorige maand een Gezondheidsmarkt om 55-plussers te attenderen op de vele activiteiten en sporten bij de vereniging. De club organiseerde het evenement samen met zorgorganisatie Laurens, zodat bezoekers bijvoorbeeld ook een fitheidstest konden doen. Ruim vijftig senioren maakten kennis met Atomium ’61. ‘Probeer als vereniging andere organisaties bij een dergelijk evenement te betrekken’, adviseert secretaris Marijke Bohnen.

Met de Gezondheidsmarkt trachtte Atomium ’61 twee vliegen in één klap te slaan. Aan de ene kant was het een middel om nieuwe leden voor de club te winnen. Anderzijds toonde de vereniging hiermee opnieuw maatschappelijke verantwoordelijkheid. Sommige 55-plussers weten de weg naar een sportvereniging niet te vinden of hebben een zetje in de rug nodig om in actie te komen of uit hun isolement te raken. Atomium ’61 is een Sportplusvereniging die onder meer inzet op de thema’s gezondheid en sportparticipatie van bijzondere doelgroepen, zoals senioren.

Secretaris Marijke Bohnen: ‘Afgelopen jaar hebben we twee keer een Gezondheidsmarkt gehouden voor onze leden en hun familie. Ditmaal hebben we de blik meer naar buiten gericht. Mede daarom hebben we de gezondheidsmarkt samen met zorgorganisatie Laurens georganiseerd. Die heeft een doelgroep waarbinnen menigeen onze vereniging niet kent. Aan deze mensen konden wij vertellen dat we allang niet meer alleen een handbalvereniging zijn, maar ook tennis, nordic walking, jeu de boules en koersbal bieden. Bovendien waren zij getuige van ons SENIORENsportuurtje.’

Wat is Bohnens advies aan verenigingen die een soortgelijk evenement willen organiseren? ‘Bepaal wat je wilt bieden en demonstreren. Als je voor een specifiek onderdeel niet de expertise in huis hebt, betrek je er een gespecialiseerde partij bij. Zo verzorgden medewerkers van Laurens bloeddrukmetingen, omdat wij nadrukkelijk de link wilden leggen met gezondheid. Verder hadden we een voedingsdeskundige benaderd die adviezen gaf over gezond eten.’ Rotterdam Sportsupport kan verenigingen in contact brengen met organisaties die een waardevolle bijdrage leveren aan een evenement.

Jan-Willem Pijper is Sportplusadviseur voor verenigingen in Rotterdam-Zuid. Hij zegt: ‘Atomium ’61 heeft aangetoond hoe je niet-leden kunt laten kennismaken met je club. Een Gezondheidsmarkt is een middel om mensen de eerste stap te laten zetten. Er zijn meer voorbeelden. Stel bijvoorbeeld je kantine open voor een handwerkclub of de vergaderingen van een Vereniging Van Eigenaren van een wooncomplex. Op die manier kunnen niet-leden naar je vereniging toegroeien.’

Atomium ’61 kon de Gezondheidsmarkt mede organiseren dankzij een beroep op Kansen voor de Sport. Dit fonds van Rotterdam Sportsupport vergoedt een deel van de onkosten voor ledenwervingsactiviteiten.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Irene Pekaar

Irene Pekaar

contentspecialist / coördinator evenementen