Nee, een plan of beleid voor communicatie heeft sportplusvereniging Nikantes niet. Maar in de loop der tijd heeft de korfbal- en jeu de boules-vereniging wel ervaren wat werkt en niet werkt in de praktijk. Secretaris Enrico Stout, bestuurslid met onder meer communicatie in de portefeuille, vertelt over de bevindingen.

Doelgroep en communicatiekanaal bepalen
‘Welke doelgroep wil je bereiken? Het antwoord op die vraag bepaalt mede welk communicatiekanaal je kiest. Jeu de boules bijvoorbeeld wordt vooral beoefend door 50-plussers. Dat is een doelgroep die vaak informatie op papier leest. Het lokale huis-aan-huisblad bijvoorbeeld. Als wij jeu de boules-leden willen werven, proberen we dan ook zeker een tekst en foto geplaatst te krijgen in het huis- en huisblad. Dat levert bij deze doelgroep meer reacties op dan een bericht op Facebook. Ga je bijvoorbeeld leerlingen op basisscholen benaderen, dan is een strakke flyer een goed middel.’

Tip: kies het geschikte communicatiekanaal voor jouw doelgroep.

Werk organiseren en verdelen
‘Omdat een vereniging verschillende doelgroepen kan hebben, is het belangrijk ook te beschikken over veel communicatiekanalen. Wij communiceren via de website, Facebook, Twitter en persberichten. Bovendien wordt elke zondagavond naar ieder lid een overzicht gemaild van de uitslagen, komende wedstrijden en trainingstijden. Alles bij elkaar zit hier best veel werk in. Organiseer dit goed en leg vast welke vrijwilliger waarvoor verantwoordelijk is. Wij hebben twee webmasters, vijf Facebook-beheerders en twee Twitter-beheerders. Ik verzorg de persberichten. Nikantes vindt het ook leuk als leden en ouders berichten over de vereniging plaatsen op Facebook en Twiter. De beheerders houden in de gaten dat die overeenkomen met de normen en waarden van onze vereniging.’

Tip: spreek af wie verantwoordelijk is voor welk communicatiemiddel.

Kort en krachtig
‘Publiciteit is goed voor een club. Leden en ouders vinden het leuk om bijvoorbeeld in een krant te lezen over hun kampioenschap. Voor sponsors is het interessant als hun overeenkomst met de club media-aandacht krijgt. En voor de vereniging zelf is publiciteit een middel om mogelijke leden, vrijwilligers en sponsors op de club te wijzen. Onze boodschap: stuur niet vaker dan één keer per week een concreet nieuwsonderwerp naar een medium. Overvoer het medium niet. En als je contact zoekt, stuur dan een korte tekst en zorg voor een goede foto, een jpg-bestand van minstens 1 MB.

Tip: persberichten gaan over een concreet nieuwsitem en zijn kort en krachtig. Een foto vergroot de kans op aandacht in de pers.

Verenigingsondersteuning is een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Rotterdam Sportsupport. Elke vereniging heeft een gebiedscoördinator binnen Rotterdam Sportsupport. Deze persoon beantwoordt vragen, geeft advies en stimuleert verenigingen in te spelen op (sport)behoeften vanuit de wijk. Voor meer informatie over de ondersteuningsproducten voor Rotterdamse sportverenigingen klik hier.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Rosanne Verhoeven

verenigingsconsulent Charlois en IJsselmonde
Rosanne Verhoeven