De sportdeelname onder kinderen is dramatisch gedaald maakte NOC*NSF vorige week bekend bij de presentatie van Zo sport Nederland, Trends en ontwikkelingen in sportdeelname (2013-2019). In april 2019 werd nog door 85 procent van de 5-12 jarigen wekelijks aan sport gedaan, nu in 2020 is dat in de maand april nog maar 35 procent. Schrikbarende cijfers! Deze daling is onder andere een gevolg van de coronacrisis, maar ook voor de coronacrisis kampte sommige sportverenigingen al met dalende ledenaantallen. Rotterdam Sportsupport ondersteunt sportverenigingen in Rotterdam, zo ook bij het behouden van leden én het aantrekken van nieuwe leden.

Huidige leden behouden

Om huidige leden te behouden is het van belang activiteiten aan te bieden die aansluiten op de behoeften van de leden. Vraag je leden wat ze willen en hoe jij als vereniging hier op in zou kunnen spelen. Denk daarnaast aan zaken als wie ben ik als club (identiteit/kernwaarden) en wat past bij onze clubcultuur. Bel ons gerust als je hier ondersteuning bij wilt. Nu bijvoorbeeld veel mensen niet op vakantie gaan deze zomer biedt dit clubs kansen om langer open te blijven en het aanbod uit te breiden met een speciaal zomeraanbod. Om huidige leden te behouden zou je aan de volgende activiteiten kunnen denken:

  • Gevarieerder en meer sportaanbod organiseren zoals bootcampclubs, multisporttrainingen, ouder en kind-trainingen, looptrainingen en krachttrainingen.
  • Interne trainingen en onderlinge competities.   
  • Organiseer sociale binding via online borrels, quiz-avonden en bingo’s. Een aantal voorbeelden hiervan vind je hier.
  • Zorg voor persoonlijk contact. Stuur bijvoorbeeld je leden een kaartje of een andere ‘gadget’. Een turnvereniging stuurde zijn leden een springtouw om thuis te blijven bewegen en mee te doen aan de Rope Skipping Challenge.
  • In de leeftijdsklasse tot en met 12 jaar is het mogelijk (dag)zomerkampen aan te bieden. Voor 13 jaar en ouder zal uiterlijk 1 juli door de gemeente Rotterdam beleid worden gecommuniceerd.

Nieuwe leden werven

Leden behouden is een uitdaging, maar nieuwe leden werven is wellicht een nog grotere uitdaging. Voordat je aan de slag gaat met leden werven is het raadzaam een stap terug te doen en stil te staan bij de marketingstrategie van de vereniging; wat voor type club zijn we, hoe staat de club bekend, hoe wil de club bekend staan, hoe werven we nieuwe leden en wat communiceren we? Rotterdam Sportsupport kan je helpen bij het opstellen van een marketing- en communicatiestrategie. Hierbij enkele ideeën voor ledenwerving uit de recente praktijk:

  • Organiseer open trainingen voor kinderen en volwassenen. Lees hier meer.
  • Creëer een nieuw lidmaatschap voor de zomerperiode, een combilidmaatschap met off- en online trainingen en bedenk hierbij een toffe campagne. Meer weten? Lees hier meer.
  • Organiseer eSports vanuit huis en online toernooien voor huidige leden en ook voor vriendjes, zoals bijvoorbeeld FIFA 20 en NBA 2K20 toernooien bij VOC, Neptunus en Rotterdam Basketball.  
  • In de leeftijdsklasse tot en met 12 jaar is het mogelijk (dag)zomerkampen aan te bieden. Voor 13 jaar en ouder zal uiterlijk 1 juli door de gemeente Rotterdam beleid worden gecommuniceerd.
  • Bedrijfssporten in tijden van thuiswerken in coronatijd. Benader bedrijven in de buurt en sponsoren van je club en bied hen een passend aanbod.
  • Zoek samenwerking met organisaties waar potentiële leden te vinden zijn. Voor jeugd zijn scholen een hele belangrijke doelgroep, maar ook buurt- en kinderopvangorganisaties en andere sportaanbieders. De promotie en communicatie van je acties is eenvoudiger en effectiever als je aanhaakt en samenwerkt.

Actieprogramma Verenigingen

Naast de verschillende ideeën om leden te behouden en te werven is er ook het Actieprogramma Verenigingen (hierna: APV), dit programma is opgesteld door de gemeente in nauwe samenwerking met verenigingen en lokale sportorganisaties, zoals Rotterdam Sportsupport en Sportbedrijf Rotterdam. Met het APV daagt sportwethouder Sven de Langen sportverenigingen uit in te spelen op veranderende sportbehoeften van Rotterdammers; kun je nieuwe doelgroepen aanspreken, is er vernieuwend sportaanbod nodig, heb je de juiste lidmaatschapsvormen? Om de sportverenigingen bestand te maken voor de toekomst bevat het APV een aantal focusacties; flexibele lidmaatschappen, multisportaanbod & blending, eSports, nieuwe organisatie-, bestuurs- en ALV-vormen, ondersteuning sponsorwerving en multifunctioneel gebruik van velden en kantines.

Heeft jouw vereniging een duurzaam plan dat inspeelt op voorgaande acties dan kan je per direct aanspraak maken op stimuleringsbudget. Klik hier voor meer uitleg over het APV, aanvragen is heel simpel. Heeft jouw vereniging nog geen uitgewerkt plan maar wil je wel graag de mogelijkheden verkennen op één van deze thema’s? Onze verenigingsconsulenten denken graag me je mee!

Coronamaatregelen

Wanneer jouw vereniging aan de slag gaat met het opzetten van activiteiten de komende periode, houd dan de laatste updates in de gaten in het coronadossier.

Wij helpen je graag!

Heb je vragen over of wil je aan de slag met ledenwerving- en behoud of het Actieprogramma Verenigingen? Neem dan contact op met Martine Willemse via m.willemse@rotterdamsportsupport.nl of bel naar  010 242 93 15.

Martine Willemse

Martine Willemse

Verenigingsconsulent leden

Meer weten?

Wil je meer leden binden aan jouw club? Heb je vragen over het aanbieden van sport voor nieuwe doelgroepen. Of wil je werk maken van ledenbehoud?

Over deze onderwerpen kun je ons vragen stellen:

  • Ledenwerving
  • Ledenbehoud
  • Ondernemerschap
  • Doelgroepadvies
  • Nieuw, flexibel sportaanbod

Wij staan voor je klaar!

Percy Isenia

Percy Isenia

projectleider en verenigingsconsulent Toeleiden jeugd naar sportverenigingen