Het is alweer een jaar geleden dat wethouder Visser de Sport- en Beweegdatabase lanceerde tijdens het Sportcongres Rotterdam. Inmiddels hebben al bijna 700 sportaanbieders hun aanbod toegevoegd.  Zij voerden al meer dan 1.200 activiteiten in. Elke maand kan de database rekenen op 4.000 bezoekers die op zoek zijn naar passend aanbod. Maar hoe zorg je er als vereniging voor dat je aanbod goed te vinden is? Bryan Bastiaanse, beleidsadviseur bij Rotterdam Sportsupport, geeft zes tips.

In de database kunnen Rotterdammers snel, eenvoudig en gericht sport- en beweegvormen vinden die bij hen passen. Ook partijen zoals huisartsen of welzijnsinstellingen kunnen hun cliënten wijzen op het aanbod bij hun in de buurt. En verenigingen (maar ook andere sportaanbieders in de stad) kunnen hun aanbod in de etalage zetten voor potentiële leden. Er kan onder meer gezocht worden op gebied, leeftijd, beperkingen en intensiteit. Neem maar eens een kijkje op www.rotterdamsportstad.nl voor al het aanbod in de stad.

1. Verkoop jezelf als vereniging
Vul niet alleen de algemene informatie in over het sportieve aanbod maar laat ook direct zien waar de vereniging voor staat en wat mensen kunnen verwachten. Het kan een grote stap zijn voor mensen om een nieuwe organisatie binnen te wandelen. Laat zien dat de deuren wijd openstaan voor nieuwe leden en vertel waarom nou juist jouw vereniging geschikt is. Een mooie plek hiervoor is het veld ‘waar sta je voor?’. Deze informatie wordt bovenaan de pagina van het aanbod getoond.


2. Maak de club toegankelijk
Zorg ervoor dat de bezoekers bij het bekijken van het aanbod ook direct een mogelijkheid hebben om contact op te nemen. Hoe directer hoe beter. Voorkom dat mensen eerst een hele website moeten ontleden om de juiste persoon te vinden voor meer informatie. Vul bijvoorbeeld een contactpersoon met telefoonnummer in bij het aanbod of verwijs naar een specifieke pagina op de eigen website met handige informatie voor nieuwe leden. De Sport- en Beweegdatabase kan een mooie verlengstuk zijn van de verenigingswebsite. Hierbij is het wel belangrijk dat deze informatie actueel blijft zodat potentiële leden niet direct afhaken als zij niemand te pakken kunnen krijgen.


3. Meld alle sportlocaties apart
Als je op meerdere locaties in de stad aanbod hebt, neem deze dan allemaal op in de Sport- en Beweegdatabase. Hetzelfde geldt overigens voor verschillende soorten sporten of beweegvormen. In de database wordt veelal gezocht binnen een specifiek gebied of wijk. Wanneer je bijvoorbeeld alleen de hoofdlocatie of -sport invoert bestaat de kans dat een deel van de bezoekers je andere locaties of activiteiten over het hoofd ziet.


4. Speciale doelgroepen
Is je aanbod ook geschikt voor mensen met een beperking? Kruis dit aan bij je sportaanbod. Dit geldt niet alleen voor speciaal aanbod dat specifiek bestemd is voor bijvoorbeeld kinderen met autisme, maar ook als je reguliere aanbod prima geschikt is voor iemand met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Je kan in de database aangeven om welke variant het gaat en er zo voor zorgen dat jouw vereniging boven komt drijven als op een bepaalde beperking wordt gezocht.


5. Vergeet de kleine uurtjes niet
Al het aanbod van de club is waardevol. Er wordt niet alleen gezocht op de voetbaltrainingen voor de jeugd, maar ook dat ene beweeguurtje voor ouderen dat eens in de twee weken op vrijdagmiddag plaatsvindt. Zeker voor huisartsen of welzijnsinstellingen die op zoek zijn naar geschikt aanbod om hun cliënten naar door te verwijzen is dit soort aanbod normaal gesproken lastig te vinden. De Sport- en Beweegdatabase is een mooi middel om ook bij die doelgroepen bekendheid te vergaren en nieuwe leden aan te trekken. Zorg ervoor dat al het aanbod van de vereniging terug te vinden is in de database.

6. Wees volledig bij het invullen
De laatste en misschien wel meest voor de hand liggende tip is: wees volledig bij het invullen van het aanbod. Zorg voor voldoende informatie over het aanbod zodat bezoekers een goed beeld kunnen vormen en je aanbod tevens terugkomt in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan trainingstijden en kosten maar ook een korte uitleg van je aanbod en waar meer informatie te vinden is. Verandert deze informatie vaak gedurende het jaar? Zorg dan voor een link naar de eigen website waar meer uitleg over het aanbod en de vereniging te vinden is.


Jaarlijks worden clubs via het vitaliteitsonderzoek van Rotterdam Sportsupport gevraagd hun aanbod te controleren en/of aan te vullen. Maar ook op andere momenten kan je als vereniging het aanbod updaten. Elke vereniging heeft namelijk zijn eigen account met inloggegevens waarmee het aanbod op elk moment van de dag bekeken en gewijzigd kan worden. Dit kan via http://beheer.sportaanbod.rotterdamsportstad.nl. De accountsgegevens zijn in het bezit van een van de bestuursleden van je vereniging. Zijn er problemen met het inloggen? Neem dan contact op via info@rotterdamsportsupport.nl.

 Hulp nodig bij het invullen van de Sport- en Beweegdatabase of wil je beter gebruik maken van de database? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon bij Rotterdam Sportsupport.

 

 

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Fragette Jagt

verenigingsconsulent Hoek van Holland, Hoogvliet, Pernis en Rozenburg
Fragette Jagt