“Maatschappelijk ondernemen is een uitstekend middel om nieuwe doelgroepen aan je vereniging te binden.” Dat zegt Danny Rijnhout, verenigingsadviseur bij Rotterdam Sportsupport. Hij vertelt over de urgentie voor sportverenigingen om maatschappelijk te ondernemen en welke winst er voor bestuurders valt te halen.

Wat houdt maatschappelijk ondernemen voor sportverenigingen in?
“Dat is het vergroten van je maatschappelijke waarde door als vereniging te ondernemen met je sport, accommodatie of netwerk. Een vereniging die een positieve bijdrage wil leveren aan de maatschappij vanuit sociaal en/of gezondheidsperspectief kan dan sport als middel gebruiken om nieuwe doelgroepen aan zich te binden. In Rotterdam erkennen steeds meer partijen de meerwaarde van maatschappelijk ondernemen. Zo kloppen gemeenten en welzijnsorganisaties bij verenigingen aan om sport als middel te gebruiken, bijvoorbeeld tegen eenzaamheid bij ouderen, jongeren met gedragsproblemen of mensen die in de bijstand zitten. Maar ook het verhuren van je accommodatie op momenten dat deze niet actief wordt gebruikt en het werven van sponsors om nieuwe doelgroepen aan de verenging te binden, zijn onderdeel van maatschappelijk ondernemen.”

Waarom moeten Rotterdamse sportverenigingen maatschappelijk ondernemen?
“Een vereniging die maatschappelijk onderneemt, boekt niet alleen winst voor zijn eigen vereniging maar voor de hele omgeving. Een vereniging die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt en nieuwe doelgroepen aan zich kan binden, is interessant voor (potentiële) sponsoren. Het Rotterdamse sportverenigingsleven vertegenwoordigt een groot deel van de bevolking in de stad. Door jouw sport aantrekkelijk te maken voor meerdere doelgroepen en zo meer leden en vrijwilligers aan je club te binden, vergroot je het bestaansrecht voor jouw vereniging.”

Waarin zit de grootste kans voor verenigingen?
“Het vergroten van je rol richting de leden en omgeving. Het is belangrijk om eerst binnen je eigen vereniging te kijken en pas daarna de buitenwereld erbij te betrekken. Stel je hebt veel leden die in de bijstand zitten. De vereniging kan dan een springplank zijn om weer actief te worden. Als je dit combineert met een programma, verhoog je de meerwaarde van je vereniging. Je vereniging is toegankelijk voor de wijk. Vervolgens ga je op zoek naar een partner die mensen doorverwijst naar bijvoorbeeld een werk(ervaring)plaats of re-integratiebureaus. Daarbij is het belangrijk dat je duidelijk het beoogde effect van je programma naar buiten toe communiceert. Bedrijven of fondsen denken in termen van maatschappelijke winst boeken. Als je bij sportaanbod voor senioren spreekt over het voorkomen van eenzaamheid of het stimuleren van zelfredzaamheid, spreekt dat voor bedrijven veel meer tot de verbeelding.”

Sportplusverenigingen zijn voorbeelden van verenigingen die actief inzetten op maatschappelijk ondernemen. Waarin onderscheiden zij zich van de traditionele vereniging?
“Sportplusverenigingen zijn verenigingen die iets extra’s doen voor (kwetsbare) doelgroepen en daarom van extra betekenis zijn voor Rotterdam. Deze verenigingen gebruiken sport als middel om doelen te bereiken op maatschappelijk en sociaal gebied. En daardoor hebben ze een kwaliteitsslag gemaakt. Korfbalvereniging NIO organiseert bijvoorbeeld G-korfbal voor mensen met een beperking, terwijl roeivereniging Skadi samenwerkt met Stichting Move, dat kinderen uit minder bedeelde wijken koppelt aan studenten. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.”

Wat kan Rotterdam Sportsupport voor verenigingen betekenen?
“Wij stimuleren en ondersteunen sportverenigingen bij het organiseren van maatschappelijke activiteiten. Daarnaast kunnen bestuurders van verenigingen altijd bij ons terecht als ze voor uitdagingen staan op het gebied van ledenwervings-, sponsorwervings- of accommodatievraagstukken.”

Voor meer informatie over maatschappelijk ondernemen voor verenigingen kun je contact opnemen met Danny Rijnhout via d.rijnhout@rotterdamsportsupport of via 010-2429315. Lees hier nog 10 tips om jouw club maatschappelijk in de markt te zetten.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Antoine Schijf

verenigingsconsulent Toekomstbestendige sportverenigingen / leidinggevende
Antoine Schijf