Meer dan vijfhonderd coronavragen in ruim een half jaar. Geen mijlpaal om te vieren, maar toch een bijzonder moment voor René Biemans en Liesbeth van der Meer. Het tweetal is het eerste aanspreekpunt voor de Rotterdamse sportverenigingen in deze moeilijke tijd. Een gesprek over hun ervaringen, de vragen die binnenkomen en de golven waar zij mee te maken krijgen.

Hoe zijn jullie ooit in deze rol terechtgekomen?

René: “Halverwege maart, ten tijde van de eerste coronamaatregelen, werd ik op een vrijdagavond gebeld. “René, wil jij vanuit Sportsupport het eerste aanspreekpunt zijn voor clubs die met vragen zitten?” Daar heb ik toen direct ja tegen gezegd. Normaal gesproken ben ik verenigingsconsulent, maar dit leek mij ook wel leuk en boeiend. Nou, dat heb ik geweten. We hebben zo ongelofelijk veel gedaan de afgelopen maanden.”

Liesbeth: “Ik ben ongeveer een maand na René ingestapt. Ik onderhoud vooral het contact met de sportbonden en NOC*NSF. Dat doe ik normaal gesproken ook al, maar nu richt ik mij op alles rondom de anderhalvemetersamenleving. Uitzoeken wat de nieuwe protocollen zijn en overleggen over wat sportclubs wel en niet mogen.”

Kunnen jullie beschrijven hoe een gemiddelde dag er voor jullie uitziet?

René: “Meestal heb ik geen flauw idee wat er op mij afkomt, het is elke dag weer nieuw en anders. Het moment is ook heel bepalend. De dagen na de persconferentie zijn het drukst. Verenigingen hebben dan uiteraard heel veel vragen, maar het lastige is dat wij het de eerste dag ook nog niet precies weten. Dan zijn wij druk met uitzoeken en krijgen wij meestal pas halverwege de dag bericht vanuit het ministerie. Dat soort dagen ben ik dan echt alleen maar aan het bellen en mailen.”

Liesbeth: “Anders dan René ben ik gemiddeld ongeveer tien uur per week met dit soort vraagstukken bezig, maar in die piekweken is dat ook een stuk meer. Clubs willen – heel begrijpelijk – het liefst een minuut na een persconferentie duidelijkheid, maar die is er dan niet. Dat betekent voor mij veel overleggen, extra uitleg vragen wanneer er bepaalde vragen bij verenigingen leven.”

René: “Sommigen hopen dat wij een glazen bol hebben, maar ook wij hebben die helaas niet. Verenigingen weten nu steeds beter wat ze van ons kunnen verwachten.”

Wat doen jullie als er een vraag vanuit een vereniging binnenkomt?

René: “Verenigingen kunnen vragen per mail of telefoon stellen. Vooral dat laatste gebeurt steeds vaker. Sommige vragen kan ik direct met ja of nee beantwoorden, andere vragen moet ik echt uitzoeken en even diep induiken. Dan vraag ik andere collega’s bij Sportsupport om hulp of ik overleg met Liesbeth.”

Liesbeth: “We hebben een contactpersoon bij de gemeente Rotterdam waar we altijd terecht kunnen, dat is heel fijn. Verder hebben we via de gemeente veel contact met de Veiligheidsregio en ook de lijnen met NOC*NSF zijn heel kort. Als we een antwoord (nog) niet weten, zoeken we die op in de protocollen en de FAQ van de sportkoepel. En dat doen René en ik zeker niet alleen, er is een heel team mee bezig.”

Wat voor vragen leven er bij de Rotterdamse verenigingen?

René: “Dat is in de loop van de tijd erg veranderd. In het begin waren de vragen vooral heel algemeen, maar de vragen worden steeds specifieker. Binnen verenigingen groeit de kennis natuurlijk ook. Verenigingen hadden de eerste maanden vaak het idee dat wij de regels bepalen of dat wij verantwoordelijk zijn voor de handhaving. Maar wij kunnen niets anders doen dan adviseren over of een bepaalde vergadering wel toegestaan is en hoe clubs zo min mogelijk risico’s lopen. Wij delen de boetes niet uit.”

Liesbeth: “Je merkt inderdaad nu dat er heel veel specifieke vragen leven binnen verenigingen. ‘Een jeugdlid heeft zich misdragen, mogen wij nu op de locatie van de vereniging een gesprek met de ouders voeren?’ Dat zijn vragen waar wij ook niet direct het antwoord op hebben.”

We zitten inmiddels ruim een halfjaar in deze situatie. Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?

Liesbeth: “Ik heb nog meer respect gekregen voor de bestuurders van sportverenigingen. Die hebben zo veel voor de kiezen gekregen en zij hebben echt harde keuzes moeten maken. Maar toch blijven ze positief en werken ze keihard voor de vereniging. Dat is heel mooi om te zien, want het grootste deel van de verenigingen doet echt de stinkende best. De verenigingen die minder hun best doen om zich in te spannen, blijven ook voor ons onzichtbaar.”

René: “Voor onszelf was het hectisch. Het zijn echt golven geweest. Na een persconferentie komt er in een korte tijd heel veel op ons af. De drukte neemt daarna langzaam af, maar je weet ook dat er weer een nieuwe golf aankomt. Soms moet ik echt mijn telefoon aan het einde op niet storen zetten, anders kom ik niet tot rust. Voor de vakantie dachten wij: we kunnen het mailadres en telefoonnummer in september vast opheffen. En nu zitten we er weer middenin, het is heel onvoorspelbaar.”

Verwachten jullie de rol van aanspreekpunt nog lang te zullen vervullen?

René: “Ik hoop uiteraard dat het niet nodig is, maar mocht het nodig zijn, doe ik het heel graag. Het is mooi werk om verenigingen te kunnen helpen in deze tijden. En het is misschien gek om van jezelf te zeggen, maar ik zou als bestuurder van een vereniging echt blij zijn met de hulp vanuit Sportsupport. Een plek hebben waar je altijd met vragen terecht kan.”

Liesbeth: “Ik sluit mij aan bij de woorden van René. In de landelijke overleggen waar ik deel van uitmaak, krijg ik soms ook terug: helaas hebben niet alle verenigingen een Rotterdam Sportsupport waar ze met vragen terecht kunnen. Dat is leuk om te horen en dat is waar wij het met z’n allen ook voor doen: verenigingen zo goed mogelijk ondersteunen.”

Vragen?

Voor specifieke vragen met betrekking tot het coronavirus, kun je rechtstreeks contact opnemen met René en Liesbeth via coronavirus@rotterdamsportsupport.nl of door te bellen naar 06 23 82 58 15. Ook als je vragen hebt over coronamaatregelen in relatie tot projecten van Rotterdam Sportsupport kun je bij hen terecht. Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over coronamaatregelen & sportverenigingen.

René Biemans

René Biemans

Eerste aanspreekpunt voor clubs met vragen over het coronavirus

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Stephan Vos

Stephan Vos

verenigingsconsulent Veilig sportklimaat