Het begin van nieuwe seizoen is hét moment voor ledenwerving. Mensen keren terug van vakantie en willen weer sporten. Kinderen gaan weer naar school en ouders zoeken een sport voor hen. Organiseert jouw vereniging wervingsactiviteiten? Houd dan rekening met ‘de zeven contactmomenten’. Danny Rijnhout, als eigenaar van Rijnhout Sportconsultancy onder meer werkzaam voor Rotterdam Sportsupport, geeft tips voor een wervingscampagne met meer rendement.

Kennismakingslessen op scholen. Deelname aan activiteiten in de wijk. Redactionele stukken plaatsen in de krant. Het zijn voorbeelden van ledenwervingsactiviteiten die menige club onderneemt. Maar levert dit de vereniging leden op? Vaak zien de vrijwilligers van de club bijvoorbeeld de deelnemers na afloop het terrein verlaten en kunnen ze alleen maar hopen dat ze terugkomen. Vergroot de kans op succes door gericht te sturen op de zeven contactmomenten.

Stap 1: naamsbekendheid genereren
Alles wat je over jouw vereniging ‘zendt’, draagt bij aan de naamsbekendheid van de club. Of het nu gaat om een bericht op Facebook of een redactioneel stuk in een krant of op internet. Denk dus goed na over het imago en de doelgroepen van jouw vereniging. Schrijf bijvoorbeeld niet alleen berichten over het eerste team, maar toon ook andere doelgroepen. Nog beter: laat die andere doelgroepen vertellen over hun beleving.

Stap 2: gegevens verzamelen
Naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van personen uit je potentiële doelgroep verzamelen. Dáár draait elke wervingsactiviteit om. Een open dag of een kennismakingsles op school is verspilde moeite als er geen contactgegevens van deelnemers uit voortkomen en je hen dus niet nogmaals kunt benaderen. Koppel daarom bijvoorbeeld een prijsvraag of cadeau aan je activiteit. Laat deelnemers hun gegevens invullen, waarna één van hen als prijs bijvoorbeeld ‘een jaar lang gratis sporten’ wint en de anderen worden uitgenodigd voor de volgende wervingsactiviteit.

Stap 3: interesse wekken
Wie in de krant een artikel leest over jouw vereniging of meedoet aan een kennismakingsactiviteit, wordt nog niet automatisch lid. Slechts bij vijf tot tien procent van de personen met wie je in contact komt, heb je direct een voltreffer. Maar op de lange duur kun je méér mensen binnenboord halen. Als je hun contactgegevens hebt vergaard, heb je de mogelijkheid hen te betrekken bij de vereniging. Stuur bijvoorbeeld een actienieuwsbrief waarin je ze uitnodigt voor leuke evenementen en wedstrijden.

Stap 4: een aanbieding doen
Weet jij wie de nieuwsbrief van jouw vereniging leest? Waarschijnlijk niet. Met bijvoorbeeld het programma Mailchimp kun je gratis online nieuwsbrieven versturen. Het voordeel is dat je precies ziet wie de nieuwsbrief leest. Je weet dan dus wie de potentiële leden zijn, want deze doelgroep heeft in elk geval een vorm van interesse. Je kunt de personen binnen deze doelgroep een kennismakingsaanbod doen. Een andere mogelijkheid is dat je de mensen die bij stap 2 niet een jaar gratis sporten hebben gewonnen, telefonisch uitnodigt voor een proeftraining.

Stap 5: maak de aanbieding speciaal
Wat klinkt beter? Eén: iedereen kan gratis meedoen met onze kennismakingsmaand. Of twee: alleen in de maand september hebben wij een kennismakingsactie voor 10 personen ter waarde van 30 euro, dus schrijf je nu in en ontdek hoe leuk onze sport is. De tweede optie is aantrekkelijker. De reden: je hebt er een exclusief aanbod van gemaakt. In dezelfde geest kun je een opvolgbericht sturen, bijvoorbeeld: ‘Nu nog maar twee plaatsen beschikbaar’. Door een leuke actie aan je kennismakingsactiviteit te koppelen, kan je mensen net het laatste zetje geven om te lid te worden.

Stap 6: nieuw lid verwelkomen
Dankzij de verschillende contactmomenten kun je geïnteresseerden gericht benaderen voor kennismakingsactiviteiten. Als vervolgens de deelname aan de activiteit bevalt, is het aan één van de vrijwilligers om de belangstellende in te schrijven als lid. Zorg er daarna voor dat je het beoogde lid goed opvangt binnen de vereniging en dat je zijn verwachting overtreft. Laat hem tijdens de eerste bezoeken niet dwalen over het complex. Menigeen voelt zich niet helemaal op zijn gemak als hij een nieuwe omgeving binnengaat. Zorg dus voor goede opvang.

Stap 7: gebruik netwerk nieuw lid
Als een nieuw lid positieve ervaringen heeft bij de vereniging, zal hij die normaal gesproken delen met vrienden, familieleden en kennissen. Vooral in de eerste maanden vertellen de meeste mensen erover. Maak hier gebruik van. Vind via een nieuw lid zelfs drie nieuwe leden. Zeg tegen het nieuwe lid dat hij een welkomstcadeau – bijvoorbeeld een maand gratis sporten bij de club – mag geven aan drie familieleden, kennissen of vrienden.

Effectieve campagne opzetten?
Wil je meer weten over ledenwerving? Of over effectieve methoden om sponsors binnen te halen? Neem contact op met jouw accounthouder of lees nog meer tips van Danny Rijnhout in zijn gloednieuwe handboek ‘Marketing voor sportverenigingen’. Bestel het handboek hier. Of volg Rotterdam Sportsupport op Facebook en doe binnenkort mee aan de winactie waarmee je kans maakt op het boek.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Saskia Grootens

verenigingsconsulent Overschie en Hillegersberg-Schiebroek / projectcoördinator Beweegcoach
Saskia Grootens