Social media zijn voor de meeste bedrijven, maar ook zeker voor verenigingen, een belangrijk onderdeel van de communicatie. Maar hoe zet je social media in binnen je verenigingscommunicatie? Hoe houd je bijvoorbeeld je leden op de hoogte van veranderingen? En hoe zorg je ervoor dat leden je social media berichten daadwerkelijk lezen? Wij vertellen je aan de hand van 5 tips hoe je social media het beste kunt inzetten.

1. Bepaal je doelgroep
Social media bestaat uit verschillende kanalen en voor verenigingen kan het soms lastig zijn te bepalen welk kanaal het beste is om de leden te bereiken. Wij zeggen: kijk naar je doelgroep! Als je als voetbalvereniging heel veel jonge leden hebt die je wilt bereiken, kies je voor een ander medium dan wanneer je een grote diversiteit aan leeftijd hebt binnen je vereniging. De afgelopen jaren is het gebruik van Facebook nog steeds aan het groeien, maar de pagina-berichten worden minder gedeeld. Daarnaast blijk ook dat de jongere generatie toch meer op kanalen als Instagram en Snapchat zit. Onderzoek daarom goed vooraf welke doelgroep voor jou het belangrijkst is en kies daarna het kanaal – of meerdere kanalen – dat door jouw achterban het meest gebruikt wordt.

2. Zorg dat je op het netvlies blijft
Het is belangrijk om bij je doelgroep op het netvlies te blijven, om zo de betrokkenheid van de leden op het social media kanaal te behouden. Door veel en relevante informatie/berichten te verspreiden blijven je leden op de hoogte. Maar dat is niet alles, door vaak berichten te plaatsen zorg je ervoor dat jouw verenigingspagina ook voorbij komt op de al drukke tijdlijn van jouw leden. Maak verschillende korte berichten die specifiek aansluiten op de wensen of informatiebehoefte van jouw doelgroep. Door deze berichten te herhalen of soortgelijke berichten te posten, zorg je ervoor dat leden betrokken blijven bij het social media kanaal. Jij verstrekt hun immers van relevante informatie en laat vaak van je horen, waardoor je in hun geheugen blijft ook als zij niet op de club zijn.

3. Maak gebruik van beeld
Social media gebruikers zijn steeds vaker op zoek naar informatie die gemakkelijk en snel beschikbaar is door middel van bijvoorbeeld een foto of video. Een foto of video trekt daarom vaak ook beter de aandacht van je achterban dan een lange tekst. Een korte video zorgt voor meer betrokkenheid doordat de gebruiker het gevoel krijgt dat er iemand direct tegen hen spreekt. Daarnaast geven bewegende beelden, nog meer dan tekst of foto’s, een betere indruk van de sfeer. Mocht je als vereniging de stap naar video of vlogs nog te groot vinden, raden wij aan in ieder geval foto’s toe te voegen aan je berichtgeving. Een foto zorgt voor meer bereik van je bericht op een social media kanaal als Facebook of Twitter en kan jouw volgers aansporen de tekst die bij de foto staat te lezen. Beelden zeggen meer dan woorden, maak daar gebruik van!

4. Zorg voor betrokkenheid
Het delen van unieke verhalen, die jouw achterban echt raken, zorgt voor meer betrokkenheid van je social media volgers. Leden willen naast de gebruikelijke informatie over trainingstijden en wedstrijduitslagen, ook graag lezen over successen binnen de club! Aansprekende, persoonlijke succesverhalen zorgen voor samenhorigheid en betrokkenheid. Dit komt omdat leden deels hun sociale identiteit aan jouw club ontlenen. Zorg ervoor dat je af en toe eens een mooi verhaal schrijft over een belangrijk persoon binnen jouw vereniging. Of geef teams om de beurt de kans een verhaal aan te leveren. Dit kan over hun wedstrijd gaan of gewoon een leuk verhaal over hun team. Zorg ervoor dat verhalen aanspreken en dat leden het willen lezen. Meer betrokkenheid zorgt er namelijk voor dat berichten op je pagina beter gelezen worden.

5. Verwijs door naar website
Houd de berichtgeving op de social media kort en verwijs door naar je eigen website. Dit genereert automatisch meer bezoekers op je website en zorgt daardoor weer voor meer bekendheid/exposure. Daarnaast is het ook veel prettiger om korte teksten/berichten in de grote stroom op social media te lezen. Leden zullen sneller geneigd zijn je social media kanaal te blijven volgen als zij in één oogopslag de berichtgeving kunnen scannen. Leden die graag meer willen weten, omdat zij getriggerd zijn door je bericht op social media, kunnen dan op de site doorlezen. Less is more!

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Antoine Schijf

verenigingsconsulent Toekomstbestendige sportverenigingen / leidinggevende
Antoine Schijf