Blog geschreven door: Danny Rijnhout, verenigingsadviseur bij Rotterdam Sportsupport. 

Goede doelen halen jaarlijks ongeveer 900 miljoen euro op. Dat is zeker in de huidige economische tijd geen geringe prestatie. Nederlanders zijn dus nog steeds vrijgevig, áls ze maar inzien dat hun bijdrage waardevol is. Ziet u de sponsorinkomsten van uw sportvereniging dalen? Fondswerving is net sport… en dus te leren. Volg zes stappen om topprestaties in fondsenwerving te behalen.

Stap 1: verzamel gegevens

Goede doelen weten veel over hun donateurs en spelen daarop in met een persoonlijke boodschap. Leg daarom een database aan met gegevens van potentiële donateurs. Denk aan leden, oud-leden, ouders en bijvoorbeeld wijkbewoners en (ex-)sponsors. Noteer alle contactgegevens, zodat u ze kunt bellen of een brief of e-mail sturen. Probeer ook te achterhalen wat hun interesses zijn, zodat u uw boodschap zo persoonlijk mogelijk kunt maken.

Stap 2: maak uw verhaal tastbaar

Stel, u mag kiezen: ‘Uw donatie draagt bij aan hulp voor een miljoen kinderen’ of ‘Met iedere euro komt de operatie van Peter een stap dichterbij’. Wanneer krijgt u het gevoel écht het verschil te maken? In het tweede geval waarschijnlijk. Maak uw verhaal daarom ‘zo klein en dichtbij mogelijk’. Dat maakt uw sponsorverzoek tastbaar en herkenbaar. Een sponsor of donateur zal direct zien dat hij écht belangrijk is en werkelijk het verschil maakt.

Stap 3: geef een keuze

Fondsenwervers laten donateurs vaak een doel voor hun bijdrage kiezen. Dat vergroot de kans dat een donateur een voor hem belangrijk doel ziet dat past bij zijn budget. Benoem dus op welke wijze een bijdrage kan worden geleverd mét de bijbehorende kosten. Bijvoorbeeld: voor 150 euro kan één kind een jaar lang sporten.

Stap 4: bedenk een campagne

Vaak is het ontoereikend om leden of bedrijven alleen aan te schrijven. Bedenk daarom een evenement of iets anders opvallends dat mensen naar uw vereniging trekt. Organiseer een netwerkbijeenkomst voor bedrijven, een sponsorloop voor leden of een feestavond voor buurtbewoners. Zo wordt uw actie een complete campagne met een uitnodiging, bevestiging en persoonlijke ontmoeting. U bouwt stapje voor stapje een persoonlijke band op.

Stap 5: gebruik ambassadeurs

U kunt zelf wel zeggen hoe fantastisch u bent, maar het verhaal wordt sterker als u het een ander laat vertellen. Bedenk daarom wie u inzet om uw boodschap extra kracht bij te zetten. Als u een verhaal van een jeugdlid vertelt om emotie op te wekken, laat zijn ouders dan ook aan het woord om het extra aansprekend te maken. Of laat uw huidige sponsoren vertellen hoe goed hun bijdrage wordt besteed – en hoeveel nieuwe klanten ze al hebben gekregen dankzij hun sponsoring.

Stap 6: zorg dat u opvalt

Bedrijven krijgen wekelijks sponsorverzoeken. Consumenten worden ook regelmatig benaderd met de vraag te doneren. Het is dus zaak dat u opvalt. Stuur geen saaie brief, maar maak een creatieve mailing (bijvoorbeeld een ansichtkaart?). Durf één persoon het gezicht van uw campagne te laten zijn. Zorg voor pakkend beeldmateriaal. En vooral: breng gevoel en emotie over. Dat kan bijvoorbeeld met een sponsorfilm, zoals deze van Unity99, een vereniging gespecialiseerd in zelfverdedigingssporten.

Maar vóór u begint…

Fondsenwervers halen vooral giften binnen via mailings, belrondes, evenementen en collectanten. Van alle donaties komt 68% uit dit soort campagnes. Goede doelen gebruiken voor de campagne maximaal 25% van de inkomsten. Bedenk dus wat het budget voor uw vereniging is voordat u aan de slag gaat met de bovenstaande stappen.

Meer hulp en informatie

Fondsenwerving vraagt focus, creativiteit en doorzettingsvermogen – net als sport. Kunt u advies gebruiken? Neem contact op met de accounthouder van uw vereniging. Heeft u nog geen accounthouder toegewezen gekregen? Stuur dan een e-mail naar info@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Liana Landman

Liana Landman

projectleider Vitale sportverenigingen / verenigingsconsulent Accommodatie en Organisatie