Modern, flexibel en doordacht. Die kwalificaties zijn van toepassing op CS010. Argumenten daarvoor? Toen Tom Smulders en een aantal gelijkgezinden constateerden dat de meeste wielerverenigingen leden voorbereiden op wedstrijden, maar dat veel Nederlanders juist alleen maar willen trainen, richtten zij een club op die voldoet aan deze behoefte van de hedendaagse sportconsument.

En om overbodige kosten te voorkomen, besloten de initiatiefnemers geen accommodatie te bouwen of te huren. De leden starten en finishen bij restaurant Kip & Bier in Rotterdam-Kralingen. In dat etablissement kunnen ze eveneens een drankje nuttigen. Het bestuur en de commissies vergaderen er ook. Het aantal leden groeit zó hard, inmiddels zijn het er ruim 180, dat al drie keer een tijdelijke stop nodig was.

‘Want onze stelregel is dat er één trainer per zeven leden moet zijn’, zegt voorzitter Tom Smulders. ‘Op het moment dat we dat niet kunnen realiseren, laten we even geen leden toe. Gelukkig slagen we er telkens weer in meer trainers te vinden, zodat de vereniging blijft groeien.’

CS010 kan bogen op dertig trainers en vijftien bestuurs- of commissieleden. Smulders geeft tips voor werving van vrijwilligers:

Tip 1: opleidingen

‘Al heel wat leden hebben bij ons een trainersopleiding gevolgd, omdat ze daardoor zelf ook harder gaan fietsen. Wie bijvoorbeeld leert over een goede zit en techniek, kan dat niet alleen overbrengen op anderen, maar doet er ook zelf zijn voordeel mee.

Het grootste deel van het budget besteden wij aan trainersopleidingen. Deelnemers leren niet alleen hoe je beter gaat fietsen, maar ook over goede manieren van leidinggeven aan zowel een individu als een groep. Eerst krijgen ze gedurende twee avonden theoretische kennis bijgebracht door een externe docent. Daarna zijn er twee sessies in de praktijk die worden verzorgd door onze vereniging zelf. En om het helemaal af te maken, organiseren we twee keer per jaar een opleidingsdag. Dan draait het bijvoorbeeld om EHBO en bochtentechniek. Onze ervaring is dat je met goede en gedegen trainersopleidingen de kans vergroot op nieuwe vrijwilligers.’

Tip 2: eergevoel

‘Hoe je het ook wendt of keert, vrijwel iedereen ervaart het als een compliment om te worden gevraagd voor een leidinggevende rol. Ons bestuur neemt regelmatig de ledenlijsten door en observeert leden rondom het sporten, met in het achterhoofd de vraag: is hij of zij geschikt als trainer? Als wij denken dat dit zo is, stappen we op dat lid af en zeggen we dat we in hem of haar een trainer zien. Dikwijls is men verrast en bijna altijd voelt men zich vereerd.

Op dat laatste spelen we ook een beetje in. We vertellen bijvoorbeeld dat je als trainer bepaalt welke oefeningen worden gedaan en dat je binnen jouw groep primus inter pares bent, eerste onder zijn gelijken. Vaak merken we tijdens zo’n gesprek ook dat het lid het leuk zou vinden om iets terug te doen voor de vereniging, omdat hij bij de club heeft geleerd beter te fietsen en omdat hij het er gezellig heeft. Vaak is het een combinatie van iets willen teruggeven en zich gecomplimenteerd voelen.’

Tip 3: persoonlijke benadering

‘Zoals gezegd bij de vorige tip: wij benaderen iemand persoonlijk met de vraag vrijwilliger te worden. We doen niet aan werving via de e-mail of Facebook. Wél plaatsen we op onze Facebookpagina filmpjes die duidelijk maken hoe belangrijk en leuk de rol van trainer is.’

Tip 4: LinkedIn

‘Via LinkedIn hebben we in kaart gebracht welk beroep en welke deskundigheden onze leden hebben. Op basis daarvan kunnen we iemand gericht benaderen. Neem onze beleidscommissie. Die bestaat uit leden die in het dagelijks leven beleidsmedewerker of -adviseur zijn. En onze communicatiecommissie wordt gevormd door een Neerlandicus, webdesigner en communicatieadviseur. Dankzij LinkedIn weet je wat iemand goed beheerst, wat hij waarschijnlijk ook leuk vindt en wat hij specifiek voor de vereniging zou kunnen betekenen.’

Tip 5: dankbaarheid

‘Natuurlijk, het is een beetje een open deur, maar wees je er toch van bewust dat het belangrijk is regelmatig dankbaarheid te tonen aan vrijwilligers. Wij organiseren jaarlijks een bedankdiner voor iedereen die iets heeft betekend voor de vereniging; ook voor degenen die eenmalig iets hebben gedaan, zoals meehelpen tijdens een event. We dineren buiten de deur. Dit jaar konden we daar een iets luxer karakter aan geven dankzij het bedrag dat we hebben gewonnen als Ons Kluppie 

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Wilco Hameetman

Wilco Hameetman

verenigingsconsulent Hillegersberg-Schiebroek, Overschie en Prins Alexander