Als vereniging wil je een aantrekkelijke totaalaanbod voor de leden hebben. Lage contributie, mooi sportaanbod, goede accommodatie etc. Hiervoor is geld nodig, want je wilt tegelijkertijd ook dat de vaste en variabele kosten binnen de vereniging gedekt zijn. De grootste inkomstenbron vormt de contributie, maar deze wil je voor de leden zo laag mogelijk houden. Je zult dus andere bronnen van inkomsten moeten creëren. De “ouderwetse” sponsorcommissie, die bij de lokale bedrijven een sponsorcontract afsluit is belangrijk, maar er zijn inmiddels vele andere manieren om, zonder veel moeite, geld binnen te halen. In dit artikel een overzicht met alternatieve inkomsten voor jouw sportvereniging.

De Clubloterij

De Clubloterij is de loterij waarbij clubs altijd winnen. Door Clubloten te kopen, doen spelers automatisch mee om de landelijke hoofdprijs te winnen: €10.000 voor zichzelf en voor hun favoriete club. Lees hier meer.

De Grote Clubactie

Wellicht één van de bekendste overige inkomstenbron. Door middel van lotenverkoop (door leden) wordt er éénmalig geld op gehaald voor de vereniging. In 2020 deden er 5069 verenigingen mee, met een gemiddelde opbrengst van €1.886 per Vereniging. Lees hier meer of bekijk de onderstaande video.

Vriendenloterij.nl

De VriendenLoterij is een doorlopende actie. Elk individu die één lot (of meerdere loten) heeft kan bij de VriendenLoterij aangeven welke vereniging hij/zij ondersteunt. Daardoor gaat 40% van de kosten van een lot per trekking naar de vereniging, dat is € 84 per lot per jaar. Daarnaast kan er éénmalig extra geld verdient worden door de vereniging d.m.v. een belavond (georganiseerd door de VriendenLoterij). Leer hier meer.

Rabo Clubsupport

Een deel van de winst investeert de Rabobank in clubs en verenigingen. Dit doen zij in geld, kennis en netwerk. Als vereniging (en klant van de Rabobank) kan je je aanmelden voor de jaarlijkse stemronde. Particulieren met een rekening bij de Rabobank mogen 3 unieke stemmen uitbrengen en elke stem is geld waard. Door middel van eenvoudige communicatie of intensieve promotie kan er veel geld opgehaald worden wat vrij te besteden is door de vereniging. Lees hier meer.

Veiling op je club.nl

Veiling op je club adviseert én ondersteunt sportclubs bij de organisatie van (online) veilingen en loterijen. Met een uniek netwerk aan landelijke itemsponsors en bekende sprekers als Peter Heerschop, Viggo Waas, Leo Alkemade en Sierd de Vos. Lees hier meer.

ING (voornamelijk voetbal en golf)

ING is hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal en Golf. ING wil mensen in staat stellen om te doen waar ze echt blij van worden. Zo zie je vaak een sponsorovereenkomst tussen ING en de lokale vereniging (of jaarlijkse acties eenmalige gift.

– Lees hier meer.
– Lees hier meer.
– Lees hier meer.

Rondjevoorjeclub.nl

Een in coronatijd ontwikkelde inkomstenstroom voor jouw vereniging, maar ook in andere tijden goed toepasbaar! In plaats van een rondje in de kantine voor jezelf en je vrienden kun je online een rondje aan jouw vereniging geven. Een rondje is een donatie voor jouw club (moet wel aangemeld zijn) ter waarde van een rondje in de kantine; €20,-. Lees hier meer.

Cups4clubs.nl

Cups 4 Clubs biedt lokale, regionale en landelijke adverteerders de mogelijkheid om op kartonnen cups te adverteren, om zo clubs te verduurzamen en een inkoopvoordeel te bieden. Lees hier meer.

Scoorvoorjeclub.nl

De missie van Scoor voor je Club is het faciliteren van sportverenigingen met een digitaal ecosysteem op basis waarvan avg-proof communicatie en structurele financiering mogelijk wordt. Op die manier wordt het voor iedereen mogelijk bij te dragen aan financieel gezonde clubs en een gezonder en gelukkiger Nederland! “Koop lokaal, steun je favoriete clubs en spaar voor jezelf”. Lees hier meer.

Fanseats.nl

Fanseats zijn bankjes ontwikkeld voor sportverenigingen, waarin merken kunnen adverteren of sponsoren. Fanseats worden geplaatst rondom sportvelden of bij drukke verzamelpunten bij sportverenigingen. Sportclubs kunnen op deze manier inkomsten genereren. Fans zitten bovenop het veld en adverteerders of sponsors bovenop hun doelgroep. Fanseats zijn voor fans, clubs, sponsors. Lees hier meer.

Vrienden van…

Een vereniging is er voor en door leden. Daarom zie je bij elke vereniging vaak een vaste kern die een sterke band heeft met de vereniging. Zij zijn daarom (vaak) bereid om een extra bijdrage (gift) te doen zonder dat de vereniging daar een tegenprestatie voor hoeft te doen. Dit wordt ondergebracht in een apart fonds/rekening/etc. genaamd “vrienden van…”.

Sponsorklik/Adsupport

Webwinkels betalen een commissie voor elke bestelling van een klant die via SponsorKliks.com komt. 75% van deze commissie stort SponsorKlik op de bankrekening van jouw sponsordoel. Of je nu rechtstreeks naar bijvoorbeeld Bol.com gaat of je gaat via SponsorKliks.com naar de site van Bol, je betaalt hetzelfde. Alleen in het laatste geval keert Bol een commissie uit en profiteert jouw sponsordoel hier direct van. Lees hier meer.

Crowdfunding

Crowdfunding is één van de nieuwe vormen van inkomstenwerving. Vaak gekoppeld aan een bepaalde uitgaven (renovatie, evenement etc) worden gelden ingezameld door leden. Een uitgebreide instructie en ondersteuning kan hier gevonden worde.

Beschikbaar stellen van je kantine (BSO, feesten etc)

Je sportcomplex vertegenwoordigd een waarde. Het complex mag ingezet worden om meer inkomsten te genereren. Denk bijvoorbeeld aan verhuur van de kantine en sportvelden aan de BSO, het clubhuis voor feesten/partijen. Let wel op dat je de regelgeving goed toepast, zie hier (pagina 9) voor meer informatie.

Losse evenementen, acties door leden (oliebollen bakken)

Leden zetten zelf, of met behulp van de vereniging, een actie op waar de opbrengst (deels) voor de club is. Voorbeelden: oliebollen bakken, bier brouwen, sponsorloop, barbecue, (online) quiz etc.
Ook kan je denken aan het inzetten van bedrijven bij evenementen. Zorg bijvoorbeeld dat de slager op de hoek de barbecue organiseert en spreek een afdracht van de omzet af richting de vereniging. Zo krijgt jouw evenement een professionele uitstraling met kwalitatief goed eten en creëer je extra inkomsten.

Creatief gebruik van de accommodatie

Iedereen kent de traditionele sponsorborden langs de velden. Maar de accommodatie heeft vaak meer te bieden. Zo kan je bijvoorbeeld een “walk off fame” realiseren waar leden/bedrijven een tegel kunnen kopen/huren. Bedenkt goed wat de accommodatie te bieden heeft en maak hier gebruik van!

Narrowcasting

Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, kan worden ingezet ter ondersteuning van de communicatie. Met behulp van beeldschermen worden leden en toeschouwers voorzien van relevante visuele content. Ook reclame-uitingen zijn een optie voor extra inkomsten.

Sponsorjouwclub.nl

De aanbieders van sportweddenschappen zoeken mogelijkheden om te adverteren, zodat mensen bij hen komen spelen. Hier liggen kansen voor verenigingen door nieuwe wetgeving. De leden die af en toe een inzet op sportwedstrijden deden bij de TOTO, kunnen dit nu doen bij deze nieuwe aanbieders. Als zij zich aanmelden bij deze nieuwe aanbieders via hun eigen clubpagina, dan ontvangt de vereniging hier sponsorinkomsten voor. Meer keus uit bookmakers en gegarandeerde verdiensten voor de club. Lees hier meer.

Laadpalen (gevoed door zonnepanelen)

Een vorm van lastenverlaging is investeren in duurzaamheid. Door bijvoorbeeld aanschaffen van zonnepanelen kunnen energiekosten omlaag. Maar je kunt als vereniging nog een stap verder gaan door de opgewerkte energie bijvoorbeeld aan te sluiten op een laadpaal zodat leden/bezoekers hier gebruik van kunnen maken en de opbrengsten van het laden naar de vereniging gaan.

Clubbier

Verenigingen die minimaal 25 hl per jaar aan tapbier schenken, kunnen deelnemen aan het bespaarcollectief van Clubbier. Clubbier biedt zonder verplichting alle verenigingen een scherpe inkoopprijs voor tapbier. Iedere sportclub is welkom en behoud zijn vrijheid. Eén van Rotterdamse de verenigingen die is overgestapt naar Clubbier is voetbalvereniging XerxesDZB. “Ik zou het andere verenigingen zeker aanraden,” aldus penningmeester Alex van Baarle.

Lokale acties!

Als laatste, maar zeker niet de minste, maak gebruik van lokale acties. Een voorbeeld is de supermarkt die spaaracties heeft. De Albert Heijn, Jumbo, Hoogvliet etc hebben vaak één of meerdere keren paar een actie van de lokale sportverenigingen van kunnen profiteren. Zo zijn er lokaal verschillende opties, zorg dat je als vereniging hier beeld bij hebt en het gesprek aan gaat als er kansen zijn.

Meer weten?

Wil je de clubfinanciën beter organiseren? Heb je vragen over het opstellen van een begroting? Of wil je weten welke belastingregels van toepassing zijn?

Over deze onderwerpen kun je ons vragen stellen:

  • Alles voor de penningmeesters
  • Subsidies
  • Fondsen
  • Sponsoring
  • Overige inkomstenbronnen

Wij staan voor je klaar!

Anouk Meeter

verenigingsconsulent Feijenoord, Delfshaven en Centrum
Anouk Meeter