Je bent op zoek naar een vrijwilliger voor een leuke klus op jouw vereniging. Maar hoe maak je nu duidelijk wat je zoekt en wat je van iemand verwacht? En niet te vergeten, wat kan en mag een geïnteresseerde vrijwilliger van jouw vereniging of van jou als bestuurder verwachten? Lees hieronder onze do’s en don’ts!

Functieprofiel

Herkenbaar? Een grote lap tekst met daarin vooral vaak de woorden “moeten” en “verwachten”. Een opsomming van veel taken en verantwoordelijkheden en weinig enthousiasmerende woorden. En als het tegenzit hangt deze vacature op het mededelingenbord in de kantine. Niet echt de manier om als potentiële vrijwilliger enthousiast te worden om iets te willen doen voor je vereniging of die van je kinderen.

Als je gaat zoeken via de sportbond of via NOC*NSF kom je zeker goede handboeken tegen waarin complete organisaties, inclusief bijbehorende functieprofielen uitgewerkt staan. Dit is een voorbeeld van de KNVB. Allemaal dekken ze de daadwerkelijke lading van de functie, maar je kunt je afvragen of je met deze opsomming van eisen en verantwoordelijkheden iemand vindt die zich hieraan wil committeren.

Gebruik deze teksten dan ook bij voorkeur niet in de werving, maar zorg er wel voor dat ze binnen je vereniging vastliggen zodat wel duidelijk is welke verantwoordelijkheden er afgesproken zijn.

Werven

Als je start met werven voor openstaande posities, let dan op de onderstaande punten. Een vacaturetekst, of liever gezegd een goede rolbeschrijving, voldoet aan een aantal voorwaarden:

  • Houd je tekst kort, krachtig en energiek;
  • Als het kan, zoek naar de persoonlijke touch;
  • Vertel in een “verhaal” vorm wat jouw vereniging zoekt, met een korte omschrijving;
  • Geef een realistische tijdsbesteding van de klus;
  • Maak duidelijk wat de wederzijdse verwachtingen zijn;
  • En vergeet niet te melden wat het jouw vrijwilligers oplevert.

Hieronder vind je een aantal creatieve voorbeelden van verenigingen met gepubliceerde vacatures:

  1. DESZ
  2. Nieuw Westland
  3. VOC Rotterdam
  4. Scouting Hillegersberg

Doelgroep

Stel je zoekt als vereniging een trainer voor een bepaald team of doelgroep; wat is er aantrekkelijker dan die bewuste doelgroep een rol te laten spelen in je vacature tekst? Bijvoorbeeld door een leuke foto, een quote of misschien wel een tof filmpje.

Als je eenmaal een enthousiasmerende vacaturetekst hebt – en je hebt deze binnen je vereniging gecommuniceerd via de website, social media en wellicht de diverse WhatsApp-groepen, dan is het helaas niet een kwestie van afwachten op de tientallen reacties die binnenstromen. Het echte werven van vrijwilligers begint namelijk nu pas. Lees daarover meer in onze andere artikelen!

Bianca Post – van der Hoek

verenigingsconsulent Vrijwilligers
Bianca Post – van der Hoek

Meer weten?

Wil je aan de slag met de organisatiestructuur van jouw club? Heb je vragen over het opstellen van een nieuw beleidsplan. Of wil je aan de slag met bestuurlijke vernieuwing?

Over deze onderwerpen kun je ons vragen stellen:

  • Bestuursontwikkeling
  • Beleidsplan
  • Communicatie
  • Begeleiding trainers en coaches
  • Diversiteit en inclusie

Wij staan voor je klaar!

Laura van Velzen

strategisch adviseur Interne organisatie
Laura van Velzen