Van flyer tot Facebook en van website tot persbericht. De communicatiemogelijkheden voor sportverenigingen zijn talrijk. Ieder jaar worden het er meer. Welke middelen kies je voor de vereniging en hoe kun je vervolgens met communicatie nieuwe leden werven? Hoe zorg je ervoor dat niet alleen de vereniging communiceert, maar dat de club ook de kracht van ambassadeurs benut? 

Praktische tips voor communicatievraagstukken 

Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen geeft antwoorden en praktische tips voor de communicatievraagstukken van sportclubs. Kortom het handboek helpt bestuurders, pr- en communicatiefunctionarissen de communicatie van hun vereniging naar een hoger niveau te tillen. Zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering. Tips en voorbeelden van kansrijke content maken het handboek praktijkgericht. 

Het handboek helpt de club haar communicatie naar een hoger niveau te tillen, zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering 

Van de basis tot onderzoek en handige apps 

Het handboek bestaat uit vier delen. In ‘De basis’ komen de strategische afwegingen aan bod. Vervolgens gaat ‘Het middelenpalet’ praktijkgericht in op ruim twintig potentievolle communicatiemiddelen voor sportverenigingen. Het deel ‘Themacommunicatie’ zorgt voor verdieping op thema’s zoals wervings-, sponsor- en crisiscommunicatie. Ten slotte komt in ‘Achter de schermen’ komen ten slotte onder meer de organisatie van de communicatie, monitoring, privacy en ongewenst online gedrag, onderzoek en handige apps aan bod. 

In het boek onder meer: 

  • Doelen, doelgroepen, contentstromen en kernwaarden 
  • Ruim twintig kansrijke communicatiemiddelen voor sportverenigingen 
  • Media bereiken 
  • Diverse thema’s, zoals communicatie over ledenwerving- en behoud en sponsoring 
  • Beheer en organisatie 
  • Praktische tips en voorbeelden 

Het boek is geschreven door Martin van Berkel, oud-communicatieadviseur bij Rotterdam Sportsupport en en oprichter van Clubbereik. Eerder schreef hij het Handboek Social media voor sportverenigingen. Het handboek  kan door Rotterdamse sportverenigingen kosteloos worden aangevraagd bij de accounthouder van jouw vereniging. Maximaal één exemplaar per vereniging. Verenigingen buiten Rotterdam, kunnen het handboek bestellen op onder andere de website van uitgever  Arko Sports Media. 

Meer weten?

Wil je aan de slag met de organisatiestructuur van jouw club? Heb je vragen over het opstellen van een nieuw beleidsplan. Of wil je aan de slag met bestuurlijke vernieuwing?

Over deze onderwerpen kun je ons vragen stellen:

  • Bestuursontwikkeling
  • Beleidsplan
  • Communicatie
  • Begeleiding trainers en coaches
  • Diversiteit en inclusie

Wij staan voor je klaar!

Martijn Blok

Martijn Blok

strategisch adviseur / projectmanager Regio