Wij maken gebruik van cookies om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn. Er wordt niks persoonlijks opgeslagen of gedeeld met derden.Privacy beleid
Podcast: geef pubers een stem!
Het percentage sportende Nederlanders is sinds 2013 nog nooit zo laag geweest, blijkt uit cijfers van NOC*NSF. De dalende sportdeelname onder pubers is het meest zichtbaar en verontrustend. Er wordt daarom ook wel gesproken van een ‘beweegcrisis’ onder pubers. In deze podcast bespreken Beau de Leeuw en Frank Vermeulen, verenigingsconsulenten bij Rotterdam Sportsupport, wat je als trainers en bestuurders kunt doen om pubers te behouden en waarom juist deze groep zo belangrijk is voor jouw vereniging.
(ook beschikbaar via iTunes, Spotify en Stitcher)
Het percentage sportende Nederlanders is sinds 2013 nog nooit zo laag geweest, blijkt uit onderzoek van NOC*NSF. De dalende sportdeelname onder pubers is het meest zichtbaar en verontrustend. Waar voor de coronacrisis 78% van de jongeren nog minimaal één per week sportte, is dat nu nog maar 64%. Er wordt daarom ook wel gesproken over een ‘beweegcrisis’. In dit artikel geven verenigingsconsulenten Frank Vermeulen en Beau de Leeuw 3 tips voor trainers en bestuurders om pubers (weer) in beweging krijgen.
1. Voor bestuurders: maak pubers onderdeel van de besluitvorming
Pubers willen graag meepraten en -beslissen. Organiseer daarom een informele avond voor pubers waar ze hun mening kunnen geven over het beleid binnen de vereniging. Bestel wat pizza’s, creëer een sfeer die aanspreekt (muziek, leuke film, barbecue) en ga op een laagdrempelige manier met deze groep in gesprek. Noteer de aangedragen ideeën, probeer er ook écht iets mee te doen en kom er daarna weer op terug.
2. Voor trainers: creëer activiteiten die verbondenheid stimuleren
Trainers hebben mogelijkheden om van een groep een hecht team te maken. Investeer aan het begin van het seizoen veel tijd in de relaties tussen spelers onderling, maar ook in de relatie tussen trainer en sporter. Plan bijvoorbeeld gesprekken in met de spelers en toon oprechte interesse. Stel open vragen en vraag door, zonder dat het te snel heel persoonlijk wordt. Door bijvoorbeeld een teamweekend te organiseren vol met leuke activiteiten, creëer je een hechte band tussen de sporters en de trainer. Zo’n sportweekend is bovendien een waardevolle herinnering voor de rest van hun leven! Als je vervolgens wekelijks bewust tijd investeert in het behouden van de relaties, zul je zien dat de verbondenheid een hele positieve invloed heeft op de sportdeelname.
3. Voor besturen & trainers: bedenk aanbod dat niet vaststaat en de agenda van de jongeren beïnvloedt
Het is nu eenmaal zo: pubers anno 2022 hebben een drukke agenda. Bijbaantjes, vrienden/vriendinnen, huiswerk en daarnaast willen ze ook nog tijd voor zichzelf. Een belangrijke reden dat pubers zich afmelden bij een vereniging, is dat zij zich niet meer kunnen committeren aan vaste tijdstippen. Probeer ook eens na te denken over het vormen van een flexibele schil binnen de club. Sportaanbod met “chill-out” (relaxte) sfeer, laagdrempelige wedstrijdjes, een locatie of activiteiten binnen de vereniging waar jongeren vrienden kunnen meenemen of sport zelf kunnen inplannen. Vorm een “community” (gemeenschap) van jongeren binnen de club die vervolgens ook eigenaarschap krijgt over de inhoud en de vorm van hun activiteiten, binnen de kaders die je als bestuur stelt. De pubers die je eigenlijk kwijt zou raken, blijven op deze manier mogelijk wel lid. En misschien staan ze ook wel open voor vrijwilligerswerk.
Probeer eens aan deze drie knoppen te draaien. Wees niet bang om out-of-the-box te denken of nieuwe initiatieven uit te rollen die je als vereniging nog nooit eerder hebt geprobeerd. Immers, if you do what you did, you get what you got (als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg).
Contact
Benieuwd hoe jullie binnen de vereniging zaken anders kunnen regelen voor pubers, maar hebben jullie moeite om dit concreet te maken? Neem dan contact met ons op en we gaan samen met jullie aan de slag!
Ook wij ontvangen de signalen dat het aantal sportende pubers afneemt. Het zijn vooral de binnensporten die sinds de coronacrisis veel lidmaatschapsopzeggingen hebben onder pubers. Waar bijvoorbeeld de voetbalclubs in aangepaste vorm hun activiteiten konden doorzetten, bleven de binnensportlocaties lang gesloten. In de onderstaande video geeft verenigingsconsulent Frank Vermeulen, die in het dagelijks leven als trainer veel werkt met pubers, zijn ervaringen over het trainen van deze groep.
Wie pubers verliest binnen de vereniging, verliest ook de toekomstige trainers, bestuurders of vrijwilligers die de club draaiende houden en mee helpen groeien. Daarom is het van groot belang om ze aan je vereniging te binden en uitval te voorkomen. Maar hoe houd je ze betrokken? Rotterdam Sportsupport gaat verenigingen die voor deze uitdaging staan praktische begeleiding bieden. Daarbij gaan we niet alleen over maar ook mét pubers in gesprek. Als je vereniging hier binnenkort mee aan de slag wil gaan, meld je dan bij ons aan!
Al jarenlang zien we dat jongeren in de leeftijd tussen 12 en 18 minder gaan sporten. Maar waarom schrijven pubers zich eigenlijk ‘ineens’ uit bij hun vertrouwde sportvereniging? Er zijn verschillende factoren waar verenigingen geen invloed op hebben. Denk aan school, het sociale leven, bijbaantjes en bijvoorbeeld blessures. Maar er zijn ook factoren waar een vereniging wél invloed op kan hebben. Het zijn vaak het bestuurders, trainers of ouders die beslissingen nemen over trainingen en andere activiteiten binnen de club. Maar jongeren vinden het prettig als ze het gevoel hebben dat ze belangrijk zijn en dat ze zelf kunnen bepalen wat ze doen. Dus waarom zou je ze hierin geen rol geven?
Advies op maat Rotterdam Sportsupport gelooft in de kracht van pubers en wat zij kunnen betekenen voor de vereniging. Ze zijn de toekomst van de club; ze houden de club jong, stimuleren innovatie (door hun denkwijze en ideeën) en het zijn mogelijke vrijwilligers die de vereniging draaiende kunnen houden. Daarom gaan wij graag samen met bestuurders, vrijwilligers en/of trainers én pubers in gesprek. We nodigen clubs die hiermee aan de slag willen gaan uit om zich bij ons te melden. En omdat de situatie bij elke club anders kan zijn, bieden we advies op maat.
Keep Youngsters Involved Met behulp van workshops en creatieve sessies hopen we de terugloop van leden in deze leeftijd te verkleinen. Om erachter te komen wat er leeft bij de pubers binnen de vereniging gaan we o.a. aan de slag met het Keep Youngsters Involved Kaartspel. Dit kaartspel is gebaseerd op een Europees onderzoek rond ‘drop-out’ bij pubers. Hier komen concrete acties uit die pubers belangrijk vinden en die zij zelf of met het clubbestuur willen opstarten. Zo betrek je ze bij de clubwerking en/of dat het sportaanbod van de vereniging beter bij ze past. En zo zorgen we ervoor dat de vereniging een aantrekkelijke plek blijft voor alle álle leden, dus ook voor pubers.
Heb je als vereniging te maken met teruglopende ledenaantallen, een andere samenstelling van de wijk of maatschappelijke partners die willen samenwerken? Dan is het advies om de juiste doelgroep te benaderen een reden om in gesprek te gaan.
Nieuwe doelgroep bereiken
Steeds meer verenigingen hebben te maken met teruglopende ledenaantallen als gevolg van veroudering van de wijk, de wens om individueel te sporten en de opkomst van urban sports. Deze (financiële) gevolgen werken door in het faciliteren van de accommodatie. Maar ook het betalen van de huur van de velden en het onderhouden van het complex. De vitaliteit van de verenigingen staat onder druk.
Dit zijn voorbeelden uit de praktijk, maar hier kan verandering in aangebracht worden. Wij geven graag advies hoe je nieuwe doelgroep(en) kunt bereiken.
Wat kunnen wij doen?
Kom je als vereniging in het nauw vanwege de veldbezetting, teruglopende ledenaantallen en kom je daardoor in de financiële problemen?
Ben je als vereniging aan het groeien en wil je in kaart brengen wat nieuwe doelgroepen zijn en hoe deze kunnen bijdragen aan een vitale club?
Of heb je als vereniging de keus gemaakt om zowel intern als extern maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden te nemen door op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen?
Voor al dit soort zaken kun je terecht bij Rotterdam Sportsupport. Wij dagen je uit om samen met ons deze uitdaging aan te gaan.
Wat levert het op?
Het levert inzicht op in de kansen voor nieuwe doelgroepen waarmee je een vitale club voor de toekomst wordt. Door aanpassingen in het sport- en beweegaanbod kunnen we de bestaande leden beter faciliteren. Hiermee wordt de vereniging vitaal en toekomst bestendig. Een vitale vereniging die zelfstandig is, die zijn financiële verplichtingen kan nakomen en die zich bewust is van de mogelijkheden van de voordelen van verenigen voor de toekomst. Van sponsoren partners maken en krachtige invulling geven van het woord ‘verenigen’.