Als verenigingsbestuur kun je niet alle taken en verantwoordelijkheden binnen je club op je nemen.  Het bestuur is er vooral om te besturen. Veel taken en verantwoordelijkheden worden dan ook vaak belegd bij diverse commissies: een sponsorcommissie of vrijwilligerscommissie bijvoorbeeld. Maar hoe zorg je er als bestuur voor dat een commissie de taken en verantwoordelijkheden uitvoert? En wie stuurt dit aan?

  • Maak voor de club een organigram van de organisatie, het bestuur en de commissies of onderdelen die je binnen je club hebt georganiseerd. Welke bestuurder is portefeuillehouder van welke onderdelen of commissies? Is het organigram evenredig verdeeld? Wat is er nog niet belegd bij een bestuurder en welke commissie of onderdeel mis je nog in de organisatie?

    Bespreek dit organigram in het bestuur en bepaal waar de organisatie nog onderdelen of commissies mist.

  • Wat is de taak van een commissie? En wat is het kader van de verantwoordelijkheden? Maak een overzichtsdocument van alle commissies die er zijn of die je nog wilt opstarten met een korte omschrijving waar deze volgens de bestuursleden in de basis verantwoordelijk voor zijn. Is de PR-commissie verantwoordelijk voor alle geschreven teksten binnen de club of zijn zij de personen die ervoor zorgen dat teksten op de platforms (website, sociales) komen? Is de kledingcommissie alleen verantwoordelijk voor bestellingen en beleid of ook voor uitgifte van nieuwe tenues aan de teams?

    Bespreek binnen je bestuur hoe jullie de taken en verantwoordelijkheden van de commissies voor je zien. 

  • Heeft elke commissie een kartrekker en voldoende commissieleden? Weet iedereen wat de rol is in de commissie?

    Bespreek met je bestuur hoe de personele bezetting van de commissies is. Start eventueel een wervingscampagne op voor openstaande posities.

  • Organiseer (bijvoorbeeld in het voorjaar) een commissieavond voor alle vrijwilligers. Geef hier als bestuur aan dat je de manier van werken met commissies wil toelichten en dat je voor het komende seizoen naar een jaarplan en budget per commissie wil toewerken. Maak er een leuke avond van met waardering voor het werk dat de commissies jou als bestuurder uit handen neemt. Een filmpje uit de Back2Basics collectie is altijd goed om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vergeet vooral niet om elke commissie en de leden even voor te stellen aan de hele groep!

    Licht toe hoe je de commissies hebt gepositioneerd in het organigram, wie hun portefeuillehouder is en wat je in grote lijnen van een commissie verwacht. Hoe ziet de commissie dit zelf? Je kunt er ook voor kiezen om de diverse commissies op deze avond een aantal taken en verantwoordelijkheden te laten opstellen waarvan zij denken dat zij ervoor verantwoordelijk zijn. Vergelijk deze met wat het bestuur voor ogen heeft, waar zitten de overeenkomsten en verschillen? En welke afspraken maak je met elkaar hierover?

  • Vraag elke commissie om binnen twee maanden een eigen jaarplan en budget op te stellen. Wat hebben zij voor de uitvoering hiervan nodig van het bestuur en van de andere commissies. Stuur ook op samenwerking en afstemming van de plannen. Als de kledingcommissie op zoek gaat naar een nieuwe kledingleverancier heeft dit gevolgen voor de werkzaamheden van de financiële commissie, sponsorcommissie en wellicht de PR commissie. Verzamel de plannen en budgetten en bepaal of het haalbaar is om het uit te voeren. Je kunt er ook voor kiezen nog een avond te organiseren om de plannen aan de hele groep te presenteren en ook als bestuur een gezamenlijke klap op de plannen te geven.

  • Gedurende het seizoen is het van belang regelmatig een update op te vragen bij de commissies van de stand van zaken. De commissies hebben immers een mandaat gekregen van het bestuur om hun plan uit te gaan voeren en hebben zelf de regie daarop. Vanzelfsprekend houdt de portefeuillehouder contact met de commissie of het lukt en stimuleert of effent de wegen waar nodig is. De portefeuillehouder vanuit het bestuur kan periodiek een overleg inplannen met de commissie of je kunt in de bestuursvergadering een carrousel van commissies langs laten komen voor een update.

    Het principe van Plan – Do – Check – Act (PCDA, zie downloads) is een mooi systeem om deze commissiewerkwijze op te volgen. Dit is een methode waarmee je stap voor stap je werk, prestaties en organisatie beter kunt maken om zo continu te verbeteren.

  • Als bestuur is het vooral je taak om de commissies te stimuleren en te enthousiasmeren. Zij nemen immers je werk uit handen. Ook als een commissie soms een keuze maakt die je als bestuur graag anders had gezien, is het belangrijk om te weten waarom zij kiezen voor die optie. Als zij door het bestuur elke keer begrenst worden op dat wat zij doen, zullen ze snel de handdoek in de ring gooien en kun je het als bestuur alsnog zelf doen. Blijf dus in gesprek om de commissie te voeden met de visie van de club en luister naar hun oplossingen en accepteer dat die, binnen bepaalde mate, anders kunnen zijn dan de oplossingen van het bestuur. Autonomie en inzetten op het vergroten van het zelfoplossendvermogen zijn succesfactoren hierin.

    Je zult in de loop van het seizoen zien dat je bestuurstaken overzichtelijker worden doordat de commissies beter weten wat er van hen verwacht wordt. Je gaat dan echt (be)sturen!

Contact

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem dan contact op met verenigingsconsulent Bianca Post via b.post@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010 24 29 315. We helpen je graag verder!

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Anouk Meeter

verenigingsconsulent Feijenoord, Delfshaven en Centrum
Anouk Meeter

In de groep jongeren tussen 13 en 18 jaar is een belangrijke negatieve verschuiving gaande als het gaat om sportcommitment (toewijding om te sporten). Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van NOC*NSF over het sportgedrag binnen Nederland. Wat kan jouw vereniging doen om pubers aan je vereniging te binden?

In het onderzoek spreekt de sportkoepel over de verschillende ‘commitment levels’, oftewel: het niveau waarop iemand zich toewijdt aan sport. Zo verschilt het per individu hoeveel die persoon kan, wil en daadwerkelijk gaat sporten. Het onderzoek identificeert zes soorten ‘commitment levels’: de onverschillige en de probleemdenker (weinig commitment), twijfelaar en volger (gemiddeld commitment) en ten slotte, bereidwillige en ambassadeurs (veel commitment). Uit de cijfers blijkt dat in de groep jongeren tussen de 13 en 18 jaar slechts 44% sport met veel commitment. In de leeftijdsgroep 6 jaar 12 jaar is dit nog 62%. Dit laat zien dat vanaf 12 jaar de toewijding om te sporten sterk afneemt. 

Drijfveren en drempels

NOC*NSF deed ook onderzoek naar de drijfveren en de drempels die pubers stimuleren of juist weghouden bij het sporten. De drijfveren om te sporten bij een verenigingen die genoemd worden: het past in het leven van de sporter of veel vrienden zijn lid bij de verenigingen. Daartegenover staan de drempels: andere hobby’s dan sport, het sporten bij een vereniging is te duur. Ook worden de vaste trainingstijd en -dagen benoemd als lastig, net als de wedstrijddagen. Ouders en vrienden zijn voor de puberdoelgroep een inspiratie om te gaan en blijven sporten. 

In eerdere artikelen kwamen we al met drie succesfactoren voor het behouden van pubers. In dit artikel lichten we weer drie andere factoren toe die invloed hebben op of belangrijk zijn voor pubers om bij een vereniging te sporten. 

1) Communicatie

Communiceer direct met de jeugdleden. Informatie over de wedstrijden, uitslagen en trainingen verloopt vaak nog via ouders/verzorgers. Jongeren zijn zo afhankelijk van hun ouders om deze informatie te ontvangen. Uit meerdere Keep Youngsters Involved sessies blijkt dat jongeren graag directe communicatie hebben met de vereniging. Op deze manier weten zij zeker dat ze alle informatie ontvangen en kunnen ze zelf de wedstrijduitslagen en indelingen bekijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een WhatsApp-groep waarin de trainer alle informatie deelt. Vaak bestaan er al onderlinge WhatsApp-groepen waar een coach in kan aansluiten. Dit geeft ook de mogelijkheid voor jeugdleden om te reageren op mededelingen of mee te denken met de indeling van de training. Wees ook creatief in de communicatie. Instagram en Tiktok spreken de jeugd meer aan dan een nieuwsbrief of Facebook. 

Wil jouw vereniging weten hoe dit er precies uit kan zien voor jullie jeugdleden? De Keep Youngsters Involved sessie geeft inzicht in de behoeftes en ideeën van de pubers op de vereniging.   

2. Betrek jongeren

In een eerder artikel beschreven we al hoe belangrijk autonomie is voor jongeren. Gehoord worden en meepraten, dat vinden ze belangrijk. Het betrekken van pubers in de besluitvorming binnen de club verbetert ook de verbinding met de club. Aanvullend is het belangrijk om de jongeren in het vervolg van de besluitvorming ook een plek te geven in de uitvoering hiervan. Dit creëert eigenaarschap. Door de pubers als het ware ‘eigenaar’ te maken van hun eigen evenement of onderdeel, zullen zij gemakkelijker betrokken zijn bij het onderwerp. Daarnaast zijn pubers vaak ook bereid om te helpen wanneer dit direct aan hen wordt gevraagd. Een mooi voorbeeld is het verhaal van de jeugdcommissie van Tempo 34. Eerder verscheen er al een video en interview met drie commissieleden. Wij zien dit als een inspirerend praktijkvoorbeeld hoe verenigingen hun jongeren een stem kunnen geven en kunnen betrekken in de organisatie binnen de vereniging.  

3. Rolmodel (functie trainer)

Een gratis T-shirt, een leuke clinic, een uitnodigende flyer. Dit zijn vaak de ingrediënten die ervoor zorgen dat jongeren geïnteresseerd raken in de sport of sportvereniging. De trainer is in veel gevallen echter de voornaamste reden dat jongeren ook daadwerkelijk blijven sporten. Een goede trainer bewaakt de cultuur en sfeer in de groep, bewaakt de normen en waarden, zorgt voor veiligheid (of niet) en biedt een luisterend oor. De trainer bepaalt ook voor het grootste deel hoe de sporters zich voelen: vertrouwen in zichzelf, gevoel van waardering, gezien en gehoord worden, het gevoel dat ze zich ontwikkelen.  
     Kortom, de trainer bepaalt voor een groot deel hoe gemotiveerd de jongeren zijn om te blijven. Hoe sterker en positiever de relatie is tussen trainer en sporter, hoe groter de kans is dat ze blijven sporten. De relatie tussen trainer en sport wordt nog vaak onderschat. Het goede nieuws? Je kunt als vereniging heel veel invloed uitoefenen op deze succesfactor. Waar de agenda van de jongeren, de andere verleidingen en het kostenaspect ver buiten je invloedssfeer liggen, kun je er wél voor zorgen dat de juiste trainers voor deze groepen staan of ervoor zorgen dat deze trainers werken aan hun “social-skills”.  
 
Dit was slechts een kleine introductie voor het thema ‘rolmodel’ en de functie van de trainer. In onze vorige podcast hadden we het ook al over de rol van de trainer. De trainer/sporter-relatie is zo belangrijk in de ervaring van een (jeugd)lid, dat dit onderwerp meer verdieping vraagt. In de nabije toekomst zullen we hier dan ook verder op ingaan in de vorm van een nieuwe podcast. Houd onze website en de socials in de gaten! 

Contact 

Wil jouw vereniging aan de slag met een van de bovenstaande thema’s? Neem dan contact op met verenigingsconsulenten Frank Vermeulen en Beau de Leeuw via f.vermeulen@rotterdamsportsupport.nl / beau.de.leeuw@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010 24 29 315. We helpen je graag verder! 

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Fragette Jagt

verenigingsconsulent Hoek van Holland, Hoogvliet, Pernis en Rozenburg
Fragette Jagt

Het percentage sportende Nederlanders is sinds 2013 nog nooit zo laag geweest, blijkt uit cijfers van NOC*NSF. De dalende sportdeelname onder pubers is het meest zichtbaar en verontrustend. Er wordt daarom ook wel gesproken van een ‘beweegcrisis’ onder pubers. In deze podcast bespreken Beau de Leeuw en Frank Vermeulen, verenigingsconsulenten bij Rotterdam Sportsupport, wat je als trainers en bestuurders kunt doen om pubers te behouden en waarom juist deze groep zo belangrijk is voor jouw vereniging.

(ook beschikbaar via iTunes, Spotify en Stitcher)

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Fragette Jagt

verenigingsconsulent Hoek van Holland, Hoogvliet, Pernis en Rozenburg
Fragette Jagt

Het percentage sportende Nederlanders is sinds 2013 nog nooit zo laag geweest, blijkt uit onderzoek van NOC*NSF. De dalende sportdeelname onder pubers is het meest zichtbaar en verontrustend. Waar voor de coronacrisis 78% van de jongeren nog minimaal één per week sportte, is dat nu nog maar 64%. Er wordt daarom ook wel gesproken over een ‘beweegcrisis’. In dit artikel geven verenigingsconsulenten Frank Vermeulen en Beau de Leeuw 3 tips voor trainers en bestuurders om pubers (weer) in beweging krijgen. 

1. Voor bestuurders: maak pubers onderdeel van de besluitvorming

Pubers willen graag meepraten en -beslissen. Organiseer daarom een informele avond voor pubers waar ze hun mening kunnen geven over het beleid binnen de vereniging. Bestel wat pizza’s, creëer een sfeer die aanspreekt (muziek, leuke film, barbecue) en ga op een laagdrempelige manier met deze groep in gesprek. Noteer de aangedragen ideeën, probeer er ook écht iets mee te doen en kom er daarna weer op terug.   

2. Voor trainers: creëer activiteiten die verbondenheid stimuleren

Trainers hebben mogelijkheden om van een groep een hecht team te maken. Investeer aan het begin van het seizoen veel tijd in de relaties tussen spelers onderling, maar ook in de relatie tussen trainer en sporter. Plan bijvoorbeeld gesprekken in met de spelers en toon oprechte interesse. Stel open vragen en vraag door, zonder dat het te snel heel persoonlijk wordt. Door bijvoorbeeld een teamweekend te organiseren vol met leuke activiteiten, creëer je een hechte band tussen de sporters en de trainer. Zo’n sportweekend is bovendien een waardevolle herinnering voor de rest van hun leven! Als je vervolgens wekelijks bewust tijd investeert in het behouden van de relaties, zul je zien dat de verbondenheid een hele positieve invloed heeft op de sportdeelname.

3. Voor besturen & trainers: bedenk aanbod dat niet vaststaat en de agenda van de jongeren beïnvloedt

Het is nu eenmaal zo: pubers anno 2022 hebben een drukke agenda. Bijbaantjes, vrienden/vriendinnen, huiswerk en daarnaast willen ze ook nog tijd voor zichzelf. Een belangrijke reden dat pubers zich afmelden bij een vereniging, is dat zij zich niet meer kunnen committeren aan vaste tijdstippen. Probeer ook eens na te denken over het vormen van een flexibele schil binnen de club. Sportaanbod met “chill-out” (relaxte) sfeer, laagdrempelige wedstrijdjes, een locatie of activiteiten binnen de vereniging waar jongeren vrienden kunnen meenemen of sport zelf kunnen inplannen. Vorm een “community” (gemeenschap) van jongeren binnen de club die vervolgens ook eigenaarschap krijgt over de inhoud en de vorm van hun activiteiten, binnen de kaders die je als bestuur stelt. De pubers die je eigenlijk kwijt zou raken, blijven op deze manier mogelijk wel lid. En misschien staan ze ook wel open voor vrijwilligerswerk.

Probeer eens aan deze drie knoppen te draaien. Wees niet bang om out-of-the-box te denken of nieuwe initiatieven uit te rollen die je als vereniging nog nooit eerder hebt geprobeerd. Immers, if you do what you did, you get what you got (als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg).

Contact

Benieuwd hoe jullie binnen de vereniging zaken anders kunnen regelen voor pubers, maar hebben jullie moeite om dit concreet te maken? Neem dan contact met ons op en we gaan samen met jullie aan de slag!

E: f.vermeulen@rotterdamsportsupport.nl

E: b.deleeuw@rotterdamsportsupport.nl

T: 010 24 29 315

Bewustwording

Ook wij ontvangen de signalen dat het aantal sportende pubers afneemt. Het zijn vooral de binnensporten die sinds de coronacrisis veel lidmaatschapsopzeggingen hebben onder pubers. Waar bijvoorbeeld de voetbalclubs in aangepaste vorm hun activiteiten konden doorzetten, bleven de binnensportlocaties lang gesloten. In de onderstaande video geeft verenigingsconsulent Frank Vermeulen, die in het dagelijks leven als trainer veel werkt met pubers, zijn ervaringen over het trainen van deze groep.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Daan Baecke

verenigingsconsulent Noord en Kralingen-Crooswijk
Daan Baecke

Wie pubers verliest binnen de vereniging, verliest ook de toekomstige trainers, bestuurders of vrijwilligers die de club draaiende houden en mee helpen groeien. Daarom is het van groot belang om ze aan je vereniging te binden en uitval te voorkomen. Maar hoe houd je ze betrokken? Rotterdam Sportsupport gaat verenigingen die voor deze uitdaging staan praktische begeleiding bieden. Daarbij gaan we niet alleen over maar ook mét pubers in gesprek. Als je vereniging hier binnenkort mee aan de slag wil gaan, meld je dan bij ons aan!

Al jarenlang zien we dat jongeren in de leeftijd tussen 12 en 18 minder gaan sporten. Maar waarom schrijven pubers zich eigenlijk ‘ineens’ uit bij hun vertrouwde sportvereniging? Er zijn verschillende factoren waar verenigingen geen invloed op hebben. Denk aan school, het sociale leven, bijbaantjes en bijvoorbeeld blessures. Maar er zijn ook factoren waar een vereniging wél invloed op kan hebben. Het zijn vaak het bestuurders, trainers of ouders die beslissingen nemen over trainingen en andere activiteiten binnen de club. Maar jongeren vinden het prettig als ze het gevoel hebben dat ze belangrijk zijn en dat ze zelf kunnen bepalen wat ze doen. Dus waarom zou je ze hierin geen rol geven?

Advies op maat
Rotterdam Sportsupport gelooft in de kracht van pubers en wat zij kunnen betekenen voor de vereniging. Ze zijn de toekomst van de club; ze houden de club jong, stimuleren innovatie (door hun denkwijze en ideeën) en het zijn mogelijke vrijwilligers die de vereniging draaiende kunnen houden. Daarom gaan wij graag samen met bestuurders, vrijwilligers en/of trainers én pubers in gesprek. We nodigen clubs die hiermee aan de slag willen gaan uit om zich bij ons te melden. En omdat de situatie bij elke club anders kan zijn, bieden we advies op maat.

Keep Youngsters Involved
Met behulp van workshops en creatieve sessies hopen we de terugloop van leden in deze leeftijd te verkleinen. Om erachter te komen wat er leeft bij de pubers binnen de vereniging gaan we o.a. aan de slag met het Keep Youngsters Involved Kaartspel. Dit kaartspel is gebaseerd op een Europees onderzoek rond ‘drop-out’ bij pubers. Hier komen concrete acties uit die pubers belangrijk vinden en die zij zelf of met het clubbestuur willen opstarten. Zo betrek je ze bij de clubwerking en/of dat het sportaanbod van de vereniging beter bij ze past. En zo zorgen we ervoor dat de vereniging een aantrekkelijke plek blijft voor alle álle leden, dus ook voor pubers.

Wil jouw vereniging hier ook mee aan de slag? Neem dan contact op met Frank Vermeulen, f.vermeulen@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Laurens Verbaan

verenigingsconsulent Prins Alexander / projectcoördinator Schoolsportvereniging
Laurens Verbaan

Heb je als vereniging te maken met teruglopende ledenaantallen, een andere samenstelling van de wijk of maatschappelijke partners die willen samenwerken? Dan is het advies om de juiste doelgroep te benaderen een reden om in gesprek te gaan.  

Nieuwe doelgroep bereiken

Steeds meer verenigingen hebben te maken met teruglopende ledenaantallen als gevolg van veroudering van de wijk, de wens om individueel te sporten en de opkomst van urban sports. Deze (financiële) gevolgen werken door in het faciliteren van de accommodatie. Maar ook het betalen van de huur van de velden en het onderhouden van het complex. De vitaliteit van de verenigingen staat onder druk.

Dit zijn voorbeelden uit de praktijk, maar hier kan verandering in aangebracht worden. Wij geven graag advies hoe je nieuwe doelgroep(en) kunt bereiken.  

Wat kunnen wij doen? 

  • Kom je als vereniging in het nauw vanwege de veldbezetting, teruglopende ledenaantallen en kom je daardoor in de financiële problemen?  
  • Ben je als vereniging aan het groeien en wil je in kaart brengen wat nieuwe doelgroepen zijn en hoe deze kunnen bijdragen aan een vitale club? 
  • Of heb je als vereniging de keus gemaakt om zowel intern als extern maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden te nemen door op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen? 

Voor al dit soort zaken kun je terecht bij Rotterdam Sportsupport. Wij dagen je uit om samen met ons deze uitdaging aan te gaan.  

Wat levert het op? 

Het levert inzicht op in de kansen voor nieuwe doelgroepen waarmee je een vitale club voor de toekomst wordt. Door aanpassingen in het sport- en beweegaanbod kunnen we de bestaande leden beter faciliteren. Hiermee wordt de vereniging vitaal en toekomst bestendig. Een vitale vereniging die zelfstandig is, die zijn financiële verplichtingen kan nakomen en die zich bewust is van de mogelijkheden van de voordelen van verenigen voor de toekomst. Van sponsoren partners maken en krachtige invulling geven van het woord ‘verenigen’.  

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Daan Baecke

verenigingsconsulent Noord en Kralingen-Crooswijk
Daan Baecke