Veel sportverenigingen worstelen met de vraag hoe zij hun maatschappelijke rol precies kunnen vormgeven. Bij HC Rotterdam zijn ze de goede weg ingeslagen met het opzetten van verschillende maatschappelijke initiatieven. En door een nauwe samenwerking aan te gaan met de stichting Hockey voor iedereen Rotterdam hoopt de vereniging haar maatschappelijke rol nog beter te kunnen vervullen.

“Niet een activiteit organiseren en daarna weer verder gaan met bier drinken.” Vice-voorzitter Herman Vocking van HC Rotterdam lacht om het stereotype dat hij uit de kast haalt om zijn punt te maken, maar is direct daarna weer serieus. “Wij willen niet aan greenwashing doen. Je kunt als vereniging niet alleen maar meer dingen zeggen, maar uiteindelijk moet je ze ook doen. Een cliché, maar zo is het wel.”
Dat is de reden dat de Sportplusvereniging de samenwerking is aangegaan met de stichting Hockey voor iedereen Rotterdam. “Wij hebben de ambitie meer inhoud te geven aan onze maatschappelijke betrokkenheid. Dat is niet makkelijk geweest. De gesprekken duren zeker al driekwart jaar. Ja, dat kost moeite, maar we willen ook echt wat bereiken.”

Breder trekken

Het is overigens niet zo dat de vereniging nog helemaal niets deed aan het vervullen van haar maatschappelijke rol. Vocking noemt dat het werken op drie verschillende niveaus. “Als eerste is dat de focus op het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat doe je eigenlijk vanzelf al als sportclub door mensen te laten bewegen. Het tweede niveau is het formuleren van maatschappelijke doelstellingen. Bijvoorbeeld ledverlichting gebruiken, zorgen voor een gezonde sportkantine en energiezuinige kranen installeren.”
“Alleen dat derde niveau gaat verder dan dit soort besluiten nemen als club. Het gaat erom hoe je als vereniging wat kan teruggeven aan de maatschappij. De verbinding zoeken met de mensen in de wijken. En het ook gelijk breder trekken dan alleen hockey. Je kunt als vereniging bijvoorbeeld ook eenzaamheid bij ouderen tegengaan. Daar hadden wij in eerste instantie ook niet aan gedacht.”

“Je kunt als vereniging bijvoorbeeld ook eenzaamheid bij ouderen tegengaan. Daar hadden wij in eerste instantie ook niet aan gedacht.”

– Herman Vocking –

Pompons in de clubkleuren

Via Erna Truijens, zowel bestuurslid van de hockeyvereniging als voorzitter van de stichting, gaat het balletje uiteindelijk rollen. Doordat de stichting de samenwerking zoekt met verschillende maatschappelijke organisaties is de verscheidenheid aan activiteiten nu al groot. Van spelers van Heren-1 die clinics geven op speelveldjes in de wijk tot ouderen die in het clubhuis van HC Rotterdam pompons maken in de clubkleuren.
“We willen zo veel mogelijk mensen in beweging krijgen”, legt Vocking uit. “Het gaat om die betrokkenheid. En dat kan dus ook op manieren waar wij als vereniging nooit aan hadden gedacht. Het is echt niet zo dat wij wekelijks in de bestuurskamer praten over ouderen die we kunnen uitnodigen in ons clubhuis. Zo’n samenwerking levert dus nieuwe inzichten op.”

Belangrijk

Vanuit HC Rotterdam is vooral de hoop dat met deze stap de maatschappelijke betrokkenheid definitief een plek kan krijgen binnen de vereniging. “Natuurlijk is het heel goed om een leuke activiteit te organiseren waarmee je veel mensen bereikt. Maar de winst die je daarmee behaalt, keert echt niet automatisch terug. Daarom is die structuur zo belangrijk. Dan krijgen de dingen die je doet ook echt betekenis.”
En dat betekent volgens Vocking niet dat iedere vereniging nu een eigen stichting op moet zetten om die maatschappelijke rol op een goede manier in te kunnen vullen. “Nee, die structuur kan je ook heel goed krijgen door bijvoorbeeld een commissie binnen de vereniging in te stellen. Zorg in ieder geval dat het een plek krijgt. En zeker, het eventuele succes is moeilijk te meten. Maar het is o zo belangrijk dat wij dit als verenigingen doen.”

HC Rotterdam is één van de 28 Sportplusverenigingen in Rotterdam. Een Sportplusvereniging is een vitale vereniging met een veilig sportklimaat. De club is financieel gezond, heeft de juridische zaken op orde en is maatschappelijk ondernemend met de deuren open voor de wijk en de stad. 

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Lennert van Driel

Lennert van Driel

communicatiemedewerker

Met ingang van volgend seizoen verwelkomt Rotterdam Basketbal alle leden van rolstoelbasketbalvereniging Arrows’ 81. Een treffend voorbeeld van inclusie binnen de sport. Wel of geen beperking: iedereen is welkom, iedereen doet mee. Vorige week werd de samenwerkingsovereenkomst officieel ondertekend.

De eerste gesprekken tussen beide clubs werden een jaar geleden gevoerd. Arrows ’81 zocht een nieuwe speellocatie en keek voorzichtig naar plekken buiten de stad om zich te vestigen. Daarnaast had de vereniging moeite om met de toenmalige organisatorische bezetting het rolstoelbasketbal goed te organiseren. Rotterdam Sportsupport koppelde Arrows’ 81 daarom aan Rotterdam Basketbal, dat zich bereid toonde om verkennende gesprekken te voeren met de club uit uit Charlois. Dit bleek de perfecte match, want een jaar en aantal ontmoetingen verder maken alle leden van Arrows’ 81 de overstap naar Rotterdam Basketbal.
     Ron Stieding (Rotterdam Sportsupport) begeleidde het traject. De verenigingsconsulent spreekt van ‘inclusie op hoog niveau’. “De leden van Arrows’ 81 worden volledig onderdeel van Rotterdam Basketbal. Het laat zien dat iedereen kan meedoen, ook als je een lichamelijke beperking hebt. Dat is het mooie van een inclusieve sportvereniging: de leden met een beperking kunnen dezelfde dingen doen als de leden zonder beperking. Denk aan bardiensten draaien, hetzelfde tenue dragen of deelname aan verenigingsactiviteiten. Er is geen onderscheid meer. Iedereen is gelijk.”     

“Dat is het mooie van een inclusieve sportvereniging: de leden met een lichamelijke beperking kunnen dezelfde dingen doen als de leden zonder beperking.”

– Ron Stieding –

Organisatiekracht

Stieding waardeert het meedenkend vermogen en de bereidwillige houding van beide verenigingen, de basis die nodig is voor een succesvolle samenwerking en inclusie binnen de sport. “Bij Rotterdam Basketbal spelen de heren, dames en jeugd op heel hoog niveau. Hoe mooi is het als je dat dan ook nog kunt aanvullen met aanbod voor basketballers met een lichamelijke beperking? De organisatiekracht en de manier waarop ze de weg voor de nieuwe plaveien, is bewonderenswaardig.”
      “Tegelijkertijd is het van Arrows’ 81 weer ontzettend te waarderen dat ze het vertrouwen uit handen durven te geven,” vervolgt Stieding. “Een dappere move, want Arrows’ 81 is natuurlijk altijd hun kluppie geweest. Ze nemen daar nu heel bewust afstand van door helemaal op te gaan in Rotterdam Basketbal.”
     In een samenwerkingsovereenkomst hebben beide partijen de afspraken opgenomen. Zo neemt Arrows ’81 bijvoorbeeld de trainers mee en krijgt een overgebleven bestuurslid een plek in het bestuur van Rotterdam Basketbal. Met het Sportbedrijf Rotterdam worden binnen afzienbare tijd de eerste verkennende gesprekken gevoerd om de mogelijkheden te inventariseren om de sporthal rolstoltoegankelijker(er) te maken.

Running blind

De leden van de stichting Running Blind maakten al langer gebruik van het sportcomplex van PAC Rotterdam, maar sinds oktober 2019 is deze loopgroep voor mensen met een visuele beperking volledig onderdeel geworden van de atletiekvereniging. De hardlopers, nordic walkers en wandelaars voelen zich meer dan welkom bij de sportclub aan het Kralingse Bos, zegt Rick Brouwer bijna een jaar verder.
      “We voelen ons volledig onderdeel van een grote sportvereniging. We kunnen ons hier specifiek inzetten voor sporters met een visuele beperking. Topsporters, recreanten, G-sporters: iedereen kan hier sporten. Dat maakt een inclusieve sportvereniging juist zo krachtig.”

Buddy

Volgens Brouwer werd het voor Running Blind Nederland steeds lastiger om financieel en juridisch verantwoordelijk de zijn voor vele afdelingen in het land, waaronder de Rotterdamse afdeling. Het oprichten van een zelfstandige vereniging of stichting zag men, gezien het beperkte aantal lopers, niet als wenselijk. Er werd daarom gezocht naar de aansluiting bij een al bestaande vitale en toekomstbestendige vereniging: PAC Rotterdam. Met deze atletiekvereniging waren de contacten al jaren goed. Bovendien zijn de sportfaciliteiten bij de atletiekvereniging ook toegankelijk voor sporters met een visuele beperking.      

Running blind bij PAC Rotterdam volgens het buddysysteem. Fotocredit: PAC Rotterdam.

De sporters met een visuele beperking zijn afhankelijk van een zogenaamde buddy, die de loper begeleidt bij de sportbeoefening. Binnen PAC Rotterdam (bijna 2000 leden) hoopt de groep meer buddy’s en visuele lopers te kunnen aantrekken. De eerste voortekenen, ruim een jaar na de samenvoeging, zijn positief. Brouwer: “De groep wordt steeds groter, dat maakt je ook minder kwetsbaar. Ook zijn de huidige trainers (hardloop en nordic walking) geschoold om training te geven aan sporters met een visuele beperking. Dat is een goede ontwikkeling.”  

Positief, prikkelend, stimulerend en mét energie! Zo werkt Rotterdam Sportsupport aan meer inclusie en diversiteit in de sport; in besturen, management en als coaches, scheidsrechters, leden en andere (top)functies binnen sportverenigingen en -organisaties. Lees hier meer over inclusie en diversiteit.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Liana Landman

Liana Landman

projectleider Vitale sportverenigingen / verenigingsconsulent Accommodatie en Organisatie

Per 1 juli bestaat PAC Rotterdam 125 jaar. De atletiekvereniging is een goed voorbeeld van een vitale en toekomstbestendige sportvereniging. Van flexibele lidmaatschappen en veranderende organisatiestructuren tot de inzet op maatschappelijke activiteiten en het verduurzamen van het sportcomplex. “Als ik al die lachende gezichten zie op zaterdagochtend, word ik heel gelukkig.”

Met een kleine tweeduizend leden behoort PAC Rotterdam tot een van de grootste verengingen van Rotterdam. Sinds 2013 is Martin Blok de trotse voorzitter. Met plezier steekt hij veel tijd in zijn vrijwillige rol bij de vereniging. “Ook na zeven jaar vind ik het nog steeds heel boeiend om voorzitter te zijn,” aldus Blok. “In de basis is een vereniging een verzameling van mensen die bij elkaar komt door het delen van een gezamenlijke passie, namelijk de sportbeoefening. Het bestuur heeft de taak om ervoor tot zorgen dat iedereen op een prettige en veilige manier kan sporten. Dat er bijvoorbeeld voldoende trainers zijn en dat alle faciliteiten in orde zijn. Of het nu het jongste lid is van 4 jaar of de oudste van 100 (!) jaar, als ik op zaterdagochtend al die lachende gezichten zie, word ik zelf ook heel gelukkig. Dat is mijn drijfveer.”     

Verenigingsconsulent Daan Baecke (l) en Martin Blok (r), voorzitter van PAC Rotterdam.

Waarde voor de stad

De atletiekvereniging vervult een belangrijke functie voor de stad. Er is een actieve samenwerking met veel wijkpartners (welzijn, zorg, etc) om kwetsbare Rotterdammers blijvend in beweging te brengen. Ook stelt de atletiekvereniging jaarlijks de atletiekbaan beschikbaar voor een nabijgelegen moskee om een sportdag te organiseren en in de coronatijd mocht een aikidovereniging hun binnensport bij PAC Rotterdam beoefenen. Om maar enkele voorbeelden te noemen.  
      “We vinden het belangrijk dat een vereniging zich inzet voor de omgeving,” zegt Blok. “Juist atletiek is een open en laagdrempelige sport waarmee je nieuwe doelgroepen kunt binden. In Crooswijk is nog steeds een grote groep van met name kinderen die niet kan sporten. Het is onze rol om ervoor te zorgen dat deze groep wel in beweging komt en dat iedereen hier op zijn eigen niveau kan sporten en gelijkwaardig wordt behandeld. We willen dat het ledenbestand een afspiegeling is van de wijk. De club is nu al veel diverser dan een aantal jaar geleden. Denk aan een betere balans tussen jong/oud, prestatie/recreatief of G-sport/regulier aanbod. Maar we kunnen hierin nog zeker stappen maken.”

Veranderende organisatiestructuur

Een aantal jaar geleden is ook de organisatiestructuur kritisch onder de loep genomen. Het bestuur concludeerde dat bestaande structuur verouderd was. Het paste niet meer bij de wensen en behoeften van de huidige tijd. Blok: “We moesten vernieuwen. We hadden het sectiebestuur jeugd, sectiebestuur hardlopen en het hoofdbestuur. Dat zorgde voor onnodig veel vergaderingen. Dat is niet meer van deze tijd. In onze visie krijg je meer vrijwilligers en betrokkenheid als je de werklast verdeelt over meerdere commissies of werkgroepen. Dat maakt je bovendien ook minder kwetsbaar.”     
      Ook heeft de vereniging een klankbordgroep ingericht, bestaande uit een steeds wisselende samenstelling van leden. In deze groep worden de meest uiteenlopende onderwerpen besproken. Van de personele bezetting in de kantine tot de aanschaf van sportmaterialen. “Dit is een manier om nieuwe leden te betrekken,” zegt Blok. “Naast de halfjaarlijkse algemene ledenvergadering is de klankbordgroep een toegevoegde waarde. Met deze groep willen we vaker samenkomen om dat te veranderen. Dat past bij een moderne vereniging.”
    In het verlengde hiervan is het ook niet verrassend dat de vereniging ook steeds meer toewerkt naar flexibele lidmaatschapsvormen. De hedendaagse sport is op zoek naar flexibiliteit en vrijheid en wil zich niet voor langere periode vastleggen. PAC werkt daarom met een kwartaallidmaatschap en lidmaatschappen voor sportende ouders. “We zien dat deze vormen ontzettend populair zijn. Maar belangrijker nog: ze worden telkens verlengd.” 

“We zien dat deze lidmaatschapsvormen ontzettend populair zijn. Maar belangrijker nog: ze worden telkens weer verlengd.”

Martin Blok over flexibele lidmaatschappen bij PAC Rotterdam

Duurzaamheid

Naast de eerder geïnstalleerde ledverlichting stapte PAC Rotterdam ook over op zonnepanelen. In zes maanden tijd installeerde de oudste atletiekvereniging van Nederland 164 panelen op het dak van het clubhuis. Dit is op jaarbasis goed voor de productie van 49.000 KWh aan schone energie. Met deze verduurzaming van het sportcomplex ging een langgekoesterde wens in vervulling. Ook wil de club binnenkort aan de slag het scheiden van plastic afval.
     “We willen graag een bijdrage leveren aan een groene wijk en gezonde leefomgeving voor onze sporters en leden,” zegt bestuurslid Ron de Kruijff. “We besparen op jaarbasis gemiddeld achtduizend euro uit en de verwachting is dat we in maximaal drie jaar tijd de gemaakte kosten hebben terugverdiend. Dat betekent dat we voor de komende jaren met alle energiebesparende maatregelen ieder jaar ongeveer tienduizend euro extra verdienen. Ook kunnen we de energie die we ’s zomers besparen, gebruiken voor de wintermaanden. Het uitgespaarde geld kunnen we investeren in andere doeleinden.”

Bekijk de onderstaande video die SportStroom maakte van de zonnepanelen:

Vitaal én toekomstbestendig

PAC Rotterdam behoort ook tot één van de 28 Sportplusverenigingen in Rotterdam. Een Sportplusvereniging is een vitale vereniging met een veilig sportklimaat. De club is financieel gezond, heeft de juridische zaken op orde en is maatschappelijk ondernemend met de deuren open voor de wijk en de stad. Dit jaar wordt de atletiekvereniging opnieuw getoetst door een onafhankelijke commissie.
      Blok: “We hebben een bruisende vereniging, gebouwd op een sterk fundament. We hebben veel organisatiekracht, bewegen mee met de tijd en zijn voldoende weerbaar bij tegenslagen. We zijn klaar voor de toekomst.”       

     

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Ellen Breedveld

Ellen Breedveld

projectmedewerker Meer volwassen Rotterdammers met een gezondheidsachterstand blijvend in beweging

Hoe kun je met communicatie van waarde zijn voor de vereniging? Bij OMHC werkt een commissie aan een gestroomlijnde communicatie binnen de hockeyclub. Niet alleen om de geijkte doelgroepen te bereiken, zoals stakeholders of (potentiële) leden, maar juist ook om de interne communicatie tussen verschillende commissies te versterken. “In de verbinding tussen het bestuur en andere commissies zien we onze toegevoegde waarde.”

Marte van Delden is voorzitter van deze communicatiecommissie, die ze twee jaar geleden samen met een aantal andere leden oprichtte. Eén van de pijlers is om de commissie helder te positioneren binnen de vereniging. “Waar sta je voor als verenging? Wat zijn de doelstellingen? En de kernwaarden? Dat zijn vragen die je eerst moet kunnen beantwoorden om je positie in te nemen,” zegt Van Delden. “In gesprekken met het bestuur en verschillende commissies hebben we de daarom de behoeftes binnen de vereniging opgehaald. Deze input hebben we vervolgens gebruikt om de missie en doelstellingen te bepalen. Dit hebben we op papier gezet en visueel gemaakt zodat voor iedereen in één oogopslag duidelijk wie we zijn en waar we voor staan.”

Zie hieronder het voorbeeld:

Eén van de doelstellingen van de commissie is bijvoorbeeld het verhelderen en versterken van de communicatielijnen binnen de vereniging. Van Delden: “De communicatie naar stakeholders en (potentiële) leden vinden we heel belangrijk, net als heel veel clubs, maar juist in de verbinding tussen het bestuur en andere commissies zien we onze toegevoegde waarde. We geloven dat als de interne communicatie goed is, dat de communicatie naar stakeholders en leden vanzelf gaat. Daarom hebben we in onze missie laten opnemen dat we sturen op eenduidige en effectieve communicatieaanpak binnen de vereniging.” 

In gesprek


Volgens Van Delden is het belangrijk om in gesprek te blijven met het bestuur (en de andere commissies). “We hebben bij het bestuur de vraag gesteld: Wat zijn jullie doelstellingen, waar willen jullie naartoe en hoe kunnen wij hieraan bijdragen? Een goed voorbeeld is de selecties. We denken graag mee van A tot Z in plaats van alleen over de ontwikkeling van middelen. In de gesprekken met het bestuur kijken we kritische waar de behoefte ligt. Is het thema nog actueel? Willen we daar nu extra inzet op plegen? Als commissie wil je eerst op dezelfde lijn zitten als het bestuur om vervolgens de communicatielijn te bepalen.” 
     Om tot een goede communicatielijn te komen, is het vroegtijdig aanhaken van de communicatiecommissie essentieel, stelt ze. “Dat vraagt om een kleine cultuurverandering, want het beeld dat andere commissies hebben is niet altijd hetzelfde beeld als dat jij voor ogen hebt. We denken graag mee in ingewikkelde processen, dus je wilt graag al aan de voorkant betrokken worden zodat je een communicatielijn kunt bepalen en niet bezig bent met het verrichten van hand- en spandiensten.” 

“De communicatie naar stakeholders en (potentiële) leden vinden we heel belangrijk, net als heel veel clubs, maar juist in de verbinding tussen het bestuur en andere commissies zien we onze toegevoegde waarde.”

Marte van Delden | Voorzitter communicatiecommissie OMHC

Enquête

De hockeyvereniging uit Ommoord zette begin dit jaar een enquête uit binnen de vereniging. De uitkomsten bieden veel inzicht in de behoeften en achtergronden van de leden. Ook geeft het richting in het bepalen van de doelstellingen. “Voor verenigingen die een commissie willen opstarten, is zo’n enquête heel nuttig bij het vinden van nieuwe leden. Het hoeven echt niet altijd mensen te zijn die uit het vakgebied komen. In een communicatiecommissie kan het bijvoorbeeld heel verfrissend zijn als er iemand is zonder communicatieachtergrond. Dat geldt ook voor andere commissies.”
      Van Delden heeft nog een tip voor andere verenigingen: werk met templates of checklisten. “Als iemand een berichtje op de website of op de socials wil plaatsen, is het prettig om wat handvatten te geven,” zegt Van Delden. “Dat je bijvoorbeeld standaard een foto in hoge resolutie meestuurt of dat nieuwsberichten een titel moeten bevatten. Het is eigenlijk een soort checklist die houvast biedt, zoals een evenementencommissie dat ook doet voor evenementen. Het voorkomt dat je achteraf nog onnodig werk doet.”

Vragen

Heb je vragen over communicatie of wil je met dit thema aan de slag? Neem dan contact op met Lennert van Driel via l.vandriel@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010-24 29 315. In dit artikel hebben we een overzicht gemaakt van handige en gratis tools om de clubcommunicatie te verbeteren.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Stephan Vos

Stephan Vos

verenigingsconsulent Veilig sportklimaat

Iedere vereniging is uniek! Draagt jouw club deze unieke kenmerken voldoende uit? Ofwel heeft jouw sportvereniging een duidelijke positionering? Wat doet jouw club aan positionering en hoe willen jullie bekend staan? Is er een marketingstrategie? Op dinsdagavond 14 juli (20.00 tot 21.30 uur) houden we een interactieve en (digitale) livesessie over marketing en de identiteit van jouw sportvereniging. Die avond laten we jullie zien hoe je de positionering van je vereniging vorm kan geven en wisselen we ervaringen uit met andere verenigingen en inspireren elkaar!

Wil je deelnemen? Aanmelden kan via deze link of door te klikken op de button in het informatiemenu. We sturen 24 uur voorafgaand aan de sessie een link naar de digitale omgeving van de sessie. Mocht je deze niet hebben ontvangen, stuur dan een e-mail naar m.willemse@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Jamal El Ghannouti

De naleving op het doorschenken van alcohol in Rotterdamse sportkantines is in 2019 sterk verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren (van 10% naar 50%). De naleving van de NIX18-leeftijdsgrens is daarentegen nog steeds ondermaats. Dat blijkt uit een onderzoek van Objectief, dat in opdracht van de gemeente Rotterdam de naleving NIX18 en doorschenken van alcohol onderzocht bij Rotterdamse sportverenigingen.

De stijging van de naleving op het verbod op doorschenken is zeer positief. De aandacht die verenigingen hebben voor het verantwoord willen schenken lijkt hierbij zijn vruchten af te werpen. Waar de afgelopen jaren slechts 1 op de 10 dronken personen een biertje werd geweigerd, is dat in 2019 gestegen naar 5 op de 10. Dit cijfer komt overeen met de naleving in de reguliere horeca. Bij onderzoek naar de naleving van het verbod op doorschenken zijn met acteurs 20 sportverenigingen bezocht. Voor het onderzoek naar de naleving van NIX18 zijn in 2019 bijna honderd verenigingen met jeugdteams bezocht.

NIX18

Voor de NIX18-leeftijdsgrens is de naleving nog steeds onvoldoende. In 2019 was deze naleving 18.2%, in 2016 en 2017 lag dit rond de 20%. Dit betekent dus dat 4 op de 5 minderjarigen nog steeds aan alcohol kunnen komen in de Rotterdamse sportkantines. Het streven om geen alcohol te schenken aan jongeren onder de 18 jaar wordt daarmee ondermijnd. Uit het hetzelfde onderzoek blijkt dat verenigingen die reeds ondersteuning hebben gekregen van Youz, beter naleven op het schenken van alcohol aan minderjarigen: 30,6% ten opzichte van 6% zonder ondersteuning. Ook dit jaar worden verenigingen door Youz daarom weer benaderd met NIX18-materialen. Verenigingen kunnen tegen een gereduceerd tarief (136 euro) een ID-checker aanschaffen. Je kunt de bestelling doorgeven aan de contactpersoon van Youz.    

Overtreding

Bij elke vereniging is bekend dat er rond het schenken van alcohol landelijke wetgeving is. Het toezicht op de naleving van deze wetten – het niet schenken aan jongeren onder de 18 jaar en het verbod om te schenken aan mensen in ‘kennelijke staat’ – is de verantwoordelijkheid van de gemeente Rotterdam. Toezichthouders kunnen, al dan niet met een testaankoper (weliswaar ouder dan 18 jaar maar niet onmiskenbaar, zodat bij vraag naar alcohol het ID-bewijs moet worden gecheckt door de medewerker achter de bar) in de kantine mogelijk een overtreding constateren. Na een waarschuwing volgt bij de tweede overtreding een boete van 1360 euro. Wanneer wordt door geschonken aan bezoekers die al te veel hebben gedronken, kan dit consequenties hebben voor de Drank- en Horecawetsvergunning van jouw sportvereniging.

NIX zonder ID campagne

Jaarlijks wordt de NIX zonder ID campagne landelijk ingezet om jongeren onder de 25 jaar aan te moedigen zelf legitimatie te laten zien als zij alcohol willen bestellen. Dit maakt het voor barvrijwilligers/medewerkers makkelijker en zorgt voor een snellere doorstroom aan de bar. Daarnaast laten de verschillende accessoires, zoals poster, kaarten en stickers zien dat het inschatten van de leeftijd ontzettend moeilijk is. Ook dit jaar wordt de campagne in Rotterdam uitgezet onder sportverenigingen. De exacte datum van de campagne is nog niet bekend, maar naar verwachting zal dit in oktober/november plaats gaan vinden. Mocht je geïnteresseerd zijn om van het materiaal gebruik te maken, kun je dat voor 1 september doorgeven via preventie@youz.nl


Ondersteuning

In Rotterdam werken de gemeente en Youz samen om verenigingen te ondersteunen bij het verantwoord schenken van alcohol in sportkantines. Wil jouw club aan de slag met dit thema? Neem dan contact op met Miranda Monster via m.monster@rotterdamsportsupport.nl. We koppelen je graag aan beide partijen. Lees hier meer over de e-learning over Verantwoord Alcoholschenken van het NOC*NSF.  

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Laura van Velzen

Laura van Velzen

strategisch adviseur Interne organisatie

Voor welke communicatie-uitdagingen staat jouw sportvereniging op dit moment? En welke handige tools kunnen hierbij helpen? Op dinsdagavond 18 augustus (20.00 tot 21.00 uur) houden we een interactieve en (digitale) livesessie voor de communicatiecommissie van jouw vereniging. We bespreken die avond de meest actuele onderwerpen rondom het coronavirus en de start van het nieuwe seizoen. Ook wisselen we ervaringen uit met andere verenigingen, delen we praktische tips en inspireren we elkaar!

Wil je deelnemen? Aanmelden kan via deze link of door te klikken op de button in het informatiemenu.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Marjolein Baan

Marjolein Baan

pedagogisch adviseur

Vanaf 29 april mogen buitensportverenigingen weer jeugd ontvangen op de club. De gemeente stelt veiligheid voorop en volgt hierbij het landelijk sportprotocol ‘Verantwoord Sporten’, dat is opgesteld door NOC*NSF samen met de Vereniging Sport en Gemeenten. Daarnaast gelden de sportspecifieke protocollen die door de sportbonden zijn opgesteld. De gemeente Rotterdam verwacht van alle sportverenigingen dat zij deze protocollen in praktijk brengen én handhaven. Hiervoor heeft Rotterdam Sportsupport deze checklist ontwikkeld. Om te zorgen dat alle groepen op de hoogte zijn van de aangepaste werkwijze rondom jeugdtrainingen is het belangrijk goed te communiceren.

We onderscheiden vijf groepen die informatie nodig hebben:

  • Bestuurders, accommodatiebeheerders en sportaanbieders
  • Trainers, begeleiders en vrijwilligers
  • Ouders en verzorgers
  • Sporters
  • Niet-leden

In dit document bundelen we per doelgroep de beschikbare tools en geven we tips:

Communicatieplan rondom heropening voor jeugd pdf, 307 KB

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Yasemin Cansoy

Yasemin Cansoy

secretaresse

Kinderen en jongeren mogen vanaf volgende week weer in de buitenlucht georganiseerd sporten. Maar waar moet je als trainer en club rekening mee houden? Hoe zet je je training neer, waar bereik je je doelgroepen en hoe zet je geschikte trainers in op deze doelgroepen? Collega Stephan Vos schuift dinsdag 28 april om 13:00 aan bij een webinar van Sportbedrijf Rotterdam. Hij geeft tips hoe jij als trainer jouw training nu, maar ook straks doelgericht kan organiseren. Je kunt de webinar bekijken door je aan te melden voor de besloten Facebookgroep
Sportbedrijf Rotterdam #teamworkout.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Pascale Wijgerse

Pascale Wijgerse

pedagogisch adviseur

Op dit moment kunnen sportverenigingen niet draaien zoals ze normaal gesproken doen. Clubs komen voor nieuwe situaties te staan waarin ze niet altijd weten wat wel en wat niet mag. Rotterdam Sportsupport organiseert op woensdag 22 april van 20.00 tot 21.00 uur een digitaal vragenuurtje met mr. Arthur van der Hoeff. Hij is voorzitter van de Nederlandse Stichting voor Vereniging en Recht en helemaal op de hoogte van de juridische impact van de coronamaatregelen op sportverenigingen. Je kunt je vragen voorafgaand aan of tijdens het vragenuurtje stellen. Geef je wel even van tevoren op via de button in het informatiemenu. Een half uur voor aanvang van de sessie sturen we een link naar de online omgeving van het vragenuurtje.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Jans van Meerten

Jans van Meerten

financieel medewerker

Voor welke communicatie-uitdagingen staat jouw sportvereniging op dit moment? En welke handige tools kunnen hierbij helpen? Op donderdagavond 23 april (20.00 tot 21.00 uur) houden we een interactieve en (digitale) livesessie voor de communicatiecommissie van jouw vereniging. We bespreken die avond de meest actuele onderwerpen rondom het coronavirus, wisselen ervaringen uit, delen praktische tips en inspireren elkaar!

Wil je deelnemen? Laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar l.vandriel@rotterdamsportsupport.nl. Een half uur voor aanvang van de sessie sturen we een link naar de online omgeving. Let op: we hebben ruimte voor maximaal 8 deelnemers. Wees er dus snel bij!  

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Pepijn Geldof

Pepijn Geldof

verenigingsconsulent Accommodatie / projectcoördinator Vitale en toekomstbestendige sportverenigingen

We communiceren er op los deze tijd, vooral digitaal! De club mag in deze periode dan dicht zijn, contact houden met vrijwilligers en leden blijft onwijs belangrijk. Dat we niet bij elkaar kunnen komen betekent niet dat we elkaar niet kunnen informeren of met elkaar kunnen overleggen. Wij zetten een aantal handige tools op een rijtje zodat je toch nog efficiënt kan blijven communiceren binnen de club.

1. (Web) Whatsapp groepsgesprek

Via een groepsgesprek zijn korte en / of dringende berichten snel te delen. Maximaal honderd personen nemen deel aan het gesprek. Wil je een document met anderen delen? Daarvoor is de applicatie WhatsApp minder geschikt. Dan zou je de webversie van WhatsApp kunnen gebruiken. Via een QR-code verbind je je smartphone met je PC. Nog meer voordelen: je typt op je toetsenbord en kan verstuurde foto’s en bestanden meteen op je computer opslaan of vanuit je computer verzenden. Videobellen is ook mogelijk via WhatsApp met maximaal 4 personen tegelijkertijd.

2. Gesloten Facebookgroep

Dit is een optie als alle deelnemers een persoonlijk profiel hebben op Facebook. Dan zijn korte en langere berichten eenvoudig te delen. De berichten kunnen links en bijlagen bevatten. Zowel via desktop als mobiel is Facebook is goed toegankelijk.

‘Livestreamen op Facebook is een makkelijke manier om je lessen online toch te kunnen geven. Is dan natuurlijk wel eenrichtingsverkeer, al kunnen je leden wel reageren. Tips: stream op de tijd dat je leden normaal ook sporten. En promoot je livestream persoonlijk, bijvoorbeeld door appjes te sturen naar je leden. Zorg voor interactie met je sporters,’ aldus Danny Rijnhout van Rijnhout Sportconsultancy.

3. Yammer

Dit is mogelijk als alle bestuurs- of commissieleden een eigen e-mailadres van de vereniging hebben. Bijvoorbeeld: floor@atomium61.nl en marijke@atomium61.nl. Yammer is een zakelijk netwerk waar eenvoudig updates kunnen worden geplaatst en bestanden gedeeld. Deze komen op een tijdlijn te staan die alle netwerkleden kunnen volgen.

4. Whereby

Deze tool om te videobellen werkt heel simpel: gewoon in je browser. Je hoeft er dus geen applicaties voor te downloaden. Je maakt voor jezelf een eigen meeting room aan en stuurt de link daarvan naar de personen met wie je wilt videobellen. In de gratis versie kan dit met 4 personen tegelijk.

‘Onze voorzitter is groot voorstander van Whereby. Deze hebben we met 10 personen gebruikt om twee uur te vergaderen, dus dat kan in ieder geval,’ aldus Erna Truijens van Hockeyclub Rotterdam.

5. Evernote

Dit vergemakkelijkt samenwerking en het delen van notities en links. Een andere optie: chatten via de ingebouwde chatfunctie. Evernote is minder goed geschikt om snel, korte updates naar elkaar te versturen.

6. Trello

Dit programma is vooral geschikt voor projectmanagement, maar ook prima toepasbaar voor clubvrijwilligers. Via Trello kun je to-do-lijstjes en bestanden maken en deze met elkaar delen. Een handige tool voor complexe projecten en grote evenementen van jouw vereniging.   

7. Skype

Deze tool is handig voor audio- en HD-videogesprekken (tot 50 personen). Ook kan men chatten en het beeldscherm met elkaar delen. Dit is handig wanneer twee mensen bijvoorbeeld samen aan een presentatie of document werken.

8. Zoom

Met de gratis versie van Zoom kun je videobellen met tot 100 personen tegelijkertijd. De voorwaarde is wel dat het een efficiënt overleg wordt: je kan maximaal 40 minuten met elkaar videobellen. Een pluspunt aan deze tool is dat je je beeldscherm kunt delen met andere deelnemers, zodat ze in je document kunnen meekijken.

Veel gebruikers wijzen wel op de veiligheid van Zoom. Zo zou niet met privégegevens worden omgegaan volgens de AVG-wetgeving en zouden wachtwoorden gelekt worden. Tip: gebruik Zoom op je webbrowser. Dit is al een veiligere manier dan via een applicatie.

‘Ik heb een betaald account bij Zoom, zodat ik langer les kan geven. Ik geef ook één op één lessen aan kinderen en volwassenen met een beperking. In de groepslessen kan ik de deelnemers op mute zetten en zij kunnen hun scherm zelf uitzetten als ze privacy willen’, aldus een docent van OmiYoga Rotterdam.

9. Microsoft Teams

Veel bedrijven gebruiken Microsoft Teams voor hun overleggen. In de gratis versie kun je tot maximaal zes mensen videobellen. Een groot voordeel is dat je tijdens het gesprek kunt chatten en documenten en bestanden met elkaar kunt delen.

‘In overleggen met Sportsupport gebruik ik Microsoft Teams, maar ik vind het niet fijn dat in deze tool alleen mensen te zien zijn die aan het woord zijn en niet de hele groep’, aldus Erna Truijens van Hockeyclub Rotterdam.

Via Instagram van Rotterdam Sportsupport reageerde ook een gebruiker op deze tool: ‘Met Teams (betaalde versie) heb ik nu met maximaal 38 mensen gezeten. Bij één van de overleggen heeft iemand ook een PowerPointpresentatie gegeven door middel van scherm-delen-functionaliteit. Daarnaast kun je met elkaar chatten tijdens de sessie. Tot nu toe nog geen limieten ontdekt. Laatste vier mensen die iets gezegd hebben blijven ‘in beeld’ (sommigen zetten camera uit, al dan niet nadat ze aan de beurt zijn geweest).’

10. Jitsi

Met Jitsi kun je gratis voor onbepaalde tijd videobellen. Er kunnen 75 mensen aan een videogesprek deelnemen, maar een veelgehoorde klacht is dat het systeem bij meer dan 10 personen wat gaat haperen. Voordeel van Jitsi is dat je geen account nodig hebt. Je kunt Jitsi op je eigen server downloaden (tip om de beveiliging in eigen handen te houden), een app gebruiken of de dienst gebruiken via Chrome. Opties als scherm delen zijn aanwezig in de dienst van Jitsi.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Marion den Elsen

Marion den Elsen

secretaresse

Jouw club is normaal gesproken ‘kampioen in verenigen’. Maar in deze tijd is dat een grote uitdaging. Wat als de core business van je vereniging door de sluiting ineens wegvalt? Steeds meer Rotterdamse verenigingen nemen het initiatief om op een andere manier te verenigen. Wij delen een aantal mooie initiatieven ter inspiratie en geven je tips om succesvol te verenigen.

Deze clubs blijven ook tijdens sluiting verenigen

  • Nikantes Corona tussendoortje: Nikantes heeft een mooie positieve, transparante en open nieuwsbrief gemaakt waarin de voorzitter vertelt wat deze corona-tijd voor hem, voor de club en voor de leden betekent. De nieuwsbrief doet een beroep op de saamhorigheid van de leden en brengt de leden toch een beetje samen. En omdat zij de niet-officiële zaalkampioenen nu niet fysiek kunnen huldigen, worden zij digitaal gehuldigd in dit leuke bericht.
  • v.v. Rozenburg: omdat de leden nu de voortgang van de bouw van het nieuwe pannaveld niet kunnen zien, krijgen ze een virtueel kijkje met een fotoverslag. Zo kunnen ze er toch een beetje bij zijn.
  • The Hookers: met diezelfde insteek zijn ze bij The Hookers gaan filmen met een drone zodat iedereen die de club mist, toch even mee kan kijken.
  • HC Rotterdam: HC Rotterdam is meer dan hockey alleen. Een plek waar jong en oud elkaar ontmoet. Omdat de club en de leden dat de komende tijd moeten missen, stimuleren zij dat teams elkaar vinden via Instagram, TikTok, Facebook en Twitter. In een bericht geven ze aan dat de club ‘van ons allemaal is’ en iedereen dus de zorg draagt om deze beroerde tijd met elkaar door te komen. Een belangrijke boodschap: ‘let daarbij een beetje op elkaar. Ook daar hebben wij als leden van HC Rotterdam een belangrijke rol!’  Ook sprak de voorzitter de leden en ouders toe in een live update via zoom.
  • TC Schiebroek: ook bij TC Schiebroek konden de leden rekenen op een praatje van het bestuur. Het bestuur hoopt dat iedereen gezond is en vertelt wat de gevolgen zijn voor de tennisclub.
  • De Betrokken Spartaan: in een mooie video laten ze zien dat iedereen bij Sparta meeleeft en dat zij graag hun steentje bijdragen in deze moeilijke tijden. Ze brachten bloemen langs bij zorginstellingen in de regio. Eerder deelde Sparta al clubkleurplaten voor de Spartaantjes die zich thuis vervelen.
  • Schaakvereniging Erasmus: nu de deuren van de schaakvereniging gesloten zijn, is de club op zoek gegaan naar andere oplossingen. Schaakvereniging Erasmus organiseerde voor het eerst een online schaaktoernooi waar 21 mensen aan deelnamen. En het volgende online toernooi staat alweer op de planning!
  • Excelsior Rotterdam: deze club heeft ook een oplossing voor als de verveling thuis gaat toeslaan: documentaires. Nu er geen voetbal is, delen ze verschillende kijktips van documentaires over Excelsior om het clubgevoel sterk te houden. Ook kun je bij Excelsior voetballen tegen profs! Excelsior4All organiseerde namelijk een online FIFA-toernooi.
  • Korfbalvereniging OZC: organiseert een leuke online pubquiz met de hashtag #samenvooruit. Een mooi initiatief om toch te verenigen in deze tijd.
  • sv Charlois: biedt in samenwerking met de Werkshop gratis huiswerkbegeleiding voor hun jeugdleden of kinderen van de oudere leden om de ouders wat te ontlasten als ‘juf’ of ‘meester’.
  • FC IJsselmonde: wie maakt de mooiste stoepkrijtcreatie? De club roept haar leden op om een mooie creatie van stoepkrijt te maken. Op de mooiste vijf creaties kan via social media worden gestemd en de drie met de meeste stemmen krijgen bij de heropening van de club een mooie prijs.
  • Sv. Atomium ’61: ook bij sv. Atomium ’61 wordt een eerlijk verhaal gedeeld vanuit de vrijwilligers van de vereniging. Ze geven een inkijkje in de vraagstukken waar de vereniging voor komt te staan: hoe gaat het verder met de competitie? Welke financiële gevolgen heeft het voor club? Ze durven dus eerlijk de onzekerheden te delen, maar met een positieve twist: dat we er samen wel weer uitkomen. Ook op Instagram komt dit saamhorigheidsgevoel terug. Ze gooien een bal de digitale wereld in. Word je genomineerd om de bal te vangen? Vang hem dan op, laat een trucje zien en gooi hem verder. Op die manier laten ze zien dat ze niet opgeven en toch een beetje samen zijn.
  • Sportersvoorelkaar.nl: tot slot nog een mooi initiatief van twee bonden.
    De KNBB (Koninklijke Nederlandse Biljartbond) en NJBB (Nederlandse Jeu de Boules Bond) slaan de handen ineen om sporters die nu thuis zitten in contact met elkaar te brengen. Beide sportbonden hebben een grote groep ouderen onder haar leden. Deze groep is het meest vatbaar en heeft de grootste kans om in een sociaal isolement te komen. Via dit platform kun je je opgeven om biljarter of bouler te bellen voor een praatje of aangeven dat je graag een keer gebeld wil worden door een andere biljarter of bouler.

Zo blijf je succesvol verenigen!

Zet deze mooie lijst met good practices van de Rotterdamse verenigingen je aan het denken? Onderstaande tips helpen jou om het verenigingsgevoel onder de leden sterk te houden.

  • Wees eerlijk, open en transparant: de clubs die hun eigen gevoelens op papier zetten en een inkijkje geven in wat er voor hen allemaal speelt op dit moment kunnen op veel steun van hun leden rekenen. Er wordt duidelijk uitgelegd wat de gevolgen zijn voor de club en dat het voor het bestuur ook een onzekere periode is. Dit uitspreken zorgt voor vertrouwen en dat is precies wat er in deze periode nodig is. Eerlijk, open en transparant zijn kan er op die manier bijvoorbeeld ook voor zorgen dat leden minder snel hun lidmaatschap op zullen zeggen in deze onzekere periode. Een win-win voor beide partijen dus.
  • Een vereniging draag je samen: verenigingen zijn bij uitstek plaatsen om te verenigen, iets wat in deze periode in fysieke vorm niet mogelijk is. Hoe mooi is het dat clubs hun manier van verenigen anders invullen en vertalen naar de online wereld? En dan niet alleen maar zenden, maar ook hun leden oproepen om samen mooie dingen op te zetten. Zoals de bal doorgooien bij Atomium ’61. Zo voel je je in deze, toch wel wat eenzame tijd, verbonden met je club en de andere leden. Dat biedt houvast.
  • Denken in kansen: natuurlijk is het voor iedereen een onzekere periode, maar samen kunnen we ook in deze tijd oplossingen bedenken om te verenigen. Of het nou gaat om oplossingen tegen verveling thuis, bloemen afleveren (op gepaste afstand) bij de zorg of schaken online aanbieden… Door te onderzoeken wat nog wél mogelijk is, kun je als club een positieve twist geven aan een moeilijke tijd. Je kunt als club natuurlijk altijd contact opnemen met je gebiedsconsulent om te sparren over wat je in deze tijd voor je leden kunt betekenen.

Een ander mooi initiatief dat zeker op deze pagina thuis hoort is zijn alle thuis workouts en challenges die de Rotterdamse clubs aanbieden voor hun leden en andere geïnteresseerden. Eerder bundelden we al een hoop initiatieven en inspiratie in dit artikel. Heeft jouw club ook zo’n mooi voorbeeld als de clubs hierboven? Deel ze dan met m.tieman@rotterdamsportsupport.nl om ze toe te voegen aan dit artikel.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Percy Isenia

Percy Isenia

projectleider en verenigingsconsulent Toeleiden jeugd naar sportverenigingen

Een website, sociale mediakanalen en/of flyers. Met verschillende middelen probeert elke sportvereniging haar sportaanbod- en activiteiten onder de aandacht te brengen. Wil je dat goed doen, dan is het onderhoud ervan essentieel. En dat schiet er, vanwege tijdgebrek en urgentere taken, weleens bij in. Heb je, vanwege het wegvallen van activiteiten, de tijd en mogelijkheid om de clubcommunicatie te updaten? Met deze checklist kom je een heel eind.

1. Basisinformatie checken

Lees zowel op de website als op je sociale media kanalen alle informatie en pagina’s eens door. Grote kans dat je er achterhaalde informatie uit haalt. En je doet vaak nieuwe inspiratie op.

  • • Zijn alle contactgegevens correct (namen, (mail)adressen, telefoonnummers)?
    • Zijn de ‘bio’s’ en ‘over ons’ zowel op de website als op de socials actueel, kloppend en op elk kanaal hetzelfde?
    • Klopt de informatie over sponsors nog?
    • Zijn de trainingstijden, wedstrijdschema’s en informatie over lid worden actueel, correct en volledig?
    • Kloppen de doorlinks naar je socials en andere websites waarnaar je verwijst? Loop ze allemaal eens na.

  • TIP VOOR DE WEBSITE: schrap lege of onvolledige pagina’s of bundel ze indien mogelijk. Bijvoorbeeld: meld je een hele lijst met commissies en haar leden, maar heb je deze niet compleet, bundel ze dan tot één contactpersoon per commissie. Heb je een pagina over sponsoring met allerlei subpagina’s maar geen sponsors? Breng de relevante informatie hierover dan onder bij een andere pagina.

2. Kanalen filteren

Heb je meerdere clubkanalen? En heeft elk team op de club inmiddels een eigen kanaal op social media? Zet ze allemaal eens op een rijtje, bekijk ze kritisch en ga er met de bezem doorheen.

  • • Welke kanalen zijn nog actief en/of waardevol en wil je behouden? Schrap de rest. Om te bepalen of je een kanaal nog nuttig vindt, kijk dan naar:
     Aantal volgers
     Aantal likes, reacties en bereik
     Het aantal en soort berichten (passen ze nog bij het dna van de club?)
     Wordt er actief gereageerd op reacties (hiermee creëer je een community)

    • Kloppen de aangewezen beheerders van elk kanaal nog?

    • Hebben alle kanalen een goede vindbare naam en URL?

    • Is bij alle kanalen de algemene informatie hetzelfde? Daarmee creëer je één lijn in je communicatie.

  • Heb je een overzicht van alle actieve kanalen? Zet ze dan ook op de website, met een link ernaar toe. Vermeld er duidelijk bij wat je op welk kanaal vindt, zodat je de juiste doelgroep trekt.

3. Checken van logo’s en foto’s

Elke club maakt gebruik van logo’s en foto’s in de communicatiemiddelen. Het zijn de ‘eyecatchers’ op je website of social media. Vaak trek je daar de aandacht van de bezoeker mee. Het kan dan ook geen kwaad om deze eens tegen het licht de houden.

  • • Zet alle logo’s op een rijtje:
     Staan er geen oude sponsors of partners tussen?
     Staan er geen logo’s tussen die inmiddels zijn vernieuwd?
     Als je op de logo’s klikt, kom je dan op de goede webpagina?
     Zijn de logo’s van goede kwaliteit? Als ze korrelig zijn, vraag of zoek dan een nieuwe.

    • Welke foto’s zijn aan vervanging toe? Houd daarbij rekening met:
     Is de foto actueel? Niet ouder dan vier jaar en huidige leden/activiteiten/sportcomplex in beeld
     Heb je rekening gehouden met de AVG-wetgeving: hebben geportretteerden toestemming gegeven om in beeld te komen?
     Passen de foto’s bij het imago van de club? Stralen ze voldoende energie uit?
     Passen de foto’s bij de tekst? Voorbeeld: bij een artikel over drukte tijdens een evenement, past geen foto van een lege sporthal

    • Is er genoeg afwisseling in het beeldmateriaal? Als je bij elke post dezelfde foto plaatst, verlies je de interesse van de bezoeker.

    • Passen de foto’s bij de tekst? Voorbeeld: Bij een tekst over jeugdleden, plaats je geen foto van 65-plussers.

    • Geef aandacht aan de omslag- en profielfoto’s van je kanalen. Deze vormen de etalage van je kanaal. Op deze site vind je de actuele afmetingen voor foto’s op verschillende social media platformen.

  • Veel sportverenigingen hebben nog een oud logo van het Jeugdsportfonds op de website staan. Dit fonds is in 2019 overgegaan in Jeugdfonds Sport en Cultuur Rotterdam. Bij hen kun je het nieuwe logo opvragen.

4. Inspiratie opdoen

Wil je nieuwe ideeën opdoen voor je clubcommunicatie? Laat je inspireren door rond te kijken op internet en sociale media. Kijk hoe andere partijen hier invulling aan geven of raadpleeg handige sites en handouts.

  • • Op onze ‘Support’-pagina op de website vind je een aantal artikelen dat je helpt bij clubcommunicatie, bijvoorbeeld welke digitale tools je kunt gebruiken.

    • Het handboek communicatie voor sportverenigingen helpt je bij clubcommunicatie. Wist je dat we er voor elke vereniging één beschikbaar hebben?

    • Op Instagram besteedden wij in één van onze themaweken aandacht aan clubcommunicatie. Op ons account kun je deze hele story terugkijken.

    • Kijk ook eens naar hoe andere sportverenigingen hun website en social media kanalen inzetten. Gegarandeerd haal je daar inspiratie op voor je eigen club.

  • Denk eens na over een aantal thema’s die je op de socials kunt uitlichten. En net zo belangrijk: bereid ze alvast voor, zodat je dat lijstje kunt gebruiken in periodes dat er minder content is.

    Voorbeelden:
    • Een Q&A met een trainer,
    • Throwback Thursday met foto’s
    • Dilemma Dinsdag
    • Stel een makkelijke vraag aan je leden (wat is jouw favoriete positie? Is dit waar of niet waar?)
    • Gebruik inhakers (actualiteit, feestdagen, dierendag, moederdag, vrijwilligersdag etc)
    • Laat leden zinnen afmaken of clubgenoten taggen
    • Geef emoji’s een andere betekenis (Leg een stelling voor met daarbij 👍= …. ❤️=… 😃=… en laat de leden op deze manier reageren in de comments)

Het kan zijn dat bovenstaande tips je nog niet genoeg op weg helpen. Heb je als sportvereniging vragen over je clubcommunicatie of heb je ondersteuning nodig op communicatie? Neem dan contact met ons op.

Regelmatig organiseert Rotterdam Sportsupport werksessies communicatie. Tijdens deze interactieve sessie word je door een adviseur op weg geholpen met jouw communicatie-uitdaging. Houd de agenda in de gaten voor deze bijeenkomsten of meld je aan voor de WhatsApp-dienst om op de hoogte te blijven van alle scholingen, bijeenkomsten en workshops van Rotterdam Sportsupport.

Wil je bovenstaande checklist liever downloaden? Klik dan op deze link.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Wendy van der Wal

Wendy van der Wal

communicatieadviseur

Vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus moeten alle sportverenigingen de deuren sluiten tot en met in ieder geval 6 april. Waar de ene club het in deze periode extra druk heeft met organisatorische en financiële opgaven en onzekerheden, is er voor de ander misschien kans om taken op te pakken waar je normaal niet aan toe komt. Denk bijvoorbeeld aan het updaten van je (online) communicatiemiddelen.

Een website, sociale mediakanalen en/of flyers. Met verschillende middelen probeert elke sportvereniging haar sportaanbod- en activiteiten onder de aandacht te brengen. Wil je dat goed doen, dan is het onderhoud ervan essentieel. En dat schiet er, vanwege tijdgebrek en urgentere taken, weleens bij in. Heb je, vanwege het wegvallen van activiteiten, de tijd en mogelijkheid om de clubcommunicatie te updaten? Met deze checklist kom je een heel eind.

1. Basisinformatie checken

Lees zowel op de website als op je sociale media kanalen alle informatie en pagina’s eens door. Grote kans dat je er achterhaalde informatie uit haalt. En je doet vaak nieuwe inspiratie op.

  • • Zijn alle contactgegevens correct (namen, (mail)adressen, telefoonnummers)?
    • Zijn de ‘bio’s’ en ‘over ons’ zowel op de website als op de socials actueel, kloppend en op elk kanaal hetzelfde?
    • Klopt de informatie over sponsors nog?
    • Zijn de trainingstijden, wedstrijdschema’s en informatie over lid worden actueel, correct en volledig?
    • Kloppen de doorlinks naar je socials en andere websites waarnaar je verwijst? Loop ze allemaal eens na.

  • TIP VOOR DE WEBSITE: schrap lege of onvolledige pagina’s of bundel ze indien mogelijk. Bijvoorbeeld: meld je een hele lijst met commissies en haar leden, maar heb je deze niet compleet, bundel ze dan tot één contactpersoon per commissie. Heb je een pagina over sponsoring met allerlei subpagina’s maar geen sponsors? Breng de relevante informatie hierover dan onder bij een andere pagina.

2. Kanalen filteren

Heb je meerdere clubkanalen? En heeft elk team op de club inmiddels een eigen kanaal op social media? Zet ze allemaal eens op een rijtje, bekijk ze kritisch en ga er met de bezem doorheen.

  • • Welke kanalen zijn nog actief en/of waardevol en wil je behouden? Schrap de rest. Om te bepalen of je een kanaal nog nuttig vindt, kijk dan naar:
     Aantal volgers
     Aantal likes, reacties en bereik
     Het aantal en soort berichten (passen ze nog bij het dna van de club?)
     Wordt er actief gereageerd op reacties (hiermee creëer je een community)

    • Kloppen de aangewezen beheerders van elk kanaal nog?

    • Hebben alle kanalen een goede vindbare naam en URL?

    • Is bij alle kanalen de algemene informatie hetzelfde? Daarmee creëer je één lijn in je communicatie.

  • Heb je een overzicht van alle actieve kanalen? Zet ze dan ook op de website, met een link ernaar toe. Vermeld er duidelijk bij wat je op welk kanaal vindt, zodat je de juiste doelgroep trekt.

3. Checken van logo’s en foto’s

Elke club maakt gebruik van logo’s en foto’s in de communicatiemiddelen. Het zijn de ‘eyecatchers’ op je website of social media. Vaak trek je daar de aandacht van de bezoeker mee. Het kan dan ook geen kwaad om deze eens tegen het licht de houden.

  • • Zet alle logo’s op een rijtje:
     Staan er geen oude sponsors of partners tussen?
     Staan er geen logo’s tussen die inmiddels zijn vernieuwd?
     Als je op de logo’s klikt, kom je dan op de goede webpagina?
     Zijn de logo’s van goede kwaliteit? Als ze korrelig zijn, vraag of zoek dan een nieuwe.

    • Welke foto’s zijn aan vervanging toe? Houd daarbij rekening met:
     Is de foto actueel? Niet ouder dan vier jaar en huidige leden/activiteiten/sportcomplex in beeld
     Heb je rekening gehouden met de AVG-wetgeving: hebben geportretteerden toestemming gegeven om in beeld te komen?
     Passen de foto’s bij het imago van de club? Stralen ze voldoende energie uit?
     Passen de foto’s bij de tekst? Voorbeeld: bij een artikel over drukte tijdens een evenement, past geen foto van een lege sporthal

    • Is er genoeg afwisseling in het beeldmateriaal? Als je bij elke post dezelfde foto plaatst, verlies je de interesse van de bezoeker.

    • Passen de foto’s bij de tekst? Voorbeeld: Bij een tekst over jeugdleden, plaats je geen foto van 65-plussers.

    • Geef aandacht aan de omslag- en profielfoto’s van je kanalen. Deze vormen de etalage van je kanaal. Op deze site vind je de actuele afmetingen voor foto’s op verschillende social media platformen.

  • Veel sportverenigingen hebben nog een oud logo van het Jeugdsportfonds op de website staan. Dit fonds is in 2019 overgegaan in Jeugdfonds Sport en Cultuur Rotterdam. Bij hen kun je het nieuwe logo opvragen.

4. Inspiratie opdoen

Wil je nieuwe ideeën opdoen voor je clubcommunicatie? Laat je inspireren door rond te kijken op internet en sociale media. Kijk hoe andere partijen hier invulling aan geven of raadpleeg handige sites en handouts.

  • • Op onze ‘Support’-pagina op de website vind je een aantal artikelen dat je helpt bij clubcommunicatie, bijvoorbeeld welke digitale tools je kunt gebruiken.

    • Het handboek communicatie voor sportverenigingen helpt je bij clubcommunicatie. Wist je dat we er voor elke vereniging één beschikbaar hebben?

    • Op Instagram besteedden wij in één van onze themaweken aandacht aan clubcommunicatie. Op ons account kun je deze hele story terugkijken.

    • Kijk ook eens naar hoe andere sportverenigingen hun website en social media kanalen inzetten. Gegarandeerd haal je daar inspiratie op voor je eigen club.

  • Denk eens na over een aantal thema’s die je op de socials kunt uitlichten. En net zo belangrijk: bereid ze alvast voor, zodat je dat lijstje kunt gebruiken in periodes dat er minder content is.

    Voorbeelden:
    • Een Q&A met een trainer,
    • Throwback Thursday met foto’s
    • Dilemma Dinsdag
    • Stel een makkelijke vraag aan je leden (wat is jouw favoriete positie? Is dit waar of niet waar?)
    • Gebruik inhakers (actualiteit, feestdagen, dierendag, moederdag, vrijwilligersdag etc)
    • Laat leden zinnen afmaken of clubgenoten taggen
    • Geef emoji’s een andere betekenis (Leg een stelling voor met daarbij 👍= …. ❤️=… 😃=… en laat de leden op deze manier reageren in de comments)

Het kan zijn dat bovenstaande tips je nog niet genoeg op weg helpen. Heb je als sportvereniging vragen over je clubcommunicatie of heb je ondersteuning nodig op communicatie? Neem dan contact met ons op.

Regelmatig organiseert Rotterdam Sportsupport werksessies communicatie. Tijdens deze interactieve sessie word je door een adviseur op weg geholpen met jouw communicatie-uitdaging. Houd de agenda in de gaten voor deze bijeenkomsten of meld je aan voor de WhatsApp-dienst om op de hoogte te blijven van alle scholingen, bijeenkomsten en workshops van Rotterdam Sportsupport.

Wil je bovenstaande checklist liever downloaden? Klik dan op deze link.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Carola Nagy

Carola Nagy

projectmanager Sport als middel / strategisch adviseur

Let op: deze bijeenkomst is in verband met de maatregelen met betrekking tot het nieuwe coronavirus geannuleerd.

Een goed sportbestuur is onmisbaar om er voor te zorgen dat sporten leuk is en leuk blijft. Dat weet iedereen, maar toch is het goed daar eens wat langer en intensiever bij stil te staan. Het NOC*NSF organiseert daarom de Week van Goed Sportbestuur. In Rotterdam wordt deze week gekoppeld aan het Sport Governance Filmfestival (Lantaren Venster). Dit is een tweedaags filmfestival waarbij je tussendoor kunt deelnemen aan sessies/meet-ups onder begeleiding van experts over uitlopende thema’s.

De Week van Goed Sportbestuur wordt georganiseerd voor bestuurders van sportbonden, verenigingsbestuurders of andere geïnteresseerden die met de nieuwe Code Goed Sportbestuur willen gaan werken. Ook ondersteuners van verenigingen, gemeenten en lokale sportservice bureaus kunnen elkaar ontmoeten en nieuwe kennis opdoen. De inhoud van de nieuwe Code Goed Sportbestuur en bijbehorende tools en mogelijkheden komen op verschillende manieren voor de verschillende doelgroepen aan bod.


Programma 26 maart en 27 maart in Rotterdam

Tijdens dit tweedaags filmfestival kun je tussendoor deelnemen aan sessies/meet-ups waarbij je onder begeleiding van experts, dieper ingaat op de inhoud met een afsluitende borrel. Ook Rotterdam Sportsupport is vertegenwoordigd. Lees hier meer over het programma en hoe je je kunt inschrijven.

  • Bekijk gezamenlijk (exclusieve) films over inclusie, matchfixing of een positieve sportcultuur.
  • Ga in gesprek met een expertpanel over de verschillende thema’s.
  • Leer van elkaar en ontmoet anderen.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Antoine Schijf

Antoine Schijf

verenigingsadviseur Schiedam

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Romy van der Heide

Romy van der Heide

pedagogisch adviseur / projectcoördinator Pedagogisch spreekuur

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Wilco Hameetman

Wilco Hameetman

verenigingsconsulent Hillegersberg-Schiebroek, Overschie en Prins Alexander

Je bereikt meer met een bestuur dat bestaat uit mannen én vrouwen. 30% van de bestuurders bij Rotterdamse sportvereniging is vrouw. Vind jij het ook gewenst dat meer vrouwen opstaan? Hoe ga je dat bij jouw vereniging/organisatie realiseren? Waar ligt het nieuwe evenwicht?

Wij nodigen je uit voor een interactieve, sportieve en gezellige avond op Varkenoord. Positief, prikkelend, stimulerend en mét energie.

Progamma

19:00 Inloop
19:30 Welkomstwoord door Marita Verkaik
19:35 Jan-Dirk Stouten in gesprek met:

  • Anneke van Zanen – Nieberg, voorzitter NOC*NSF
  • Marijke Troost, hoofd Communicatieadvies, Evenementen en Foundation bij a.s.r.
  • Martin Blok, voorzitter PAC Rotterdam en studentendecaan bij diversiteit- en inclusiviteitsactiviteiten (Erasmus Universiteit)
  • Peter Bak, penningmeester en co-voorzitter Sportclub Feyenoord en ‘vrouwen in de sport’-ambassadeur

20:35 Afsluiting door Erna Truijens
20:45 Borrel
21:30 Einde event

Aanmelden

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@vrouwenindesport.nl. De entree is 10 euro, parkeren is gratis. Neem voor meer informatie contact op met Marita Verkaik (06-41586620) of Erna Truijens (06-46789172).

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Miranda Monster

Miranda Monster

verenigingsconsulent Accommodatie

Van fusievereniging met een slechte naam tot dorpsvereniging voor jong en oud. Met de benoeming tot Sportplusvereniging is de gedaanteverwisseling van vv Pernis bijna compleet. Voorzitter Jaco Hoekman weet als geen ander hoe lang de weg is geweest die de vereniging de afgelopen jaren heeft moeten afleggen.

“Als het zo doorgaat, hebben we binnen de kortste tijd helemaal geen voetbalvereniging meer in Pernis.” Jaco Hoekman weet nog precies hoe zijn tijd als voorzitter begon. Na een fusie van de twee verenigingen in het dorp staat de nieuwe club vv Pernis er al een aantal jaar niet goed voor. Politie en gemeente zijn de incidenten zat, sponsoren trekken zich massaal terug en het ledenaantal loopt snel achteruit. “Ik ben er destijds met een redelijk simpele instelling ingestapt”, kijkt de voorzitter terug. “We moesten het tij keren, anders zou het snel afgelopen zijn. Zo eenvoudig was het. Vertrouwen terugwinnen en zowel sportief als financieel gezond worden. En dat doe je maar op één manier: eerlijk zijn.”

Frisse blik

Hoekman roept alle sponsoren die de clubs in het verleden hebben gesteund bij elkaar en gaat met de billen bloot. “Ik stelde een simpele vraag: waar zijn we elkaar kwijtgeraakt? Toen het nog twee verenigingen waren, haalden ze samen 75.000 euro op. In 2015 was dat nog geen 5.000 euro. Wat ik niet wilde, was mijn ogen sluiten voor het verleden. Maar ik wilde wel met een frisse blik naar de toekomst kijken.”

De tactiek slaat aan. Sponsoren komen terug, de sfeer rondom de vereniging slaat om en twee jaar later is de club financieel gezond. Dat is het moment waarop Hoekman doorpakt. Niet alleen steekt hij met de rest van het bestuur zijn nek uit voor een kunstgrasveld, hij begint ook aan een tweede doel: de vereniging voor een heel breed publiek aantrekkelijk maken. “We zijn onder andere de samenwerking aangegaan met Dock, de organisatie die zich inzet voor zowel ouderen en jongeren in Pernis.”

Daarnaast organiseert de vereniging verschillende activiteiten om alle doelgroepen aan de club te kunnen binden. Van spinning marathons tot Walking Football en van carnavalsfeesten tot sportweekenden voor het hele dorp. “Ja, het is allemaal nogal uit de hand gelopen. Maar het heeft wel gewerkt. Wij hebben nu een stabiel aantal leden van tussen de 600 en 650, terwijl Pernis nog geen 4800 inwoners heeft. Dat is wel bijzonder.”

Sportplus

Vorige maand werden de inspanningen van Hoekman, de andere bestuursleden en de vrijwilligers van vv Pernis beloond met het Sportpluspredicaat. Zo’n vereniging is financieel gezond, heeft de juridische zaken op orde en is maatschappelijk ondernemend met de deuren open voor de wijk en de stad. Hoekman: “Een puike prestatie van ons allemaal. Die benoeming voelt als een hele prettige schouderklop en erkenning voor datgene wat je met z’n allen tot stand hebt weten te brengen. En nu is het belangrijk om weer een volgende stap te zetten.” Overigens is de benoeming tot Sportplusvereniging niet alleen voor de voetbalvereniging zelf het moment om verder vooruit te kijken. Ook voor Hoekman wacht een nieuwe uitdaging. “We hebben de afgelopen jaren een hele goede basis gelegd en nu moeten nieuwe mensen met nieuwe energie daarop voortbouwen.”


Een Sportplusvereniging wordt regelmatig getoetst door een onafhankelijke commissie. Deze heeft veel kennis over sport en maatschappelijke betrokkenheid. Bij een goed doorlopen toetsingstraject ontvangt de vereniging een predicaat met een geldigheidsduur van één, twee of vier jaar. Lees hier meer over Sportplus.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Laurens Verbaan

Laurens Verbaan

combinatiefunctionaris Korfbal

Rotterdamse sportverenigingen kunnen per direct aanspraak maken op het stimuleringsbudget dat onderdeel is van het Actieprogramma Verenigingen. Dit budget kan worden aangevraagd door sportverenigingen die duurzaam invulling willen geven aan de focusacties uit het Actieprogramma Verenigingen. Rotterdam Sportsupport voert de toekenning van het stimuleringsbudget aan de hand van de gestelde kaders uit.

Heeft jouw vereniging een goed idee of plan? Doe zelf je aanvraag digitaal of neem contact op met een verenigingsconsulent van Rotterdam Sportsupport om je idee concreet te maken.

Algemene voorwaarden en spelregels:

  • Het stimuleringsbudget kun je aanvragen voor initiatieven die jouw vereniging vitaal en/of toekomstbestendiger maken. Het initiatief moet aansluiten bij één of meerdere focusacties uit het Actieprogramma Verenigingen:
    • Flexibele lidmaatschapsvormen
    • Multisportaanbod en blending
    • eSports
    • Vernieuwende bestuurs- en organisatievormen / vernieuwende ALV’s
    • Sponsorwerving of alternatieve inkomstenbronnen aanboren
    • Verhogen multifunctioneel gebruik velden en kantines
  • De vereniging kan het budget breed inzetten. Denk hierbij aan inzet/inhuur derden, activiteitenbudget, zaalhuur, materialen etc.
  • Rotterdam Sportsupport houdt bij beoordeling en verdeling van het budget rekening met een goede spreiding over gebieden, verdeling tussen kleine en grote verenigingen en de hoogte van het bedrag in relatie tot het totale budget.
  • De aanvraag kan alleen door een bestuurslid ingediend worden.
  • Nadat de aanvraag is goedgekeurd krijgt de vereniging hierover per e-mail bericht met verdere informatie over het proces.
  • Van de vereniging wordt verwacht dat zij zich open opstellen voor tussentijdse monitoring, zich inzetten voor het succesvol implementeren en borgen van het initiatief en dat zij de opgedane kennis beschikbaar stellen voor andere clubs en voor communicatie over (de uitvoering van) het Actieprogramma Verenigingen.
  • Voor initiatieven met een looptijd van meerdere kalenderjaren wordt een andere verantwoordingscyclus aangehouden.
  • Voor aanvragen vanaf € 5.000 geldt dat niet bestede middelen worden teruggegeven zodat deze voor andere initiatieven gebruikt kunnen worden.

De kaders voor toekenning kunnen op basis van vragen en ervaringen gedurende de looptijd van het stimuleringsbudget worden aangescherpt of verduidelijkt. Bij eventuele grotere aanpassingen zullen we hierover tijdig communiceren via de kanalen van Rotterdam Sportsupport.

Aanvraagproces

Afhankelijk van de hoogte van de aanvraag gelden andere eisen aan het aanvraagproces, monitoring en verantwoording. Hierbij hanteert Rotterdam Sportsupport drie groepen: aanvragen onder € 1.000, aanvragen tussen € 1.000 en € 5.000 en aanvragen vanaf € 5.000.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met de verenigingsconsulent in jouw gebied  via 010 – 242 93 15 of stuur een e-mail naar stimuleringsbudget@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Pepijn Geldof

Pepijn Geldof

verenigingsconsulent Accommodatie / projectcoördinator Vitale en toekomstbestendige sportverenigingen

Beste zorg-, welzijn- en beweeg professional, we hebben een leuke beweeg aanbieding voor uw cliënten/patiënten/deelnemers, de Rotterdammer.

Verwijs uw patiënt/cliënt (of kom samen) naar de Gratis Beweegactie op 27 november om 10:00 uur
-Gezondheidscentrum Helianth (Blondeelstraat 15, 3067 VA Rotterdam)
-Duur: van 10:00 uur tot 12:00 uur
Maak kennis met trainers van verschillende beweegactiviteiten bij u uit de buurt. Gelijk aan een activiteit meedoen/ uitproberen kan natuurlijk ook.

Is de Rotterdammers enthousiast over Bewegen?
-We mogen deze dag een starpakket bewegen aanbieden; vijf keer bewegen voor totaal vijf euro bij één van de aanwezige sportaanbieders.

Voor wie?
Rotterdammers (volwassen en senioren) met een afstand tot bewegen die (weer) in beweging willen/moeten komen, maar niet weten hoe en waar.

Uw rol is hierin erg belangrijk – neemt u ze mee?
Het kan een grote stap zijn voor de doelgroep om naar een onbekende plek te komen, waar je niemand kent en waar je ook nog eens iets gaat doen waar je misschien nog je twijfels bij hebt. U bent voor hen een bekend gezicht en kan de eerste stap om in beweging te komen vergemakkelijken (of als stok achter de deur fungeren). Wilt u ze attenderen op en meenemen naar de Beweegactie? Natuurlijk mag iemand ook alleen komen als hij/zij dat liever heeft. Maar als u er toch bent kunt u ook gelijk kennismaken met lokale beweegaanbieders die met begeleidend sporten drempels kunnen wegnemen voor uw cliënten.

Lijkt het u een goed idee om als zorg / welzijn professional een beweegactiviteit bij u te organiseren? Laat het ons weten. We komen graag bij u langs om de mogelijkheden te bespreken en het beweegaanbod bij u in de buurt in kaart te brengen.

Zien we u ook 27 november of heeft u een patiënt/cliënt die graag wil deelnemen? Laat het ons weten. Bel ons of stuur een berichtje/appje naar 06-17327184. Of mail naar info@beweegplus.nl

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Ineke Kalkman

Ineke Kalkman

projectleider Veilige sportverenigingen met sterke jeugdafdelingen

Ruim negen op de tien verenigingen in Rotterdam noemt zichzelf vitaal. Op de vitaliteitsindex scoren verenigingen gemiddeld een 79 (schaal van 0-100). Dat blijkt uit het vitaliteitsonderzoek van Rotterdam Sportsupport. Dit jaar vulden 201 verenigingen de vragenlijst in.

Het jaarlijkse vitaliteitsonderzoek helpt Rotterdam Sportsupport haar dienstverlening en projecten te versterken, zodat deze nog beter aansluiten bij de behoeftes van de verenigingen en we verenigingen zodoende nog gerichter kunnen ondersteunen. In het onderzoek reageerden bestuursleden op stellingen over accommodatie, financiën, organisatie en structuur, leden, vrijwilligers en veilig sportklimaat. Een overzicht:

Accommodatie
Knelpunten omtrent de accommodatie worden het meest genoemd door de verenigingen (17%). Ook geeft een derde aan de accommodaties te willen verbeteren of uit te breiden. Doordat vraagstukken rondom dit thema veelal complex zijn en maatwerk betreffen, wordt per situatie gekeken op welke manier we ondersteuning kunnen bieden. De gebiedscoördinator kan jouw vereniging desgevraagd bijstaan.

Financiën
Verenigingen zeggen beter in staat te zijn geld te reserveren voor onderhoud en investeringen (70%) dan in 2018 (59%). Ook geven kleine verengingen aan dat het innen van contributie gemakkelijker af gaat (83% van de kleine verenigingen versus 63% procent van de grote verenigingen). Verder geeft ruim de helft van de verenigingen aan moeite te hebben met het binden van sponsoren. Op donderdag 12 december behandelen we het onderwerp sponsoring tijdens de Grow 010 Challenge. Lees hier meer.

Heeft jouw vereniging behoefte aan andere ondersteuning op dit thema? Neem dan contact op met jouw gebiedscoördinator.

Organisatie en structuur
Ruim zeven op de tien clubs zegt in staat te zijn in te spelen op maatschappelijke veranderingen. Kleinere verenigingen geven aan hier nog minder goed klaar voor te zijn. Bij grotere verenigingen zien we ook vaker dat er een duidelijke organisatiestructuur is geïmplementeerd en dat de club over een actueel beleidsplan beschikt.
Het komende jaar gaat Rotterdam Sportsupport aan de slag met nieuwe bestuursvormen en stijlen die het makkelijker maken om als bestuurder de organisatie van de vereniging te ‘draaien’. Inspiratie hiervoor vinden we bij verenigingen die nu al vernieuwend organiseren.

Leden
Rotterdam kent een grote diversiteit aan verenigingen. Ook op ledenaantal. Gemiddeld hebben de deelnemende verenigingen een ledenaantal van 340, uiteenlopend van clubs met 15 leden tot wel 2.500. De meeste verenigingen geven dan ook aan in staat te zijn om nieuwe leden te werven. Daarbij geven verenigingen aan beter in staat te zijn hun leden te behouden (85%). Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar toen 80% van de clubs aangaf in staat te zijn om leden te behouden. We moeten helaas wel concluderen dat kleine verenigingen vaker aangeven dat het aantal leden onvoldoende is voor een toekomstbestendige vereniging (21%). Om kleine verenigingen (minder dan 200 leden) te helpen met ledenwerving hebben we het Fonds Kansen voor de Sport ingericht. Lees hier meer.

Veilig Sportklimaat
De meeste verenigingen kijken positief naar het hebben van een veilig sportklimaat. Gezien de omvang van het thema en de vele onderwerpen, zien we nog wel ruimte voor verbetering. We zijn dan ook blij om te zien dat veel verenigingen hebben aangegeven het aankomende jaar een of meerdere onderwerpen te willen oppakken. Vooral de onderwerpen ouderbetrokkenheid, oog voor problemen van jeugdleden en waarden- en normenbeleid worden door veel verenigingen genoemd om mee aan de slag te gaan.

Heeft jouw verenging behoefte aan ondersteuning op Veilig Sportklimaat of vragen over dit thema, bijvoorbeeld op gebied van ouderbetrokkenheid, het signaleren van zorgsignalen of seksueel overschrijdend gedrag? Neem dan contact op met jouw gebiedscoördinator.

Tevredenheid
Met een 7,7 als tevredenheidscijfer geven de clubs aan zeer tevreden te zijn over de inzet van Rotterdam Sportsupport. Het merendeel van de verenigingen heeft dan ook geen verbeterpunten en ziet graag dat Rotterdam Sportsupport haar werkzaamheden op deze manier blijft doorzetten. De verenigingen die wel verbeterpunten noemen, willen voornamelijk vaker en proactiever contact met Rotterdam Sportsupport.

Op dinsdagavond 10 december 2019 organiseren we een spiegelbijeenkomst voor verenigingen die met ons willen meedenken over ons programma en ondersteuning. Wil je met ons meedenken om de kracht van verenigingen te vergroten? Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar y.celik@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Wendy van der Wal

Wendy van der Wal

communicatieadviseur

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Marco van de Geer

Marco van de Geer

pedagogisch adviseur

Rotterdam Sportsupport is als een kennis- en sparringpartner en ondersteuner in de uitvoering betrokken bij het Rotterdams netwerk voor vrouwen in de sport. Dit netwerk is een initiatief van Erna Truijens en Marita Verkaik. In navolging op 2019 bevragen wij in 2020 Rotterdamse sportverenigingen op diversiteit in het bestuur en stimuleren en ondersteunen wij verenigingen om meer vrouwen actief te krijgen in vooral bestuurs- en managementfuncties. 

Wie wij zijn?

Wij zijn Erna Truijens en Marita Verkaik, initiatiefnemers van het Rotterdams netwerk voor vrouwen in de sport (ook voor mannen!). Met groot plezier dragen wij bij aan het sportverenigingsleven. Erna vooral bij Hockeyclub Rotterdam en de stichting Hockey voor iedereen. Marita bij korfbalvereniging Korbatjo in Oud-Beijerland en de stichtingen Sportraad Hoeksche Waard en Rotterdam Sportsupport. Begin 2018 hebben we elkaar ontmoet en in juni van dat jaar bleek, na een gesprek met nog tien andere vrouwen uit de Rotterdamse sportwereld, dat we onze krachten wilden bundelen ten behoeve van meer vrouwen in de sport. Omdat we het zonde vinden dat relatief weinig vrouwen bij sportverenigingen actief zijn in bestuurs-, management- en andere (top)functies, zoals coaches en scheidsrechters. Het initiatief werd geboren!

Wat motiveert ons?

Wij geloven in de kracht van diversiteit, vrijwilligers én verbinden. Ook in de sport! Rechtvaardigheid vinden we belangrijk maar bovenal een positieve benadering. Positief, prikkelend, stimulerend en mét energie werken wij aan meer diversiteit en inclusie in de sport, primair gericht op vrouwen.

Wat verstaan we onder diversiteit en inclusie? Diversiteit gaat over ‘de mix’, de verschillen. Het zijn van een goede afspiegeling van de club/wijk/stad, in aantallen of percentages. Denk aan o.a. verhouding man/vrouw, verschillende achtergronden en leeftijden, lesbische vrouwen en homoseksuele mannen, mensen met een beperking. Diversiteit brengt verschillen in opvattingen en werkstijl met zich mee.

Inclusie gaat over hoe we met die verschillen omgaan. Over gedrag, waarden, spelregels. Mensen werkelijk betrekken, opnemen in de groep, zich thuis laten voelen. Ieders kwaliteiten zien en inzetten. De juiste balans creëren met verschillende individuen.

Voordelen van een divers bestuur en inclusie:

  • Leden van clubs identificeren zich makkelijker met het bestuur. Meer herkenning en draagvlak. 
  • Ieder individu voegt iets anders toe. Een meer divers bestuur heeft meer inzichten/perspectieven, meer expertise, meer creativiteit en een nieuwe dynamiek tot gevolg. Een dergelijk bestuur kan flexibeler reageren op een turbulente en veranderende sportomgeving. 
  • Jongeren, vrouwen, etc. vinden makkelijker hun weg naar bestuursfuncties en houden dit langer vol. De diverse talenten zien en het benutten ervan is van groot belang voor het ontwikkelen en behouden van deze doelgroep.
  • Uit onderzoek is gebleken dat besturen (mannen en vrouwen) zelf vinden dat ze beter functioneren wanneer er ongeveer evenveel mannen als vrouwen in vertegenwoordigd zijn. 

Met elkaar?

Wij vinden het zonde dat nog maar weinig vrouwen actief zijn in besturen en management van sportverenigingen en andere sportorganisaties, maar ook als coaches, scheidsrechters en in andere (top)functies. Wij stimuleren vrouwen om op te staan, willen hen een steuntje in de rug geven en zien graag dat andere vrouwen – en mannen! – dit ook doen.

Wat?

Bestuursleden stimuleren we om binnen hun sportvereniging aan de slag te gaan met diversiteit en inclusie. Ook stimuleren we vrouwen om op te staan en hen een steuntje in de rug te geven. Bestuurders, zowel vrouwen als mannen, kunnen bij ons terecht voor ondersteuning.

Goed voorbeeld doet volgen, dus vrouwen en mannen met een mooi verhaal geven we graag een podium. Via social media- en andere communicatiekanalen agenderen wij het thema diversiteit/vrouwen in de sport. Ook organiseren we twee keer per jaar een bijeenkomst.

Hoe?

De inzet die wij plegen voor het Rotterdams netwerk voor vrouwen in de sport is op vrijwillige basis. Aangezien we budgetneutraal werken, vragen we bij de bijeenkomsten € 10,- entreegeld per deelnemer en vragen we sprekers en partnerorganisaties om net als ons vrijwillig bij te dragen. 
Rotterdam Sportsupport is onze belangrijkste kennis- en sparringpartner en ondersteuner. En niet te vergeten Jessica Helios (Hockeyclub Rotterdam) en Dorinde Hoogsteden (Rotterdam Basketbal). Daarnaast hebben we mogen rekenen op hulp van o.a. het Museum Rotterdam en het Mulier Instituut.
Ook voor samenwerking met andere organisaties, initiatieven en personen staan we open. Graag zelfs! We nodigen geïnteresseerden van harte uit om contact met ons op te nemen.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Shanna Levenswaard

Shanna Levenswaard

projectmedewerker

Let op: deze bijeenkomst is in verband met de maatregelen met betrekking tot het nieuwe coronavirus voorlopig uitgesteld.

Heeft jouw club een uitdaging op het gebied van communicatie? Wij helpen je graag tijdens de interactieve Werksessie Communicatie op woensdag 25 maart! In een één-op-één-sessie met een communicatieadviseur verdiept de adviseur zich in jullie uitdaging en samen zet je vervolgens de eerste stappen naar de oplossing. De adviseurs bieden je tijdens de sessie praktische tips en reiken waar mogelijk handige tools aan. Aan het einde van de sessie bepalen we met jou het gewenste vervolg.

We hebben plek voor 6 verenigingen, zo kunnen we iedere club van maatwerk voorzien. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jullie communicatie-uitdaging vragen we je om per club met twee personen te komen. De werksessie vindt plaats op woensdag 25 maart van 19.00 tot 21.30 uur. Locatie: Kantoor Rotterdam Sportsupport, Olympiaweg 10.

Aan welke communicatie-uitdagingen kun je denken?

  • Hoe zetten we social media actief in?
  • Hoe verbeteren we het imago van onze club?
  • Hoe formeer ik een communicatiecommissie?
  • Hoe bereik ik sponsoren?
  • Hoe regel ik een nieuwe website voor de club?
  • Hoe bereik ik de media?
  • Hoe bereik ik een nieuwe doelgroep?
  • Kunnen we jou helpen met het verbeteren van de clubcommunicatie? Klik hier om je aan te melden.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Dirk Sparidans

Dirk Sparidans

clubkadercoach Volleybal

Heeft jouw club een uitdaging op het gebied van communicatie? Wij helpen je graag tijdens de interactieve Werksessie Communicatie op maandag 9 december! In een één-op-één-sessie met een communicatieadviseur verdiept de adviseur zich in jullie uitdaging en samen zet je vervolgens de eerste stappen naar de oplossing. De adviseurs bieden je tijdens de sessie praktische tips en reiken waar mogelijk handige tools aan. Aan het einde van de sessie bepalen we met jou het gewenste vervolg.

We hebben plek voor 6 verenigingen, zo kunnen we iedere club van maatwerk voorzien. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jullie communicatie-uitdaging vragen we je om per club met twee personen te komen. De werksessie vindt plaats op 9 december van 19.00 tot 21.30 uur. Locatie: Kantoor Rotterdam Sportsupport, Olympiaweg 10.

Aan welke communicatie-uitdagingen kun je denken?

  • Hoe zetten we social media actief in?
  • Hoe verbeteren we het imago van onze club?
  • Hoe formeer ik een communicatiecommissie?
  • Hoe bereik ik sponsoren?
  • Hoe regel ik een nieuwe website voor de club?
  • Hoe bereik ik de media?
  • Hoe bereik ik een nieuwe doelgroep?

Kunnen we jou helpen met het verbeteren van de clubcommunicatie? Klik hier om je aan te melden.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Marita Verkaik

Marita Verkaik

manager / plaatsvervangend directeur

Robbie van Beers en Stephan Vos van Rotterdam Sportsupport zijn in oktober 2018 gestart met een hagelnieuwe vlogserie. Het duo, omgedoopt tot Robbie & Steef, trainers op dreef, gaat langs bij prominente (Rotterdamse) trainers om praktische tips op te halen en inspiratie op te doen. De video’s, met onder andere Hans Kroon en Peter Ottens, vind je hieronder en zijn een absolute must see voor iedere train(st)er. Elke maand uploaden we hier nieuwe vlog met een bijzondere gast, maar je kunt je ook gewoon abonneren op hun YouTube-kanaal. En schroom vooral niet om vragen te stellen aan het tweetal in een comment!

Aflevering 1 | Introductie
In deze aflevering stellen Robbie en Steef zich voor aan het publiek. Het duo vertelt over de plannen die ze hebben met de vlogserie.

Aflevering 2 | Hans Kroon
De eerste gast is Hans Kroon. De natural bodybuilder, krachttrainingsdeskundige én sportschoolhouder uit Rotterdam-Noord komt met bruikbare tips voor trainers op ieder niveau.

Aflevering 3 | Peter Ottens
Peter Ottens, oprichter/directeur van YETS Foundation, weet als geen ander hoe hij jongeren moet motiveren. Hoe hij dat doet? Kijk dan de vlog!

Aflevering 4 | Eelco Beijl
In aflevering vier, bestaande uit twee delen, gaat het tweetal langs op Papendal bij Eelco Beijl. De assistent-bondscoach van de Nederlandse volleybalvrouwen praat je helemaal bij over onder meer talentherkenning en -ontwikkeling.

Aflevering 5 |
Sander Luiten  Robbie en Steef gaan op bezoek bij Sander Luiten, trainer van PSV Vr1. Hoe is hij hier gekomen? Wat is zo belangrijk in zijn werk? Hoe kunnen we hiervan leren als jeugdtrainer? Kijk mee!

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Marion den Elsen

Marion den Elsen

secretaresse

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Fragette Jagt

Fragette Jagt

verenigingsconsulent Hoek van Holland, Rozenburg, Pernis, Hoogvliet en Centrum

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Gert-Jan Lammens

Gert-Jan Lammens

directeur

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Ineke Kalkman

Ineke Kalkman

projectleider Veilige sportverenigingen met sterke jeugdafdelingen

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Laura van Velzen

Laura van Velzen

strategisch adviseur Interne organisatie