Bijna 1.500 verschillende sportactiviteiten zijn inmiddels te vinden op www.rotterdamsport.nl waaronder het aanbod van meer dan 300 sportverenigingen. Er is opnieuw naar de database gekeken en het is mogelijk dat het sportaanbod van jouw vereniging nog niet compleet is. Het kan bijvoorbeeld dat je adresgegevens niet meer kloppen of dat je in het sportaanbod sporten voor een speciale doelgroep hebt opgenomen. Jaarlijks wordt verenigingen via het vitaliteitsonderzoek gevraagd om het aanbod bij te werken en/of aan te vullen. Maar ook tussentijds kun je het aanbod van jouw club zelf aanpassen. Om je op weg te helpen bij het plaatsen of updaten van je aanbod heeft Bryan Bastiaanse afgelopen jaar een zestal tips op een rij gezet. Deze tips worden in dit artikel opnieuw onder de aandacht gebracht.

1. Verkoop jezelf als vereniging

Vul niet alleen de algemene informatie in over het aanbod maar laat ook direct zien waar de vereniging voor staat en wat mensen kunnen verwachten. Het kan een grote stap zijn voor mensen om een nieuwe organisatie binnen te wandelen. Laat zien dat de deuren wijd openstaan voor nieuwe leden en vertel waarom nou juist jullie vereniging geschikt is. Een mooie plek hiervoor is het veld ‘waar sta je voor?’. Deze informatie wordt bovenaan de pagina van het aanbod getoond.


2. Maak de club toegankelijk

Zorg ervoor dat bezoekers bij het bekijken van het aanbod ook direct een mogelijkheid hebben om contact op te nemen. Hoe directer hoe beter. Voorkom dat mensen eerst heel de website moeten ontleden alvorens de juiste persoon te vinden voor meer informatie. Vul bijvoorbeeld een contactpersoon met telefoonnummer in bij het aanbod of verwijs naar een specifieke pagina op de eigen website met handige informatie voor nieuwe leden. De sport- en beweegdatabase kan een mooi verlengstuk zijn van de verenigingswebsite. Hierbij is het wel belangrijk dat deze informatie actueel gehouden wordt zodat potentiële leden niet direct afhaken als zij niemand te pakken kunnen krijgen.


3. Meld alle sportlocaties apart

Als je op meerdere locaties in de stad aanbod hebt, neem deze dan allemaal op in de sport- en beweegdatabase. Hetzelfde geldt overigens verschillende soorten sporten of beweegvormen. In de database wordt veelal gezocht op een specifiek gebied op wijk. Wanneer je bijvoorbeeld alleen de hoofdlocatie of -sport invoert bestaat de kans dan een deel van de bezoekers je andere aanbod over het hoofd ziet.


4. Speciale doelgroepen

Is je aanbod ook geschikt voor mensen met een beperking? Kruis dit aan bij je sportaanbod. Dit geldt niet alleen voor speciaal aanbod voor bijvoorbeeld kinderen met autisme, maar ook als je reguliere aanbod prima geschikt is voor iemand met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Je kan in de database aangeven om welke variant het gaat en er zo voor zorgen dat jouw vereniging boven komt drijven als op een bepaalde beperking wordt gezocht.


5. Vergeet niet de kleine uurtjes

Al het aanbod van de club is waardevol. Er wordt niet alleen gezocht op de voetbaltrainingen voor de jeugd, maar ook dat ene beweeguurtje voor ouderen dat eens in de twee weken op vrijdagmiddag plaatsvindt. Zeker voor huisartsen of welzijnsinstellingen die op zoek zijn naar geschikt aanbod om hun cliënten naar door te verwijzen is dit soort aanbod vaak lastig te vinden. De sport- en beweegdatabase is een mooi middel om ook bij die doelgroepen bekendheid te vergaren en nieuwe leden aan te trekken. Zorg er dus voor dat al het aanbod van de vereniging terug te vinden is in de database.

6. Wees volledig bij het invullen

De laatste en misschien wel meest voor de hand liggende tip is: wees volledig bij het invullen van het aanbod. Zorg voor voldoende informatie over het aanbod zodat bezoekers een goed beeld kunnen vormen en je aanbod tevens terugkomt in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan trainingstijden en kosten maar ook een korte uitleg van je aanbod en waar meer informatie te vinden is. Verandert deze informatie vaak gedurende het jaar? Zorg dan voor een link naar de eigen website waar meer uitleg over het aanbod en de vereniging te vinden is.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Lennert van Driel

Lennert van Driel

communicatiemedewerker