Heineken Nederland en NOC*NSF starten de ‘Blijf Helder’ campagne; een campagne gericht op het stimuleren van verantwoord alcoholgebruik bij sportverenigingen. Verenigingen aangesloten bij de KNVB (voetbal), KNKV (korfbal), KNLTB (tennis) en KNHB (hockey) kunnen zich vanaf vandaag aanmelden.

De start vond vandaag plaats bij de Koninklijke Haagsche Cricket & Voetbal Vereeniging (HC&VV) in aanwezigheid van Pascal Gilet (algemeen directeur Heineken Nederland), André Bolhuis (voorzitter NOC*NSF) en Sonja Bleuland (hoofd programmabureau Nationaal Programma Preventie ‘Alles is gezondheid…’). Heineken en NOC*NSF werken al vele jaren samen om verantwoord alcoholgebruik bij sportclubs te stimuleren. Ondanks deze inspanningen valt er nog een wereld te winnen: slechts 15 procent van de Nederlandse sportverenigingen leeft actief de wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar na.

Met de ‘Blijf Helder’ campagne voegen Heineken en NOC*NSF daarom nu een nieuw hoofdstuk aan de samenwerking toe. Deelnemende verenigingen krijgen materialen voor in de kantine of het clubhuis waarmee ze verantwoord alcoholgebruik bij de vereniging kunnen stimuleren. Met ‘mystery visits’ wordt vervolgens gekeken hoe succesvol zij hierin zijn. De winnende club mag zich ‘De Helderste Club van Nederland’ noemen.

“Iedereen die wel eens als vrijwilliger achter de bar van de sportkantine heeft gestaan, kent het dilemma. Of je toch even een biertje wil tappen voor het winnende jeugdteam. De bekende sociale druk. Maar het kán gewoon niet. De regel is onder de 18 geen alcohol en boven de 18 met mate genieten. Met deze campagne willen we juist op een positieve manier clubs ertoe zetten de alcoholleeftijd te handhaven en hen daarvoor te belonen” , zegt Pascal Gilet, algemeen directeur, Heineken Nederland.

NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis: “De baromzet in de sportkantine is voor veel sportclubs een belangrijke bron van inkomsten. Maar we hebben vanuit de sport ook de verantwoordelijkheid dat er op een verantwoorde manier met alcohol wordt omgegaan, zodat iedereen zowel op het veld als in de kantine optimaal plezier kan beleven aan sport.”

Pledge ‘Alles is Gezondheid’
Om het commitment van Heineken op dit gebied te onderstrepen, ondertekende Pascal Gilet namens Heineken ook een ‘pledge’ in het kader van het nationale preventieprogramma ‘Alles is Gezondheid…‘ Een dergelijke pledge is al door ruim 600 bedrijven, (maatschappelijke) organisaties en instellingen ondertekend en heeft tot doel om mensen te inspireren om aan hun gezondheid te werken.

Heineken zet zich al jaren in om verantwoorde alcoholconsumptie te bevorderen. De ‘Blijf Helder’- campagne is een toevoeging op bestaande activiteiten zoals de ‘Dance More Drink Slow’- campagne met DJ Armin van Buuren, het ondersteunen van BOB-activiteiten en de samenwerking met Bouman GGZ. Daarnaast heeft Heineken een uitgebreid aanbod aan 0.0%-producten; een categorie die steeds vaker wordt gekozen door consumenten.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Janneke van Tienen

Janneke van Tienen

P&O medewerker