Wat is de meerwaarde van een digitaal clubblad als communicatie-instrument voor een sportvereniging? Sport FM sprak met communicatiedeskundige Martin van Berkel.

Veel bereik, weinig werk
Korfbalvereniging WION uit Rotterdam verstuurt iedere week een digitale nieuwsbrief om het websitenieuws onder de aandacht te brengen bij haar achterban. Dit is de makkelijkste manier, waarbij bestaand nieuws van de website verspreid wordt. “Het nadeel is dat je oud nieuws verstuurt, dat leden die wél regelmatig op jouw website of sociale media kijken de berichten misschien al gezien hebben. Die groep heeft meer behoefte aan iets extra’s”, aldus communicatiedeskundige Martin van Berkel.

“Aan de andere kant: je kunt op deze manier echt belangrijk nieuws, ook al is het oud, toch opnieuw onder de aandacht brengen.” Bovendien moet je ook de mankracht hebben om iets extra’s te kunnen bieden, weet Van Berkel. Wil je dus wel meer mensen bereiken, maar heb je weinig handen beschikbaar? Dan is deze optie wellicht een optie.

Optimale mix
Voetbalvereniging MVV ’27 uit Maasland verzendt tweewekelijks een nieuwsbrief in pdf met de highlights van het nieuws, het programma voor de komende week en enkele exclusieve items.

Wil je niet alleen reproduceren, maar ook produceren? Dan is deze variant een optie. “Het voordeel van deze nieuwsbrief is dat je de leden die wel al op jouw site of sociale media kijken beloont met iets dat zij nog niet hebben gezien. Namelijk, exclusieve content. Denk bijvoorbeeld aan een interview met een lid dat iedereen nu beter leert kennen”, zegt Martin van Berkel, communicatiedeskundige.

Van Berkel: “Als je voor deze variant gaat, denk er aan dat je niet enkel de highlights van oud-nieuws onder de aandacht brengt, maar blik vooral ook vooruit. Wat staat de club de komende weken te wachten en waarom moeten de mensen naar de club komen? Op deze manier heb je een optimale mix van het belangrijkste nieuws, exclusieve verhalen en het aankomende programma.”

Wees creatief, paai de sponsors
Heb je voldoende handen beschikbaar en wil je bijvoorbeeld één bepaalde doelgroep bereiken? Van Berkel: “Natuurlijk is het nieuws in principe voor al je leden, maar zitten sponsors echt te wachten op wat de E1 gedaan heeft? De meesten niet, dus om hen daarmee ook niet te vermoeien, maar toch iets extra’s te bieden, kun je ervoor kiezen om een paar keer per jaar een aparte nieuwsbrief voor enkel de sponsors te maken.”

Overigens is dit volgens Van Berkel op meerdere doelgroepen toe te spitsen: van jeugd, vrouwen en senioren tot aan dus de sponsoren. Uiteraard hangt dit af van de grootte van je vereniging en hoeveel mankracht je daarvoor beschikbaar hebt. Een aparte nieuwsbrief voor de sponsoren betaalt zich wat dat betreft misschien het meeste uit.

Voetbalvereniging OSM ’75 uit Maarssen is een voorbeeld van een club die enkele per jaar een speciale nieuwsbrief aan haar sponsors verzendt.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Sandra van Zevenhuijzen

Sandra van Zevenhuijzen

teamcoördinator P&O en Financiën