Ruim zestig procent van de Rotterdamse sportverenigingen benut niet de kansen van Facebook en Twitter. Dat is jammer, want deze social media kunnen clubs in staat stellen leden sneller en gemakkelijker bereiken. Ze helpen verenigingen ook zich te profileren richting potentiële leden, vrijwilligers, sponsoren en anderen. Zet een nieuwe stap en laat u inspireren door een handboek of thematraject van Rotterdam Sportsupport.

Op basis van de landelijke cijfers zouden er in Rotterdam ongeveer 300.000 Facebook-gebruikers moeten zijn en 130.000 personen die twitteren. Nog niet elke sportvereniging is doordrongen van het grote bereik dat deze social media bieden. Rotterdam Sportsupport peilde onlangs hoeveel clubs een account hebben. Van de 341 bekeken sportverenigingen – bijna het hele Rotterdamse verenigingsaanbod – zijn er nog maar 139 (39%) te vinden op Facebook en hebben er 112 (32,8%) een account op Twitter. Belangrijke kanttekening: dat een club over een account beschikt, betekent nog niet dat het intensief wordt gebruikt.

Martin van Berkel is communicatieadviseur en mediavoorlichter bij Rotterdam Sportsupport. Hij zegt: ‘Facebook en Twitter leveren een enorme bijdrage in het zichtbaar maken van alles wat er bij een club gebeurt. Het is niet alleen waardevol met het oog op bestaande leden, maar zeker ook voor profilering van de club richting de buitenwereld. Uit eerder onderzoek bleek dat bijna de helft van de Nederlanders door berichten van anderen over sport op social media gemotiveerd raakt om zelf te sporten. De kansen liggen in feite voor het oprapen.’

Het is verklaarbaar dat relatief weinig verenigingen de mogelijkheden benutten, stelt Van Berkel. ‘De gemiddelde bestuurder van een sportvereniging is ouder dan de gemiddelde social media-gebruiker. Bij clubs die social media niet gebruiken, heerst vaak onbekendheid of scepsis. Zo van: social media, dat is niets voor ons. Een ander deel van de verenigingen heeft de klok horen luiden over het nut van social media, maar weet nog niet waar de klepel hangt. Rotterdam Sportsupport biedt graag ondersteuning.’

Van Berkel schreef vorig jaar het Handboek Social media voor sportverenigingen. Rotterdamse sportverenigingen kunnen dit werk – zolang de voorraad strekt – kosteloos bestellen bij Rotterdam Sportsupport. Clubs uit Rotterdam kunnen ook deelnemen aan een thematraject van twee bijeenkomsten waarin zij leren social media (beter) in te zetten. Interesse in het boek of deelname aan het traject? Stuur een e-mail naar k.santbulte@rotterdamsportsupport.nl.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Carola Nagy

Carola Nagy

projectmanager Sport als middel / strategisch adviseur