‘Als je écht attentie wilt voor een verenigingsbericht, dan moet je het vooral ook op Facebook plaatsen.’ Over het gebruik van sociale media bij LMO.

Vraagje: bij welke club zette een piepjonge Giovanni van Bronckhorst begin jaren tachtig zijn eerste schreden op een voetbalveld? Antwoord: bij LMO in Rotterdam-IJsselmonde. Anno 2017 geldt de Rotterdamse voetbalvereniging Linker Maas Oever nog altijd als een club die kinderen en jongeren weet te boeien. ‘Bijna driekwart van onze 500 leden is jeugdlid’, zegt secretaris Marcel van der Meulen.

Toch is het niet alleen met het oog op al die jeugdleden dat LMO actief is op sociale media. ‘Vaak communiceren we via deze weg met hun ouders, maar ook oud-leden zijn er blij mee’, aldus Van der Meulen. ‘Op deze manier kunnen zij hun oude club blijven volgen. Dan zien ze bijvoorbeeld op een foto hoe druk en gezellig het zaterdagmiddag was op onze accommodatie. En we merken ook dat veel senioren onze Facebookpagina in de gaten houden. We hebben op Facebook ruim 400 volgers.’

Club in volle breedte
Natuurlijk, zoals vrijwel elke vereniging heeft LMO een website, maar de club erkent de meerwaarde van sociale media, en dan vooral van Facebook. Wie een kijkje neemt op de Facebookpagina, ziet dat de vereniging minstens één keer per week nieuws naar buiten brengt, behalve berichten en foto’s ook filmpjes plaatst en vooral de club in de volle breedte belicht.

Zo wordt een wedstrijdverslag van het eerste team gevolgd door een filmpje over trommelende supporters bij een Jongens onder 9-ploeg. En een bericht over de voorbereiding op het feest ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan wordt afgewisseld met een foto over sportende scholieren op de accommodatie aan de Smeetslandseweg.

Méér dan voetbalvereniging
‘We proberen te tonen méér te zijn dan een voetbalvereniging’, vertelt Van der Meulen. ‘Je zult dus niet alleen wedstrijdverslagen lezen, maar ook zien dat er op vrijdag een sportdag is voor scholieren. Of dat wij op een andere doordeweekse dag gastheer zijn van deelnemers aan Bewegen naar Werk. Het is bijvoorbeeld ook leuk om met volgers te delen hoe verdienstelijk de vrijwilligers zich afgelopen zaterdag hebben gemaakt.’

Zakelijk of vrolijk
Veel berichten die LMO op de website plaatst, zijn ook te lezen via Facebook. De redenering: hoe meer kanalen de club gebruikt voor bijvoorbeeld de aankondiging van een jeugdtoernooi of ander evenement, hoe meer belangstellenden van de partij zullen zijn. ‘Maar sommige berichten zetten we alleen op de site’, zegt Van der Meulen. ‘Dat zijn vaak de meer zakelijke nieuwtjes, zoals over de contributie. En andere berichten, die weinig nieuwswaarde hebben, vinden alleen hun weg naar Facebook. Denk aan het compliment voor de vrijwilligers. In het algemeen gebruiken wij Facebook om een vrolijke, positieve stemming te creëren over onze club.’

Schrijven en plaatsen
Wie schrijven en plaatsen de berichten van LMO? Hoe heeft de vereniging dit georganiseerd? Van der Meulen: ‘Jeugdvoorzitter Michel Collet en ik verzorgen het merendeel van de berichtgeving. En twee leden van het jeugdbestuur mogen ook berichten plaatsen op Facebook. Nee, wij schrijven niet alle teksten zelf. Wedstrijdverslagen bijvoorbeeld worden aangeleverd door bijvoorbeeld trainers of coaches, waarna ik ze soms nog redigeer voordat ze worden geplaatst.’

LMO blijft ambitieus. Van der Meulen kondigt aan zich te gaan verdiepen in de specifieke mogelijkheden en kansen van andere sociale media, zoals Instagram en Snapchat.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedscoördinator van jouw vereniging. De gebiedscoördinator of expertadviseur lossen samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Martijn Blok

Martijn Blok

Projectleider NL Sportsupport