De tweede Masterclass van Rotterdam Sportsupport vond op 7 juni plaats in het Van Donge & de Roo Stadion van Excelsior Rotterdam. Spreker deze avond was senior sportmarketeer Pieter Kuijpers van het sportmarketingbureau Triple Double. Tevens was dr. Frank van Eekeren van de Universiteit Utrecht deze avond aanwezig. Hij trapte de avond af met een terugblik op de eerste Masterclass en nam de aanwezigen nog even kort mee in het verhaal over de Waarde(n)volle club en de bijbehorende vier waarden; sportieve, culturele, publieke en zakelijke waarden.

Introductie
Pieter Kuijpers nam het stokje over en startte zijn verhaal met een korte introductie over Triple Double. Één van de meest bekende sponsor activaties van Triple Double is de sponsordeal van Feijenoord en Opel gekoppeld aan de Hartstichting. Hart voor de club en het houden van de auto Opel leverde een geslaagde campagne op voor de Hartstichting. Een grote deal voor grote partijen, maar de boodschap was al direct duidelijk voor de vereniging. Weet waar je als vereniging voor staat en zoek daar de juiste partners bij.

Trends en Ontwikkelingen
Trends en ontwikkelingen zijn bijna niet meer bij te houden voor bestuurders van verenigingen. Alles moet steeds sneller, groter en gekker. Evenementenorganisatoren doen steeds gekkere dingen om op te vallen of om te blijven bestaan. Een eenvoudig hardloopevenement is bijna niet meer denkbaar. Obstakels, kleuren en modder moeten er aan te pas komen om de loop in ere te houden. De generatie tot 21 jaar is een hele andere generatie dan tien jaar geleden. Het opnemen van kennis en informatie gaat sneller, constante omgang met elektronica en het anders reageren op gezag geeft een grote uitdaging voor de huidige, over het algemeen wat oudere, sportbestuurder. Hij gaf tijdens deze avond antwoord op vragen als: ‘Hoe houdt je iedereen bij de club tevreden en hoe ga je om met die diversiteit binnen één club?’

  • Vind je ‘ste
  • Laat het hart sneller kloppen
  • Durf groot te denken
  • Prototype
  • Geef de beleving een push
  • Omarm digitale mogelijkheden
  • Verander de CSR in CSO
  • Ben attent

Kortom, ga op zoek naar wat jouw club uniek maakt, durf buiten de bestaande kaders te denken en weet dat bedrijven ook op zoek zijn naar die onderscheidende en ondernemende vereniging. Sponsorinkomsten lopen niet terug, maar de manier van sponsoren is wel veranderd in de loop der jaren. Kijk nog eens kritisch naar je huidige sponsorpakket en ga op zoek naar de koppelingen in jouw omgeving die je met bedrijven kunt maken en als je binnen komt durf dan die vraag als eerste te stellen:
“Wat kunnen wij als vereniging voor jouw bedrijf betekenen?”

Bekijk hier de samenvatting van Masterclass 2:

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Antoine Schijf

verenigingsconsulent Toekomstbestendige sportverenigingen / leidinggevende
Antoine Schijf