Een jongen met obesitas die 8 kilo eraf sportte en een verlegen kind met een laag zelfbeeld dat helemaal opbloeide en weer voor zichzelf durfde op te komen. De Schoolsportvereniging (SSV) is afgelopen jaren ook waardevol gebleken voor kinderen op het speciaal basisonderwijs (SBO). Door onder meer de SSV is de sportparticipatie op CSBO Bergkristal van 20 naar 80 procent gestegen.

De SSV wil dat alle basisschoolkinderen kunnen sporten in hun wijk via de sportvereniging. Dus óók kinderen met een (leer)achterstand en/of gedragsproblemen, die speciaal basisonderwijs volgen. Om deze doelgroep ook de kans te bieden op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met sport dichtbij huis, werd in maart 2016 SSV Bergsingel opgestart. Het doel: door middel van sport bijdragen aan de ontwikkeling van het kind, zodat hij/zij in de thuisomgeving een betere aansluiting kan vinden bij een vereniging en school.

Gymleraar Patrick van Seeten van CSBO Bergkristal (in het Rotterdamse Liskwartier) zag het zitten om het SSV-concept mogelijk te maken op zijn school, waar veel minder kinderen dan gemiddeld aan sport deden. Ook Rotterdam Basketbal, een sportplusvereniging die op maatschappelijk gebied heel actief is, wilde zich hiervoor inzetten. ‘Al in 2014 sloegen we de handen ineen met de vereniging en de directie van CSBO Bergkristal en werd het plan geschreven’, blikt SSV-projectleider Evelien Vonk terug. ‘Begin 2015 diende Rotterdam Basketbal het plan in voor de subsidieregeling Sportimpuls van ZonMw en in september van dat jaar werd dit gehonoreerd.’

Een nieuwe SSV was geboren. En deze kwam als geroepen. Toen de SSV in maart 2016 van start ging had de school 94 leerlingen. Zo’n 80 procent sportte nog niet. Dat is inmiddels, door onder meer het structurele aanbod via de SSV, wel anders: nu is 80 procent van de kinderen lid van een sportvereniging. Tussen maart 2016 en november 2017 deden 130 unieke kinderen mee aan clinics en 43 leerlingen zijn lid geworden van de SSV. Niet alleen konden ze deelnemen aan basketbal, maar ook aan dans (Got2Groove en Free to Move) en boksen (Van ’t Hof) en later aikido (Bushi Dojo).

‘We zijn erg trots op het resultaat’, zegt Evelien. ‘We hebben ervaren hoe waardevol de SSV kan zijn voor kinderen met een achterstand. We zagen de kinderen opbloeien.’ SSV-coördinator Simone Dekker was betrokken bij de opstart en zag dit ook gebeuren. ‘Bij basketbal kwam een jongen binnen, bijna onzichtbaar, en hij zei nooit iets. Na een halfjaar was dat compleet anders: hij wilde laten zien wat hij kon, sprak de kinderen aan die hij aanspeelde en werd mondiger in de klas en durfde meer voor zichzelf op te komen.’ Nog een voorbeeld is dat van een andere basketbal leerling. Simone: ‘Hij had obesitas. Toch ging hij basketballen en hij vond het fantastisch. Van zijn spaargeld kocht hij zelfs zijn eigen basketbal en zo vaak hij kan gaat hij nu de veldjes langs om te spelen. Hij is inmiddels 8 kilo kwijt en beweegt veel soepeler.’

Dankzij de subsidieregeling van ZonMw heeft de SSV Bergsingel twee jaar met succes kunnen draaien. De gelden liepen vorig jaar november af. Evelien: ‘We wisten van te voren dat het borgen van deze SSV een uitdaging zou zijn, helaas is dat vooralsnog nog niet gelukt en moest de SSV op deze school toen stoppen. Een nieuwe structurele financieringsvorm is tot nu toe niet mogelijk gebleken’.

  • De organisatie van een Schoolsportvereniging in het speciaal basisonderwijs (SBO) vraagt een andere aanpak dan in het reguliere onderwijs, blijkt uit onze eigen ervaringen en de gesprekken met een gymdocent die al jaren werkzaam was in het speciaal onderwijs. Structuur, vastigheid en duidelijkheid zijn bijvoorbeeld belangrijke randvoorwaarden om sport en bewegen succesvol in te zetten in het speciaal basisonderwijs.
    Om een kind voldoende aandacht te geven is het ook van belang dat de groepsgrootte beperkt blijft (6 tot 12 kinderen) en dat de coördinator van de Schoolsportvereniging aanwezig is tijdens het sporten. Wij hebben hier bewust voor gekozen zodat hij of zij kan optreden bij incidentjes en de trainer kan blijven focussen op de trainingen. Deze coördinator is ook het lokale aanspreekpunt voor kinderen, ouders, sportaanbieders en de scholen zelf.
    Ook belangrijk: de sportkeuze. Wij hebben bijvoorbeeld in eerste instantie de sporten dansen, basketbal en boksen aangeboden. Sporten die voor zowel jongens als meisjes een natuurlijke aantrekkingskracht hebben en waarbij het samenspel centraal staat zonder dat er fysieke interactie of contact is.

Schoolsportvereniging
Dit artikel wed geschreven naar aanleiding van het 12,5 jarig bestaan van de Schoolsportvereniging in juni 2018 en verscheen in het online magazine ‘12,5 jaar Schoolsportvereniging’. Het hele magazine is hier te bekijken.

De schoolsportvereniging is een project van Rotterdam Sportsupport dat sportverenigingen en scholen aan elkaar koppelt, zodat kinderen de mogelijkheid hebben om dichtbij huis te sporten. Lees hier meer over het project.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedscoördinator van jouw vereniging. De gebiedscoördinator of expertadviseur lossen samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Karin Boeser

Karin Boeser

Verenigingsadviseur