Wie op de Oldegaarde in Rotterdam-Zuid regelmatig langs de accommodatie van sv Charlois rijdt, zal het ongetwijfeld zijn opgevallen: grote, stijlvolle banners met sponsoruitingen die te zien zijn vanaf de openbare weg.

‘Het gaat om 24 stuks die gezamenlijk de honderd meter langs de zijde van ons hoofdveld vullen’, vertelt Raymon Schimmel, lid van de Sponsorcommissie. ‘Een banner is vier meter breed en twee meter hoog. Bestaande sponsors hebben banners afgenomen, maar het merendeel is gegaan naar nieuwe sponsors. De bedrijven herkennen de waarde: alleen de voorkant is bedrukt, maar doordat ons veld haaks op de weg staat, zijn ze ook zichtbaar vanaf de weg.’

Betekenis voor elkaar
Wat kunnen onze voetbalvereniging en haar sponsors voor elkaar betekenen? Hoe komen we tot interactie en hoe worden we beide beter van de samenwerking? Dat is in grote lijnen de benadering van de sponsorcommissie die begin vorig jaar aantrad bij sv Charlois.

Schimmel, tevens trainer van het eerste elftal, legt uit: ‘Wij willen investeren in onze sponsors. Dat is een andere zienswijze dan aan het begin van het seizoen geld ophalen en aan het eind van de voetbaljaargang een bedankje sturen. En dus hebben wij bekeken hoe bedrijven zich zo goed mogelijk kunnen uiten op ons complex.’

Zichtbaar vanaf vijftig meter
Het leidde vanaf medio 2016 tot de banners. Schimmel: ‘Beroepshalve kom ik over de vloer bij veel sportverenigingen in het land. Vorig jaar zag ik kansen voor iets dat in de Rotterdamse breedtesport nog niet zoveel te vinden was: banners. In onze commissie hebben we mensen met verschillende competenties; dat zorgt ervoor dat het werk gemakkelijk kan verlopen, wat het allemaal ook leuk maakt. Ik heb bijvoorbeeld een grafische achtergrond en netwerk in die wereld. Mede daardoor kunnen we alle sponsors zelf voorzien van ontwerpen en eindbestanden. Het enthousiasme onder bedrijven voor de banners was direct groot. Logisch ook: vanaf vijftig meter kun je de uitingen op een banner zien. Er is nu zelfs een wachtlijst voor de banners. Daarom gaan we de mogelijkheden bestuderen achter de doelen en langs de andere velden.’

Onderscheidend
De sponsorfilosofie van sv Charlois leverde al vijftig nieuwe partners op, want het bannerinitiatief is lang niet de enige actie om te komen tot succesvolle een-tweetjes met bedrijven.

‘Een belangrijk uitgangspunt voor ons is dat sponsoruitingen onderscheidend moeten zijn’, vertelt Schimmel. ‘Op dit moment zijn we bezig met het realiseren van een sponsorhome, kledingetalage en nieuwe kantinewand. Dit proberen we te doen met lokale partners en sponsors. Aan de wand zal een xScreen worden geplaatst. Op het scherm zijn rechts en links sponsoruitingen te zien. Stel, er wordt een voetbalwedstrijd uitgezonden op tv. Dan zie je in het midden van het scherm de wedstrijd en worden op de flanken om de vijftien seconden de uitingen van drie bedrijven vervangen door die van drie andere. Wij zij de eerste Rotterdamse voetbalclub die over dit concept beschikt.’

Kleedkamergebied
Maar er gloort méér. Schimmel: ‘Wij beschikken over een lange gang voor onze kleedkamers en overige werkruimtes. Het is een gang die zich leent om ‘Rotterdam naar binnen te halen’. We zullen diverse ‘Rotterdamse iconen’ een plekje geven, zodat de gang niet alleen functioneel is, maar ook een gebied wordt waar de Rotterdammer zich trots zal voelen. Is er een bedrijf dat affiniteit heeft met een icoon? Dan wil het zich hier misschien wel mee verenigen.’

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedscoördinator van jouw vereniging. De gebiedscoördinator of expertadviseur lossen samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Patrick Struijk

Patrick Struijk

Combinatiefunctionaris tennis