De Grote Clubactie komt eraan. Jaarlijks doen zo’n 7.000 verenigingen mee die daarmee totaal 9 miljoen euro ophalen. Met een gemiddelde opbrengst van 1.500 euro per club is de Grote Clubactie een zeer welkome post op de clubbegrotingen. Met een slimme social media-inzet kan een club het succes verder uitbreiden. Tien tips op een rij.

Dit jaar gaat de Grote Clubactie op zaterdag 14 september van start. Het principe van de 40-jarige Grote Clubactie is doodeenvoudig. Je vereniging verkoopt loten van drie euro per stuk en van de opbrengst gaat 80% direct naar de clubkas. Verenigingen hebben tot en met 17 november de tijd om zoveel mogelijk loten te verkopen. Het is aan de vereniging om te bepalen wie voor de club loten gaan verkopen. Daarnaast kan de vereniging een online clubpagina aanmaken, waar loten kunnen worden gekocht.

Uiteraard besteedt vrijwel iedere club bij de start van de Grote Clubactie veel aandacht aan de actie. Maar de Grote Clubactie duurt in totaal negen weken. Dat betekent negen weken de kans om mensen te motiveren om loten te kopen en verkopen. De social media-kanalen van de club zijn zeer geschikt om in deze negen weken de Grote Clubactie op verschillende manieren op het netvlies te krijgen. De onderstaande tips kunnen daarbij inspireren.

1. Creëer een concreet doel en breng dit in beeld

Natuurlijk is de vereniging zelf een goed doel, maar de verkoop kan nog meer aanslaan als de club een concreet doel aan de Grote Clubactie verbindt. Voorbeelden zijn een nieuw veld, een verbouwing, nieuwe materialen of een jeugdactiviteit. Zorg dat dit doel tot de verbeelding spreekt en zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Breng dit doel in beeld op de social media-platforms van de club. Bijvoorbeeld met foto’s en video’s. Probeer in de negen weken die de Grote Clubactie duurt dit enkele keren vanuit een andere invalshoek te doen. Dat kan onder meer door telkens iemand anders de noodzaak van de inkomsten uit te laten leggen, zoals een bestuurslid, jeugdspeler, vrijwilliger en een sponsor.

2. Competities voor verkopers

Creëer competities waarmee de lotenverkopers onderling de strijd aangaan. De club kan kiezen voor één overall competitie waaraan alle verkopers meedoen of voor competities in verschillende leeftijdscategorieën. Het voordeel van (ook) voor leeftijdscategorieën te kiezen, is dat de club meerdere verkopers gemotiveerd kan houden. Op de social media-kanalen plaats je regelmatig updates en tussenstanden en/of ranglijsten van de competities – liefst met foto’s van de verkopers. Dit houdt de verkopers gemotiveerd en brengt de Grote Clubactie steeds weer goed onder de aandacht.

3. Grotere kopers in de spotlights

Zet personen of bedrijven die een flink aantal loten kopen in de schijnwerpers. Maak bijvoorbeeld van iedereen die meer dan 30 (of een ander aantal) loten koopt een videootje waarin deze persoon of organisatie in één minuut uitlegt waarom hij de club steunt. Een alternatief is een foto met een onderschrift met uitleg. De video of foto plaatst de club op YouTube, Facebook en/of Twitter.

4. Communiceer tussenstanden

Breng regelmatig naar buiten hoeveel loten er verkocht zijn. Dit kan ook in combinatie met een foto van een koper of verkoper.

5. Breng de prijzen in beeld

De hoofdprijs van de Grote Clubactie is € 100.000 belastingvrij. Ook zijn er diverse andere fraaie prijzen, zoals andere geldbedragen en vakantiecheques te winnen. Breng deze af en toe met een foto in beeld op de social media-kanalen van de club en trigger mensen mee te spelen. Maak in dit soort berichten duidelijk dat ieder lot de club € 2,40 oplevert.

6. Stimuleer met actieprijzen

Wil de club kopers en verkopers een extra stimulans geven, kan een extraatje in de vorm van een prijs uitkomst bieden. Uit het (sponsor)netwerk van de club kunnen allerlei prijzen worden geregeld, zoals tegoedbonnen en sportmaterialen. Deze prijzen kunnen bijvoorbeeld worden gekoppeld aan de competitie tussen de verkopers (denk ook aan weekprijzen) of de grotere kopers.

Het regelen van deze prijzen zou in principe met gesloten beurzen moeten kunnen. Een bedrijf stelt iets beschikbaar, de club zorgt er als tegenprestatie voor dat het bedrijf goed wordt vermeld in de acties. Het mes snijdt aan alle kanten: exposure voor de sponsor, aandacht voor de Grote Clubactie, stimulans voor de kopers en verkopers en (hopelijk) extra inkomsten voor de club.

7. Fotocompetitie tussen verkopers

Laat verkopers (of hun ouders) foto’s plaatsen van hun Grote Clubactie-moment. Plaats deze foto’s op de Facebook-pagina van de vereniging. De foto’s met de meeste likes kunnen rekenen op een prijsje vanuit de club.

8. Geef verkooptips

Natuurlijk is het slim om ook vooraf en persoonlijk tips te geven aan verkopers, maar (aanvullende) tips via social media verspreiden, zorgen sowieso óók voor nieuwe aandacht voor de Grote Clubactie. Dit kunnen algemene tips zijn, maar ook een concrete waarmee je bijvoorbeeld verkoopmogelijkheden rondom een interessante bijeenkomst (ALV, sponsorbijeenkomst) aankondigt. Ook is het interessant om tips te geven op hoe verkopers hun persoonlijke social media-accounts kunnen inzetten om de Grote Clubacties te promoten.

Bijvoorbeeld:

  • Stimuleer verkopers algemene oproepen te doen richting hun netwerk;
  • Motiveer verkopers om af en toe zelf tussenstanden te plaatsen over het aantal loten dat zij hebben verkocht, inclusief een oproep richting potentiële kopers om ook loten aan te schaffen;
  • Spoor verkopers aan foto’s te plaatsen van hun verkoopacties, ook nu weer inclusief een koopoproep;
  • Laat verkopers het concrete doel delen in hun netwerk met een oproep om loten te kopen.

9. Ga verder dan social media

Social media zijn slechts één van de communicatiekanalen waarmee de kopers en verkopers moeten worden aangespoord. Zet naast social media ook andere communicatiemiddelen in, waardoor het bereik zo groot en goed mogelijk wordt. De website, nieuwsbrieven, clubbladen, persberichten, posters en vooral persoonlijk contact kunnen worden ingezet om niemand de Grote Clubactie te laten missen.

10. Communiceer de online actiepagina van de club / verkoper

Iedere deelnemende vereniging kan een eigen clubpagina creëren op http://www.clubactie.nl. Via deze clubpagina kunnen loten voor de vereniging verkocht worden. Communiceer deze online pagina volop in de communicatie-uitingen van de club, inclusief in de social media-berichten. Motiveer de verkopers dit in hun persoonlijke communicatie ook te doen met de eigen actiepagina die verkopers kunnen krijgen. De link moet het nóg laagdrempeliger maken om loten aan te schaffen.

Afsluitend wil ik meegeven dat als verenigingen met één of meerdere van deze tips en acties aan de slag gaan, hier goed over communiceren. Maak kopers, verkopers, bedrijven en andere organisaties enthousiast over de acties die je opzet, zodat zij hierop inspelen en/of deze kunnen uitdragen.

Gedurende de Grote Clubactie verschijnen goede voorbeelden ook op Facebook.com/clubbereik.

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Karianne Lagendaal

Karianne Lagendaal

verenigingsconsulent