Geen andere Rotterdamse sportvereniging haalde vorig jaar zo’n groot bedrag op met de Grote Clubactie als CKC: ruim 6.000 euro. De leden brachten maar liefst 2550 loten aan de man en vervijfvoudigden daarmee de opbrengst uit de vorige jaren. Wil jouw club ook succesvol zijn? Martine Thomassen, vrijwilliger bij de voetbalvereniging, geeft tips. Doe er je voordeel mee bij de volgende Grote Clubactie. Op zaterdag 19 september begint de verkoop.

Tip 1: formuleer een concreet doel voor een zo groot mogelijke doelgroep
Thomassen: “CKC heeft zóveel leden, dat we vorig jaar besloten dat een verbouwing van het complex nodig is. Denk aan de verbouwing van bestuurs- en commissiekamer, fanshop, kleedkamers, ballenhok, materiaalhok en werkplaats, de uitbreiding van de keuken en een ‘finishing touch’ in de kantine. Dát doel hebben we dan ook onder ieders aandacht gebracht: de opbrengst van de Grote Clubactie is bestemd voor verbetering van de accommodatie. Voordeel van dergelijke verbouwingen is dat álle leden er baat bij hebben en dat je dus ook aan iedereen kunt vragen loten te verkopen. Veel clubs laten alleen hun pupillen een rol spelen bij de Grote Clubactie. Bij ons was er een verenigingsbreed motto: samen zorgen we voor geld voor de verbouwing.”

Tip 2: zet een wijdvertakte organisatie op
“Er zijn 800 CKC-leden. Het was belangrijk de verkoop van loten onder hen goed te organiseren en iedereen te enthousiasmeren. Dat begon vooral bij onze leeftijdscoördinatoren. Elke categorie heeft zo’n coördinator: van de F-pupillen tot en met de senioren. De coördinator praatte alle trainers uit zijn categorie bij over het doel van de Grote Clubactie. De pupillentrainers kregen vervolgens de bekende verkoopboekjes. De junioren- en seniorentrainers ontvingen enveloppen met daarin door ons gemaakte verkoopformulieren in A4-formaat. Het was vervolgens de taak van de trainers hun spelers op de hoogte te brengen. Gedurende de Grote Clubactie hielden de leeftijdscoördinatoren vinger aan de pols. Zagen ze dat een team nog weinig loten had verkocht, dan herinnerden ze trainer en spelers aan de actie. ”

Tip 3: creëer bewustzijn en een wij-gevoel
“Via onze website en Facebook en op een bord in de kantine lieten we de leden voortdurend de tussenstand zien. Je las de hoogte van het bedrag dat de leden op dat moment gezamenlijk hadden binnengehaald, maar ook wat de score was per team. Dat werkte stimulerend en zorgde ervoor dat de actie extra ging leven.”

Tip 4: geef prijzen aan de beste verkopers
“We creëerden een extra verkoopprikkel door prijzen uit te loven aan de best presterende teams en spelers. We zijn onze sponsors nog steeds zeer dankbaar dat zij deze prijzen mogelijk maakten. Individuele spelers konden bijvoorbeeld voetballen winnen of wedstrijdkaartjes voor Excelsior of Sparta. Ook zijn complete pupillen- en juniorenteams naar Sparta of Excelsior gegaan en won het beste verkopende seniorenteam een avondje uit in De Vrienden Live in de Oude Haven.”

Meer weten?

Via de thema’s vind je hoe we jouw club kunnen helpen. De thema’s in combinatie met de veelgestelde vragen zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt op jouw vraag. Neem bij interesse en andere hulpvragen contact op met de gebiedsconsulent van jouw vereniging. De gebiedsconsulent of expertconsulent lost samen met jou de hulpvraag op.

Wij staan voor je klaar!

Maurits Morsink

Maurits Morsink

verenigingsconsulent organisatie