Een persbericht kan bijdragen aan een positief imago van jouw vereniging. Stuur leuk, bijzonder en belangrijk nieuws over de club naar – lokale – media. Hoe beter en professioneler het persbericht is, hoe groter de kans dat bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen op basis daarvan een artikel plaatsen. Maar hoe stel je een goed persbericht op? 7 tips:
1. Geef het persbericht een (korte) titel
Een titel maakt duidelijk waar het bericht over gaat. Een prikkelende titel haalt mensen over verder te lezen. Bijvoorbeeld: ‘Honderdste pupillen-lid bij naam vereniging’ of ‘Kampioenswedstrijd naam vereniging komende zaterdag’.
2. Schrijf het belangrijkste nieuws in de inleiding
Wat is er aan de hand? Om wie gaat het? Waar vindt het plaats? Waarom is het belangrijk? Is het onderscheidend? Probeer de aandacht van de lezer te wekken in deze eerste zinnen van het persbericht.
3. Stuur een foto mee
Een leuk plaatje bij het bericht zorgt ervoor dat mensen – letterlijk – ook een beeld krijgen. Het maakt het verhaal aantrekkelijker. De afbeelding moet duidelijk en niet te donker zijn. Ook belangrijk: het beeld is minstens 1MB. Dan kan de foto groot en scherp worden afgedrukt.
4. Gebruik korte zinnen
Vermijd zoveel mogelijk bijzinnen. Zo voorkom je een langdradig verhaal. Korte, krachtige zinnen lezen makkelijker.
5. Vermijd moeilijke termen en jargon
Een bericht met veel moeilijke of zakelijke woorden is lastig te lezen. Houd het eenvoudig. Journalisten zeggen vaak tegen elkaar: “Hoe zou je het verhaal vertellen aan je oma of je aan je nichtje van twaalf?” Is het toch noodzakelijk ingewikkelde zaken uit te leggen? Gebruik dan concrete voorbeelden ter verduidelijking.
6. Gebruik alinea’s en tussenkopjes
Dit zorgt ervoor dat het bericht niet één grote brij vormt, maar de lezer makkelijk kan ‘scannen’. Voor de schrijver is deze aanpak ook prettig, omdat dit structuur biedt om een verhaal de juiste opbouw te geven.
7. Controleer op spelling en grammatica
Laat het bericht altijd even nakijken. Een ander kan vaak kritischer en met meer afstand naar jouw werk kijken dan jijzelf.
Wij bieden ook de e-learning ‘Zo schrijf je een goed persbericht’ aan. Hierin ga je zelf aan de slag met het opstellen van een persbericht.