Een open dag, vriendjes- en vriendinnetjestraining of een wijkactiviteit; het zijn allemaal momenten waarop je graag mensen van buiten de vereniging bereikt. In veel gevallen kan een flyer bijdragen het werven van deelnemers. Waar moet een goede flyer aan voldoen en welke informatie kun je beter weglaten? Communicatieadviseur Floor Vierboom geeft je graag een paar tips.  

Welke informatie moet er zeker op een flyer? 

  • Enthousiasmerende tekst over de activiteit en sprekende fotografie. 
    Houd teksten beknopt en verwijs voor uitgebreide informatie naar de website. Zorg dat deze informatie op de site goed vindbaar is en plaats geen lange link op de flyer. 
  • Call to action 
    Maak duidelijk wat je wilt dat de ontvanger van de flyer doet. Wil je dat hij/zij zich aanmeldt? Wil je dat hij/zij langskomt op het evenement? 
  • Doelgroep 
    Leg uit of laat zien voor welke doelgroep de activiteit interessant is. Is de activiteit bijvoorbeeld gericht op kinderen, ouders of senioren? 
  • Praktische informatie 
    Datum, tijd en plaats van de activiteit 
  • Contactinformatie 
    Plaats in elk geval een e-mailadres en het liefst ook een mobiel telefoonnummer. 
  • Logo 
    Plaats het logo van de vereniging. Hiermee is het voor de lezer meteen duidelijk is wie de afzender is. 

Indien van toepassing: 

  • Logo’s van partners: 
    Plaats op bescheiden wijze de logo’s van sponsoren en/of andere partijen waarmee je samenwerkt. 
  • Kosten 
    Vermeld het als er kosten aan de activiteit verbonden zijn. 

Wat hoeft er niet op een flyer? 

  • Informatie die niet direct aan de activiteit gerelateerd is (bijv. de historie van de club) 
  • Informatie waar je eenvoudig naar kunt verwijzen en die niet essentieel is voor het bezoeken van de activiteit. Plaats bijvoorbeeld een zin: Kijk voor meer informatie over lid worden op:  websitevandeclub.nl
  • Bekijk kritisch de eerste opzet van je flyer of vraag een ander dit te doen; staat er informatie op de flyer die de ontvanger niet direct nodig heeft? Je kunt deze informatie beter weglaten. 

Vormgeving 

  • Gebruik de huisstijl van de vereniging (logo, kleuren, lettertypen), dit zorgt voor herkenning bij de ontvanger van de flyer. 
  • Houd de flyer rustig en prettig leesbaar.                    

Realiseer je dat het lastig is om met één uiting iedereen te bereiken. Zo is het lastig om bijvoorbeeld zowel vierjarigen als zestienjarigen of zowel jongens als meiden te interesseren voor voetbal met één standaardfolder. Bij elke doelgroep en elk beweeg- of sportaanbod hoort specifieke communicatie. 

Verspreiding 

Bedenk voordat je de flyer gaat ontwerpen al hoe je hem wilt gaan verspreiden. Wie gaat de flyer verspreiden? Op welke locaties wil je de flyer achterlaten? Is de flyer gericht op ouders of op kinderen? Deze antwoorden bepalen óf een flyer het juiste middel is en welke informatie voor de ontvanger relevant is. 

Meer weten?

Wil je aan de slag met de organisatiestructuur van jouw club? Heb je vragen over het opstellen van een nieuw beleidsplan. Of wil je aan de slag met bestuurlijke vernieuwing?

Over deze onderwerpen kun je ons vragen stellen:

  • Bestuursontwikkeling
  • Beleidsplan
  • Communicatie
  • Begeleiding trainers en coaches
  • Diversiteit en inclusie

Wij staan voor je klaar!

Gert-Jan Lammens

Gert-Jan Lammens

directeur